چهارشنبه 13 تیر 1403

نخستین دیدار وزرای خارجه چین و اوکراین از آغاز جنگ اوکراین

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
نخستین دیدار وزرای خارجه چین و اوکراین از آغاز جنگ اوکراین

اقتصادنیوز: وزیر خارجه چین امروز با همتای اوکراینی خود در نیویورک دیدار و گفت‌و گو کرد که این نخستین دیدار این دو مقام از آغاز جنگ اوکراین محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای اوکراینی خود اطمینان داد که پکن احترام به «حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها» را خواستار است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، وانگ یی وزیر امور خارجه چین امروز با دیمیترو کولبا همتای اوکراینی خود در نیویورک و در حاشیه هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت‌و گو کرد. این نخستین دیدار این دو مقام از آغاز جنگ اوکراین محسوب می‌شود.

دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه اتریش در نیویورک

وانگ یی به همتای اوکراینی خود گفت، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین تاکید دارد که باید به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشت.

وی همچنین با اشاره به نگرانی روسیه در مورد گسترش ناتو گفت: نگرانی های امنیتی مشروع همه طرف ها باید جدی گرفته شود.

وزیر امور خارجه چین خاطر نشان کرد: پکن همیشه به پیشبرد گفت‌وگوهای صلح متعهد بوده است، هرگز بی‌تفاوت نبوده، آتش درگیری را شعله‌ورتر نکرده و یا نخواسته است از موقعیت برای منافع شخصی خود استفاده کند.

کولبا پس از این دیدار با انتشار عکسی با پس زمینه پرچم چین و اوکراین و تصویر دست دادن دو طرف، در توئیتی نوشت: همتای من بر احترام چین به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین رد استفاده از زور به عنوان ابزاری برای حل و فصل اختلافات تاکید کرد.

خبرگزاری فرانسه افزود: این دو مقام چینی و اوکراینی پیشتر تلفنی صحبت کرده بودند اما از فوریه (اسفند) و آغاز جنگ در اوکراین تا کنون ملاقاتی با هم نداشتند و این دیدار را می‌توان نشانه‌ای از تمایل پکن برای متعادل کردن مواضع خود در نظر گرفت. موضع رسمی چین در جنگ اوکراین بی‌طرفی است اما گاهی اوقات از سوی غربی‌ها بیش از حد مصالحه‌کننده با مسکو تلقی می‌شود. وانگ یی این هفته در نیویورک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز دیدار کرده بود.

این گزارش حاکی است: چین و روسیه در سال‌های اخیر به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند و روابط خود را برای مقابله با ایالات متحده گسترش داده اند. پکن از محکومیت علنی مداخله نظامی روسیه در اوکراین خودداری و از تحریم های غرب انتقاد کرده است، اما این هفته درخواست خود را برای «آتش بس» در اوکراین تکرار کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در 21 فوریه 2022 (دوم اسفند 1400) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در 23 فوریه (4 اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه 24 فوریه (5 اسفند 1400) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی و زیست‌محیطی‌اش همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین تحولات از امروز به مدت پنج روز همه پرسی در دو منطقه زاپوروژیه (Zaporozhye) و خرسون (Kherson) واقع در شرق اوکراین برای الحاق به روسیه آغاز شده است.

همچنین بخوانید