یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

نهمین طلای تاریخی زنان ایران برگردن دختر مازنی / تکتم و رویاهای بزرگ، شاید پاریس، شاید لس آنجلس!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
نهمین طلای تاریخی زنان ایران برگردن دختر مازنی / تکتم و رویاهای بزرگ، شاید پاریس، شاید لس آنجلس!

تکتم دستاربندان دونده مازنی الاصل کشورمان با کسب نهمین طلای زنان ایران در داخل سالن آسیا به المپیک 2024 پاریس می اندیشد.

به گزارش "ورزش سه"، دونده 23 ساله دوهای نیمه استقامت کشورمان در کنار فرزانه فصیحی یکی از سه دونده ایرانی و دو دختری نام گرفت که توانست مدال زرین و طلای انفرادی یازدهمین دوره رقابتهای دو و میدانی قهرمانی داخل سالن آسیا را به گردن آویزد آنهم برای اولین بار در ماده 800 متر تا به دل تاریخ ورزش ایران بپیوندد.

تکتم دستاربندان که در مشهد بدنیا آمده اما پدر و مادری با اصالتی ساروی و مازنی دارد و بیشتر زندگی اش را در شمال ایران گذرانده یعنی جایی که تنها برادرش نیز متولد شده، نهمین مدال طلای زنان ایران را در داخل سالن بزرگسالان آسیا به دست آورد و هشتمین مدال زرین انفرادی دو و میدانی زنان کشورمان در تاریخ این پیکارها.

طلایه داران دو و میدانی زنان ایران در تاریخ یازده دوره رقابتهای قهرمانی داخل سالن بزرگسالان آسیا:

تیمی 4 در 400 متر 2004 تهران (لیلا ابراهیمی، مینا پورسیفی، زهرا فرجام و حدیث شهرامی) پرتاب وزنه لیلا رجبی 2010 تهران پنج گانه زهرا نبی زاده 2010 تهران چهار صد متر مریم طوسی 2012 هانگژو چهار صد متر مریم طوسی 2014 هانگژو پنج گانه سپیده توکلی 2018 تهران شصت متر فرزانه فصیحی 2023 آستانا شصت متر فرزانه فصیحی 2024 تهران هشتصد متر تکتم دستاربندان 2024 تهران

دختران و زنان کشورمان در رقابتهای فضای باز تا امروز در رده سنی بزرگسالان هیچ طلایی در آسیا کسب نکرده اند اما یک طلای تیمی و هشت طلای انفرادی را توانسته اند از دل یازده دوره قهرمانی داخل سالن بزرگسالان قاره کهن به خود اختصاص دهند.

مهمترین و تنهاترین مدالهای تاریخی دو و میدانی زنان ایران در فضای باز بزرگسالان قهرمانی آسیا:

مریم صدارتی پرش ارتفاع 1973 مانیل فیلیپین لیلا ایراهیمی سه هزار متر با مانع 2007امان اردن لیلا رجبی پرتاب وزنه 2013 پونه هندوستان فرزانه فصیحی صد متر 2023 بانکوک تایلند

البته لیلا رجبی همسر بلاروسی الاصل پیمان رجبی دونده سابق تیم ملی که به تابعیت کشورمان درآمد مدال نقره پرتاب وزنه بازیهای آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی را در کنار دو برنز این ماده در قهرمانی 2009 و 2011 آسیا به همراه تک طلای تاریخ بازیهای داخل سالن 2009 قاره کهن که با برگزاری رقابتهای دو و میدانی داخل سالن آسیا متفاوت بوده برای کشورمان به دست آورده است.

تکتم دستاربندان در فینال دوی 800 متر رقابتهای داخل سالن 2024 تهران ضمن کسب مدال طلا برای اولین بار توسط یک دختر ایرانی در این ماده موفق شد رکورد را نیز که متعلق به خودش بود ارتقا داده و زمان دو دقیقه و 9 ثانیه و 17 صدم را به ثبت برساند.

این دختر دونده یکبار هم در سن 18 سالگی رکورد ماده 800 متر فضای باز را از چنگ مینا پورسیف درآورد اما مجدد رکورد بین این دو نفر دست به دست شد تا همچنان پورسیف رکورددار این ماده در خارج از سالن نام بگیرد.

تکتم دستاربندان دونده طلایی و 23 ساله کشورمان که در ماده های 400 و 1500 متر هم سابقه رقابت با حریفان داخلی را دارد، گفت و گویی اختصاصی با "ورزش سه" انجام داد.

ورزش دو و میدانی یکی از رشته های پایه محسوب می شود که در بازیهای المپیک 2024 پاریس در مجموع 141 مدال طلا، نقره و برنز در 47 ماده به ورزشکاران سراسر جهان اهدا خواهد شد که در تمام تاریخ سی و دوره قبلی بالاترین سطح رقابتها ورزشی تنها یک مدال نقره پرتاب دیسک 2012 لندن توسط احسان حدادی نصیب ایران شده و بس.

از چه زمانی دو و میدانی رو شروع کردی؟

من در مشهد به دنیا آمدم اما اصالتم مازندرانی است که پدر، مادر و تنها برادرم متولد ساری هستند، شروع دو و میدانی برای من از مدارس و رقابتهای آموزشگاهی در کلاس چهارم دبستان آغاز شد، آن موقع خانم افشار به عنوان معلم ورزش تشخیص دادند که استعداد و توانایی فعالیت در رشته ورزشی دو و میدانی را دارم، فکر کنم اسم کوچکشان مریم بود، هر جا که هستند خدا نگهدارشان باشد، در خانواده ما فقط من ورزشکارم و با برنده شدن در رقابتهای مدرسه، ناحیه و استانی در دوره ابتدایی شروع کردم.

فکر این را می کردی که روزی قهرمان آسیا شوی و مدال طلای دو و میدانی داخل سالن یک قاره را به گردن بیندازی؟

هر کسی در تمام زندگی رویاپردازی هایی دارد به ویژه ورزشکار حرفه ای، اما در مورد رقابتهای داخل سالن 2024 تهران فکرش را نمی کردم که طلا بگیرم، اما برای مدال و قرار گرفتن در بین سه نفر برنامه داشتم و رکوردهای شخصی خودم را ارتقاء دادم. به این باور رسیده بودم و رسیده ام که می توانم رکوردهای بهتری نیز ثبت کنم، شب فینال 800 متر که "استارت لیست" را دیدم متوجه شدم از لحاظ رکورد نفر اول هستم و این موضوع به من باور و نیروی بیشتری داد که می توانم طلا را مال خود کنم.

س: و اینچنین شد که دو دختر موفق ایرانی در 800 متر طلا و نقره را به خود اختصاص دادند؟

از رقیبان اصلی ام شناخت کامل داشتم، دوندگان کویتی و قزاق در کنار نگین عدالت که هموطن محسوب می شدیم، رقیبی هندی هم داشتم که در ماده 1500 متر حضور یافت. وقتی طلا گرفتم نگین عدالت هم نقره را از چنگ خارجی ها درآورد که حس بسیار خوبی بود که مقامهای اولی و دومی به ایران تعلق گرفت.

س: پس از طلای 800 متر داخل سالن آسیا و توأمان رکورد شکنی، فکر نمی کنی حالا باید برای هدفهای بزرگتری بجنگی؟

با این طلای آسیا انگیزه ام دو برابر شده و برنامه ام کسب سهمیه المپیک از طریق رنکینگ و امتیازات آن است، اگر فدراسیون حمایت کند و اعزام های بین المللی برای رقابتهای مختلف داشته باشیم می توان و می شود از طریق رنکینگ به سهمیه المپیک 2024 پاریس رسید ولی از امروز برای المپیک 2028 لس آنجلس فرصت خوبی دارم که بتوانم رکورد خود را تا جایی که می شود به ورودی یا حد نصاب این بازیها نزدیک کنم و برایش با مربی شخصی ام آقای همایون همتی برنامه ای دقیق داریم.

س: به نظر می آید با کسب اولین مدال آسیایی که رنگش هم طلاست حسابی به خودباوری رسیده ای.

حالا می بینم می شود اما مهم تکرار دوباره این مدال در داخل سالن و کسب مدال در فضای باز و بازیهای آسیایی است، همه اینها شدنی خواهد بود نیاز به حمایت، تمرینات مداوم، اردوها و اعزام های بین المللی، کار طاقت فرسا، تمرکز، ممارست، تلاش و زحمت فراوان بیشتری است.

دو و میدانی ایران برعکس کسب 9 طلای تیمی و انفرادی داخل سالن آسیا توسط دختران و زنان کشورمان هنوز به طلای فضای باز در رده سنی بزرگسالان دست نیافته آیا کسب آن شدنی است؟

کسب طلای فضای باز آسیا برای دختران و زنان کشورم نشدنی نیست چون هیچ چیز غیرممکنی وجود ندارد، با حمایت از استعدادها و سرمایه گذاری چرا نباید بشود. دختران نسل من با تمام سدشکنی گذشته گان و باورهایی که با موفقیتهای خود به عنوان پیشرو در ذهنمان ایجاد کردند این توانایی را دارند که تاریخ را از نو بنویسند، فقط نیاز به توجه و امکانات است.

تمام تمرکز خود را روی 800 متر گذاشته ای ماده ای میان مواد سرعتی و استقامت دوه های دو و میدانی که ویژگی های تخصصی خود را دارد و دونده چندان موفق بین المللی در 800 متر خانمها نداشته ایم.

این ماده نیمه استقامت است که نیاز به استقامت، سرعتی و چابکی در کنار هم دارد یعنی هم باید سریع باشی و هم قوی.

چه قهرمان عنوان داری در دو و میدانی باعث رشد تو شده اند؟

خانم لیلا ابراهیمی که مدال ارزشمند برنز قهرمانی آسیا را در سه هزار متر بامانع در کارنامه دارند در رقابتهای 2022 داخل سالن ترکیه مربی تیم بودند، راهنمایی های ایشان، نکات فنی و حمایتهایشان باعث شد رکورد خانم مینا پورسیف را بشکنم، نگاهشان باعث شد باور کنم می توانم و رکورد ایران را زدم هر چند بعد خانم پورسیف رکورد را پس گرفتند. لیلا ابراهیمی در رشد من تأثیر داشته است و بخش عمده ای هم آقای همایون همتی که تأثیرشان بسیار زیاد بوده است، ایشان مربی تخصصی من هستند که روزهای زیادی را رفتم کرمانشاه و زیر نظرشان تمرین کردم تا طلای آسیا را در داخل سالن تهران به گردن آویزم. سه ماهی که در کرمانشاه با آقای همتی که خودشان هم قهرمان بوده اند تمرین کردم انگار از این رو به آن رو شدم و نتیجه اش شد طلای آسیا.

نکته جالب در فینال 800 متر وجود داشت و آن هم اینکه نگین عدالت که نقره گرفت شاگرد تخصصی همسر سرمربی تیم ملی بود این موضوع حاشیه ای از منظر روحی و روانی برای تو ایجاد نکرد؟

قبل از پاسخ سوال باید بگم که خانم زهرا نبی زاده در تیم ملی خیلی برای من زحمت کشیدند بی نهایت به من کمک کردند و همینطور باید از خانم فهیمه کلهر تشکر کنم اما نکته جال اینکه خانم سپیده توکلی به عنوان سرمربی بین من و نگین عدالت که شاگرد تخصصی همسرشان آقای ایمان روغنی هستند هیچ فرقی نمی گذاشتند و من اصلا احساس تفاوت و تبعیض نمی دیدم، همه ما را به یک چشم می دیدند و به یک اندازه حمایت می کردند و این موضوع در کسب مدال طلا بسیار ارزشمند، تأثیرگذار و لذت بخش بود.

الگوی ورزشی ات در دو و میدانی کدام قهرمان بزرگ دنیاست؟ آقای احسان حدادی، این را در سال 1398 هم بازگو کرده ام، به نظرم کار بسیار سختی است که این همه مدال بگیری از کشوری که در دو و میدانی قدرت به حساب نمی آید، ایشان سالها قهرمان آسیا و بازیهای آسیایی بوده اند و مدالهای طلایشان یکی دو تا نیست، ایشان رکوردار پرتاب دیسک آسیا هستند، نقره تاریخی المپیک دارند، برنز قهرمانی جهان و طلای جوانان دنیا، افتخارات آقای حدادی آبروی دو و میدانی ایران در جهان است، همه ی دنیا ایران را دو و میدانی با ایشان می شناسند.

آقای احسان حدادی به همه ثابت کرد ورزشکاران ایرانی در دو و میدانی می تواند دست به چه کارهای بزرگی بزنند و این یعنی ما هم می توانیم تلاش کنیم برای موفق شدن.

حرف آخر؟

دوست دارم مدالم را به پدر و مادرم تقدیم کنم که خیلی پشت من بوده اند و شرایطی را فراهم کرده اند که با حضور در کرمانشاه برای تمرین به طلای آسیا دست یابم، از آن طرف خیلی خوشحالم که توجه بیشتری به دو و میدانی می شود، الان در فدراسیون با اینکه انتخابات در پیش است آقای مهدی مبینی به عنوان سرپرست درست مثل یک رییسی که انگار چهار سال قرار است باشند کار می کنند.

همه خیلی زحمت کشیدند تا به ویژه دختران در رقابتهای قهرمانی داخل سالن آسیا مدالهای بسیار ارزشمندی را به دست بیاورند و دو و میدانی ایران مقابل چشم هموطنان بدرخشد.

گوشه ای از افتخارات تکتم دستاربندان:

قهرمانی 800 متر داخل سالن 2024 آسیا رقابتهای 800 متر بین المللی 2023 نوروزگاه رقابتهای 800 متر بین المللی 2022 ترکیه رقابتهای 800 متر بین المللی 2019 تهران

پوریا تابان

نهمین طلای تاریخی زنان ایران برگردن دختر مازنی / تکتم و رویاهای بزرگ، شاید پاریس، شاید لس آنجلس! 2
نهمین طلای تاریخی زنان ایران برگردن دختر مازنی / تکتم و رویاهای بزرگ، شاید پاریس، شاید لس آنجلس! 3
نهمین طلای تاریخی زنان ایران برگردن دختر مازنی / تکتم و رویاهای بزرگ، شاید پاریس، شاید لس آنجلس! 4
نهمین طلای تاریخی زنان ایران برگردن دختر مازنی / تکتم و رویاهای بزرگ، شاید پاریس، شاید لس آنجلس! 5