دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

هشدار تند بورل نسبت به شهرک‌سازی‌های جدید اسرائیل

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
هشدار تند بورل نسبت به شهرک‌سازی‌های جدید اسرائیل

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طرح رژیم صهیونیستی برای ساخت بیش از 3 هزار شهرک جدید در کرانه باختری را خطرناک و نقض فاحش قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

جوسپ بورل شنبه شب با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اعلام وزیر (دارایی) اسرائیل درباره ساخت 3 هزار و 300 واحد جدید در شهرک های غیرقانونی کرانه باختری، تحریک آمیز و خطرناک است.

وی بدون محکوم کردن این طرح افزود: شهرک‌سازی‌ها، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را کمتر امن می‌کند، به تنش‌ها دامن می‌زند، مانع تلاش‌های صلح می‌شود، و نقض فاحش قوانین بین‌المللی بشمار می‌رود.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که این رژیم در نظر دارد طی دو هفته آینده پروژه احداث بیش از 3 هزار و 300 واحد مسکونی در کرانه باختری اشغالی را تصویب کند.

این پروژه در صورت تصویب، بزرگترین پروژه شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی از زمان آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در 7 اکتبر خواهد بود.

رادیو رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد کمیته شهرک‌سازی ظرف دو هفته برای احداث 2 هزار و 350 واحد مسکونی در شهرک معالیه ادومیم در شرق بیت المقدس، حدود 300 واحد مسکونی در شهرک کیدار، جنوب شرق قدس و 700 واحد مسکونی در شهرک افرات در جنوب قدس اشغالی تشکیل جلسه خواهد داد.

این کمیته ادعا کرد تصمیم یادشده در پاسخ به عملیات تیراندازی نیروهای مقاومت فلسطین در نزدیکی شهرک معالیه ادومیم که منجر به کشته شدن یک سرباز اسرائیلی و زخمی شدن حداقل 8 نفر دیگر، اتخاذ شده است.

طبق قوانین بین‌المللی، تمامی شهرک‌های یهودی در سرزمین‌های اشغالی غیرقانونی تلقی می‌شوند. رژیم اشغالگر در سال 1967 شهر قدس را اشغال و اقدام به ساخت گسترده شهرک‌های یهودی‌نشین در آن کرد.

پس از اشغال کرانه باختری رود اردن و قدس در سال 1967 توسط رژیم اسرائیل، بیش از 250 شهرک یهودی‌نشین در این مناطق ساخته شده که حدود 700 هزار نفر در آن‌ها ساکن هستند.

به رغم مخالفت‌های جهانی با شهرک‌سازی‌های غیرقانونی و اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی، این رژیم در دهه‌های گذشته بیش از 50 درصد کرانه باختری (از جمله بیت المقدس) را برای ساخت شهرک‌های مسکونی و پایگاه‌های نظامی تصرف کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل اواخر سال 2016 با صدور قطعنامه 2334 بار دیگر هرگونه ساخت و ساز رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را غیرقانونی اعلام و بر ضرورت تخلیه فوری تمامی شهرک‌های صهیونیستی احداث شده در کرانه باختری تاکید کرد.

رژیم صهیونیستی بارها این قطعنامه را نقض کرده و نه تنها شهرک‌سازی را متوقف نکرده، بلکه آن را شدت بخشیده است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.