یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

همه در تکاپوی کاهش تنش در منطقه

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

ایالات متحده یک ژنرال ارشد را به دلیل ترس از حملات ایران، به اسرائیل می‌فرستد. دیدار ژنرال مایکل ای. کوریلا، فرمانده سنتکام، در حالی انجام شد که دیپلمات‌ها به دنبال جلوگیری از یک جنگ گسترده‌تر هستند. کاساندرا وینوگراد و اریک اشمیت 11 آوریل در نیویورک‌تایمز نوشتند: پس از آنکه رئیس‌جمهور بایدن اظهار کرد که به‌رغم اصطکاک اخیر، حمایت آمریکا از اسرائیل در صورت حمله از سوی ایران آهنین است،...

به گفته مقامات آمریکایی به شرط ناشناس ماندن به دلیل حساسیت موضوع، ژنرال مایکل ای. کوریلا، در مورد آنچه که به طور گسترده انتظار می‌رود اقدام تلافی جویانه قریب الوقوع ایران باشد، هماهنگی‌ها را با اسرائیل انجام خواهد داد و همچنین درخصوص جنگ علیه حماس و عملیات کمک‌های بشردوستانه در غزه گفت‌وگو خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه اذعان کرد که اسرائیل با «زمان‌های چالش برانگیز» روبه‌رو است و خاطرنشان کرد که در بحبوحه جنگ غزه، تل‌آویو برای سناریوهایی که شامل چالش در سایر بخش‌ها می‌شود، نیز آماده است. او هنگام بازدید از یک پایگاه هوایی با استفاده از زبانی که در روزهای اخیر برای اشاره به تهدیدهای ایران و گروه های نیابتی از جمله حماس به کار رفته است، گفت: «ما یک قانون ساده تعیین کرده ایم: هرکس به ما آسیب برساند، ما به او آسیب خواهیم رساند.»

نبردهای فعال در غزه به پایین‌ترین حد خود از نوامبر رسیده است. اسرائیل در آخر هفته نیروهای خود را از جنوب غزه خارج کرد، اما گفت که ارتش برای حفظ «آزادی عمل و توانایی خود برای انجام عملیات های اطلاعاتی دقیق» در سایر بخش ها باقی می ماند. نتانیاهو گفته است که تاریخی برای تهاجم زمینی به رفح در جنوب غزه، جایی که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در جست وجوی سرپناه هستند، تعیین شده است - عملیاتی که مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که برای غیرنظامیان فاجعه‌بار خواهد بود. برخی از تحلیلگران گفته‌اند که تهدیدهای نتانیاهو به صورت توهین‌آمیز تلاش برای به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات آتش بس است.

دولت بایدن از نتانیاهو خواسته است که از برنامه‌های تهاجم خود منصرف شود و روی «رویکردهای جایگزینی که عناصر کلیدی حماس را هدف قرار می‌دهد» تمرکز کند. بایدن به طور فزاینده‌ای از رفتار نتانیاهو در جنگ غزه انتقاد کرده و حتی تهدید کرده است که کمک ایالات متحده را مشروط به انجام اقدامات بیشتر اسرائیل برای محافظت از غیرنظامیان می‌کند. اما بایدن روز چهارشنبه تاکید کرد که حمایت آمریکا از اسرائیل در مواجهه با آنچه خطر ایران و شبه نظامیان متحدش مانند حزب الله خوانده می‌شود، بدون قید و شرط است.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «همان‌طور که به نخست‌وزیر نتانیاهو گفتم، تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر این تهدیدهای از سوی ایران و نیروهای نیابتی آن، آهنین است.» آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر دفاع اسرائیل، صراحتا اعلام کرد که «ایالات متحده در برابر هرگونه تهدیدی از سوی ایران و متحدانش در کنار اسرائیل خواهد ایستاد.» دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، گفت که ژنرال کوریلا در اسرائیل ارزیابی موقعیتی انجام داده و «چالش‌های امنیتی منطقه ای» را با رئیس ستاد ارتش اسرائیل بررسی کرده است. دریاسالار هاگاری در یک نشست خبری با بیان اینکه هرگونه حمله از خاک ایران تشدید منطقه‌ای آشکار خواهد بود، گفت: ما بسیار هوشیار و آماده مقابله با سناریوهای مختلف هستیم.

در حالی که ایران و اسرائیل در روزهای اخیر تهدیدهای جدیدی را مبادله کرده‌اند، دیپلمات‌ها در تلاش برای کاهش تنش و جلوگیری از یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر بوده‌اند. آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز پنج‌شنبه با همتای ایرانی خود درباره «وضعیت متشنج» در خاورمیانه صحبت کرد. دفتر او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جلوگیری از تشدید بیشتر در منطقه باید به نفع همه باشد.» ما از همه بازیگران در منطقه می‌خواهیم که مسوولانه عمل کنند و حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند.» این تلاش های دیپلماتیک در حالی انجام می‌شود که ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که عملیات جدیدی را انجام داده است که منجر به ترور دست کم یکی از اعضای حماس در غزه شد. ارتش رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهایش یک «عملیات دقیق و مبتنی بر اطلاعات» را در مرکز غزه انجام داده‌اند.

دریاسالار هاگاری گفت: «البته هدف از این عملیات از بین بردن توانایی حماس برای بازسازی خود در منطقه است. ما به جنگ در غزه ادامه می‌دهیم و برای عملیات‌های آینده آماده می‌شویم. روز چهارشنبه در حمله هوایی اسرائیل در شمال غزه سه پسر اسماعیل هنیه - امیر، محمد و حازم - که شاخه سیاسی حماس را در تبعید رهبری می‌کند، ترور شدند. رسانه‌های وابسته به حماس گزارش دادند که سه نوه آقای هنیه نیز در این حمله کشته شدند. ارتش اسرائیل گفت که امیر به عنوان یک فرمانده هسته و برادرانش به عنوان عوامل در رده‌های بعدی فعال بودند. ارتش اسرائیل بدون اشاره به هر یک از این اسامی، گفت که یکی از برادران در گروگانگیری در غزه نیز دست داشته است. ارتش جزئیات بیشتری ارائه نکرد و ادعاهای آن قابل تایید نبود.

این عملیات در حالی صورت گرفت که مذاکره کنندگان بین‌المللی برای میانجی گری آتش بس در غزه و آزادی گروگان هایی که در این منطقه محصور بودند، در ازای آزادی فلسطینی هایی که در زندان های اسرائیل نگهداری می شدند، تلاش کردند. این گفت‌وگوها به دلیل اختلاف نظر در مورد جزئیات به بن بست خورده است، به طوری که یک مقام ارشد حماس روز چهارشنبه گفت که این گروه 40 گروگان که معیارهای مبادله را بر اساس پیشنهادی که در حال بررسی است داشته باشند، ندارد.

--> اخبار مرتبط