سه‌شنبه 17 مهر 1403

واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های هدف در زنجان تامین می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های هدف در زنجان تامین می‌شود

زنجان - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: با توجه به شرایط کرونایی کشور و طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امسال واکسن آنفلوانزا باید 10 برابر سال‌های گذشته وارد کشور شود و به‌طور قطع برای این استان نیز هم همین میزان تامین می‌شود.

دکتر جواد تاج کی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به وضعیت کرونایی کشور و تدابیر اتخاذ شده برای تامین واکسن آنفلوانزا افزود: بر این اساس تلاش می‌شود این نوع واکسن برای افراد پرخطر تامین شود که بر این مبنا گروه های هدف باید از اواخر شهریور و مهر برای تزریق واکسن خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: این واحد دانشگاهی درصدد است با تامین و واکسن مورد نیاز در این استان و رفع نیاز گروه‌های هدف مشکلی در فصول پاییز و زمستان وجود نداشته باشد که در این راستا اقدامات لازم در دست انجام است.

این مسؤول ادامه داد: پیش از این واکسن آنفلوانزای کشور سالانه به مقدار لازم وارد کشور شده و در اختیار گروه‌های هدف قرار می گرفت که امسال به دلیل شرایط خاص تمهیدات ویژه ای در این خصوص لحاظ شده که امیدواریم طبق برنامه زمان بندی محقق شود.

وی در ارتباط با وضعیت تامین اقلام بهداشتی پیشگیری از کرونا نیز اظهار داشت: در زمان حاضر حدود پنج واحد، مجوز تولید ماسک را در این استان دارند که یکی از این واحدها دارای دستگاه تمام اتوماتیک است بطوریکه روزانه 50 هزار ماسک تولید می‌کند.

تاج کی افزود: واحدهای تولیدی دیگر نیز درصدد هستند که دستگاه خود را تمام اتوماتیک کنند که در صورت تحقق این مهم روند تولیدات افزایش خواهد یافت که در این حالت، علاوه بر تامین نیاز استان، می‌توان به استان‌های دیگر هم ماسک صادر کرد. وی اظهار داشت: هم اکنون علاوه بر تامین نیازهای مراکز درمانی دولتی، نیاز مراکز خصوصی، خیریه‌ها و نهادها نیز تامین می شود و به صورت هفتگی ماسک از طریق شرکت تعاونی داروسازان نیز در سطح داروخانه‌های استان توزیع می‌شود همچنین، ازطریق شرکت های پخش البرز و رازی این مهم انجام می گیرد. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: در سطح استان ماسک سه لایه و ماسک n95 (پنج لایه) نیز تولید می شود که این ماسک‌ها از نفوذ ذرات ریز و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند که در این زمینه به اندازه کافی تولیدات انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه تقاضای زیادی برای استفاده از ماسک n95 در میان عموم وجود ندارد اضافه کرد: ماسک‌های n95 بطور عمده در مراکز درمانی و برای بیماران و افرادی که در معرض آلودگی هستند کاربرد دارد و به دلیل مازاد بودن این نوع وسیله در این استان می‌توان آن را به استان‌های دیگر و خارج از کشور صادر کرد.

به گفته تاج کی، مقدار زیادی ماسک‌های غیر صنعتی سه لایه هم در استان توسط یک شرکت بزرگ ریسندگی و بافندگی در شرایط بهداشتی تولید می‌شود که از طریق داروخانه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این مسؤول ادامه داد: در بحث دستکش، دستکش‌های نایلونی، لاتکس، نیتریل و وینیل ویژه کادر درمان و افرادی که در مراکز درمانی با وسایل آلوده سر و کار دارند و مشاغل پرخطر است. وی با تاکید براینکه نیازی نیست که در سطح جامعه از دستکش لاتکس، نیتریل وینیل استفاده شود، اضافه کرد: هر چند انجام چنین اقداماتی می تواند حفاظت فردی را به دنبال داشته باشد اما در نهایت، باید اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد.

تاج کی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر انواع ضدعفونی کننده‌ها به شکل ژل، محلول‌های الکلی و محلول‌های با پایه آب در استان تولید می‌شود همچنین از طریق شرکت‌های پخش نیز از استان‌های دیگر وارد وارد استان شده و در سطح داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*