شنبه 29 اردیبهشت 1403

واکنش ظریف به انتقاد شریعتمداری / نظر پورمحمدی درباره شرط اجتهاد برای عضویت در خبرگان

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
واکنش ظریف به انتقاد شریعتمداری / نظر پورمحمدی درباره شرط اجتهاد برای عضویت در خبرگان

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند کار دشواری است. بسته خبری تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

حمله شریعتمداری به ظریف

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در این روزنامه نوشت: «دیروز آقای ظریف، وزیر سابق امور خارجه در یک نشست دانشجویی که با عنوان «‌نظم جدید در دنیا‌» برگزار شده بود، گفت: «‌موشک مهم است به ابالفضل مهم است، به خدا مهم است. اما مردم مهم‌تر هستند»!

این بخش از سخنان ایشان به‌گونه‌ای است که انگار تلاش متخصصان نظامی ایران برای ساخت موشک، به معنای کم‌اهمیت! دانستن مردم است! و در این میان، ساخت و تولید موشک، با‌اهمیت‌تر از مردم تلقی و تصور شده است! باید از ایشان پرسید؛ آقای ظریف چه کسی گفته است موشک مهم‌تر از مردم است که جنابعالی احساس تکلیف کرده‌اید این تلقی را به زعم خود اصلاح کنید؟!

مگر «‌موشک» و «‌مردم‌» در دو نقطه مقابل و متضاد با یکدیگر قرار دارند که توجه به یکی از آن دو به معنای کم‌اهمیت دانستن دیگری باشد؟! موشک برای حفظ جان مردم است. مگر برای شما، جان و مال و نوامیس مردم اهمیتی ندارد؟!

اگر این‌گونه نیست، چرا توان موشکی را که برای حفظ جان مردم است، از اهمیت دادن به مردم تفکیک می‌کنید؟!. آن‌هم در دنیایی که قدرت‌های وحشی نظیر آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی بارها نشان داده‌اند که به خون مردم ایران تشنه‌اند و اگر از توانمندی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران که برخورداری از موشک‌های دوربرد و مدرن از جمله آنهاست، بیم نداشتند تاکنون بارها خاک میهن اسلامی را شخم زده و مردم این مرز و بوم را به خاک و خون کشیده و از میان برداشته بودند.

آیا غیر از این است؟! آیا آنچه امروزه در غزه شاهد آنیم برای آقای ظریف درس‌آموز نیست؟!...

آقای ظریف! این پرسش - با عرض پوزش - از جنابعالی در میان است که دیدگاه حضرتعالی با خواست و اهداف دشمنان جمهوری اسلامی ایران که بارها به صراحت اعلام کرده‌اند چه تفاوتی دارد؟!

آیا دست کشیدن ایران از توان موشکی، خواسته و آرزوی آمریکا و هم‌پیمانان غربی و عبری و عربی آن نیست؟! ممکن است بفرمائید که جنابعالی موشک را هم مهم می‌دانید! خُب موشک را برای چه مهم می‌دانید؟ برای فشفشه‌بازی شب چهار‌شنبه سوری؟! یا برای حفاظت از جان و مال مردم؟ اگر گزاره دوم مورد نظرتان است، چرا توان موشکی را جدای از اهمیت دادن به مردم تلقی می‌کنید؟!

و بالاخره، برادرانه پیشنهاد می‌کنیم هرچه زودتر از مردم شریف ایران به خاطر اظهارات بیجا و دشمن‌پسند خود پوزش بخواهید.»

واکنش ظریف به انتقاد شریعتمداری

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق کشورمان در واکنش به انتقاد حسین شریعتمداری در توییتی نوشت: «سلام به گمانم سخنان بنده در تبیین شرایط نوین جهانی و تاکید بر پایه‌های انگیزشی قدرت (همچون رضایتمندی و پشتیبانی مردم) در کنار (نه بجای) پایه‌های مادی (همچون قدرت نظامی و اقتصادی) بر گروهی که با نگرش امام راحل و رهبری فاصله گرفته‌اند گران تمام شده است.

امام در دیدار نمایندگان مجلس 61/11/4: شما گمان نکنید که قدرت نظامی شما را نگه داشته است؛ قدرت ایمان شما را نگه داشته است و پشتیبانی ملت. این پشتوانه را باید حفظ کنید. اگر این پشتوانه از دست ما برود، همه ما از بین خواهیم رفت و اسلام هم دستخوش مسائل دیگری می‌شود.

اکنون چه کسی باید عذرخواهی کند؟»

توصیه روزنامه اصلاح‌طلب به ظریف

محمدجواد روح، سردبیر هم‌میهن در این روزنامه نوشت: «ظریف گرچه شخصیتی دارای قدر و قیمت و ارج و قربت است؛ اما همچون سرمایه‌ای است که سخاوت بیش از اندازه در هزینه کردن آن، از قدر و اندازه آن خواهد کاست. متاسفانه، به نظر می‌رسد ظریف به ظرافت‌های این دو وجه (به‌ویژه وجه رسانه‌ای)، توجه لازم را ندارد...

سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مکرر ظریف که اغلب هم با مضامین و روایت‌هایی تکراری همراه است، از ارزش و وزن سخن او می‌کاهد و ناخواسته باعث می‌شود سخنان جدی و مؤثر او در مقاطع دیگر هم، کمتر شنیده شود.

در همین دو روز گذشته، ظریف در کنگره یک حزب و یک نشست دانشجویی سخنرانی کرده است که محتوای آن، نکته خاصی بیش از مواردی که در سخنرانی‌های قبل گفته بود، به همراه ندارد و به نظر هم نمی‌رسد بازخورد و توجه به آن، با گفتارهای مثلاً دو ماه پیش او، قابل‌قیاس باشد.

چنین است که در مقام یک ناظر علاقه‌مند به دکتر ظریف، دوستانه می‌توان او را خطاب قرار داد و از او خواست که در رویکرد سیاسی - رسانه‌ای خود تجدیدنظر کند و نگذارد جایگاه‌اش از سیاستمداری ملی و بین‌المللی به زینت‌المجالس و خطیب محافل فروکاهد.»

***

روایت روزنامه اصولگرا از نتایج نظرسنجی ها درباره انتخابات

وطن امروز نوشت: «نظرسنجی‌های مختلفی پیرامون میزان مشارکت انجام شده است که داده‌ها و نتایج نزدیک و مشابهی را نشان می‌دهند. یکی از گزاره‌های قابل توجه در انتخابات «اطلاع از زمان انتخابات» است، این گزاره گویای میزان درگیر شدن مردم با موضوع انتخابات است. آخرین نظرسنجی‌هایی که دهه اول بهمن‌ماه انجام شده است، نشان می‌دهد تقریبا نیمی از مردم هنوز با موضوع انتخابات درگیر نشده‌اند و انتخابات برای آنها مساله نیست...

مطابق نظرسنجی‌های انجام شده در دهه اول بهمن‌ماه مرکز افکارسنجی ایسپا اعلام کرده است تنها 36 درصد مردم از زمان برگزاری انتخابات در اسفندماه آگاه بوده‌اند یا نظرسنجی صداوسیما اعلام کرده است 52 درصد مردم نسبت به زمان برگزاری انتخابات آگاه نیستند.

همچنین عمده کسانی که اعلام کرده‌اند در انتخابات شرکت می‌کنند به دلیل مسائل ایدئولوژیک بوده است، یعنی هنوز عامه مردم با مساله درگیر نشده‌اند. برای نمونه در پاسخ به سوال «چرا می‌آییم؟» دلایل خود را اینطور ذکر کرده‌اند: 29 درصد امنیت، 24 درصد برای حل مسائل و مشکلات، 29 درصد شرعی و 13 درصد حفظ ارزش‌ها و 5 درصد سایر دلایل که این نشان می‌دهد بیشتر کسانی که تاکنون با موضوع انتخابات درگیر شده‌اند، نگاهی اعتقادی داشته‌اند...

جست‌وجوی کاربران نشان می‌دهد عبارت‌هایی چون «دعوت به انتخابات»، «سخنان رهبری درباره انتخابات 1402»، «پروفایل انتخابات»، «کاربر رایانه انتخابات»، «دستگاه احراز هویت انتخابات»، «انشا درباره انتخابات»، «تاریخ انتخابات شورای شهر 1402»، «اولین انتخابات سراسری در ایران چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد» و «پیش‌بینی مشارکت 1402» عبارات نخست جست‌و‌جو شده توسط کاربران پیرامون انتخابات بوده است. این عبارات نشان می‌دهد موضوع انتخابات هنوز برای عموم مردم ایران سوال نشده است و کاربران عمومی اینترنت هنوز به مساله انتخابات ورود نکرده و درگیر آن نشده‌اند. باید تاکید کرد مشخص است نوع سوالات نشان می‌دهد عمده افراد جست‌وجو‌کننده در فضای وب، سوال عمومی پیرامون انتخابات ندارند.»

***

تذکر مهم جلایی‌پور به عباس عبدی

بحث و گفتگو درباره بیانیه مشهور به «روزنه گشایی» در اصلاح طلبان ادامه دارد. روز گذشته عباس عبدی در گفتگویی از این بیانیه انتقاد کرده بود. امروز نیز ماشاءالله شمس‌الواعظین، روزنامه نگار باسابقه اصلاح طلب در گفتگویی از این بیانیه حمایت کرده است.

اما حمیدرضا جلایی‌پور که از امضاکنندگان این بیانیه است در یادداشتی در اعتماد به انتقاداتی که عباش عبدی به این بیانیه مطرح کرده است پاسخ داده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «ایشان [عبدی] در بخشی از مصاحبه به درستی می‌گویند که معنای رای دادن فقط به منظور رای‌دهندگان بستگی ندارد و شرایط و خواسته‌های عمومی هم در آن دخیل است. کسی منکر این نکته درست نیست.

بیانیه صرفا می‌گوید ما نباید صرفا مقهور معنایی که دیگران به رای ما می‌دهند، باشیم و باید بکوشیم خودمان معنای رای‌مان را تعیین کنیم که مثلا در تایید بی‌عدالتی‌است یا در اعتراض به آن، اما از ایشان که تلویحا نگران مصادره معنای رای ما توسط خالص‌سازان است، می‌پرسم آیا همین نگرانی را نسبت به مصادره معنای رای ندادن ما توسط ترامپ و نتانیاهو و ائتلاف ایران‌ستیزان و براندازان خشونت‌گرا هم دارد؟

آیا تحریم‌ها و تهدیدهای بیشتر علیه ایران که ازجمله با مصادره معنای کاهش مشارکت انتخاباتی انجام می‌شود هم نباید جایی در محاسبات مصلحان داشته باشد؟ آیا تقویت حد وسط سیاسی و پرهیز از قطبی‌سازی ای که می‌تواند به خشونت و امتناع توافق‌های ملی گشایشگر بینجامد، با رای روزنه‌گشا و اعتراضی بهتر حاصل می‌شود یا رای ندادنی که فورا به نفع ایران‌ستیزان و براندازان خشونت‌گرا فاکتور می‌شود؟

صرف‌نظر از جنگ روایت‌ها و تلاش‌ها برای مصادره معنای رای دادن یا ندادن، خود انواع رای دادن هم «واقعیت» های متمایزی نیستند؟ آیا همین استقبال بخشی از اصولگرایان میانه‌روتر از این بیانیه و در گرفتن گفت‌وگوهای سازنده در رسانه‌های‌شان با حضور اصلاح‌گرایان خودش نوعی روزنه‌ای که گشوده شد، نیست؟»

***

نظر پورمحمدی درباره شرط اجتهاد برای عضویت در خبرگان

مصطفی پورمحمدی، دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز به خبرآنلاین گفت: «نکته‌ای وجود دارد که برخی به عنوان اشکال مطرح می‌کنند، به این ترتیب که آیا همه اعضای خبرگان باید روحانی و فقیه باشند؟ این یک مسئله اساسی است. وقتی سؤال می‌کنیم چرا؟ می‌گویند چون شأن رهبر که فقط شأن فقاهت‌اش نیست.

ضمن اینکه شخص فقیه باید واجد شرایطی باشد و از طرفی یک عنصر باید دارای فهم سیاسی - اجتماعی، دارای شجاعت، مدیر، مدبر، قدرت بر اجرا و مدیریت عالی کشور داشته باشد. تشخیص این ویژگی‌ها صرفاً در اختیار فقها نیست بلکه برخی از این ویژگی‌ها را اتفاقاً دیگرانی که در این عرصه‌ها تجربه دارند، قدرت تشخیص بهتری دارند و برای اینکه انتخاب بهتری صورت بگیرد، ضمن اینکه آن شرط فقاهت و عدالت و غیره سر جایش است، این شروط دیگر را هم باید سایر متخصصان نظر بدهند.

این حرف منطقی و عقلایی و درست است و اتفاقاً این برای افکار عمومی هم قناعت بیشتری ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر وقتی افکار عمومی می‌گوید یک مجلس مثلاً 50 درصدش از فقها تشکیل شده و 50 درصدش از برجستگان و نخبگان در عرصه‌های دیگر تشکیل شده، احساس می‌کنند این رهبری که انتخاب شده، واقعاً شایستگی برای این جایگاه را دارد و طبعاً باعث افزایش اعتماد عمومی شده و قدرت و پشتوانه رهبری را افزایش می‌دهد.

اما نکته این است که نمی‌شود که بر اساس ذوق، فهم، درک و نظر یک جمع این اتفاق در مجلس خبرگان صورت بگیرد، بلکه باید مبتنی بر قانون اتفاق بیافتد. این مورد هم تقریباً جزء قوانین اساسی و حکم قانون مادر را دارد، این جزء قوانین مادر است لذا یا باید در قانون اساسی این تغییر حاصل شود و یا در جای دیگر، اما در هر صورت جزء قوانین مادر است.

در قانون اساسی ما به این معنی صراحت نداریم اما باز در همان اصل 108 قانون اساسی که مرتبط با مجلس خبرگان رهبری است و یکی، دو اصل دیگر به این قضیه اشاره شده است البته وظایف خاصی بیان نکرده بلکه می‌گوید تعیین رهبر به عهده مجلس خبرگان رهبری است به این شرط که باید قدرت تشخیص داشته باشند، همچنین در بندهای مذکور گفته شده شرایط این افراد، نحوه انتخاب آنها و وظایف این مجلس به عهده خود خبرگان است و خودشان باید تفسیر کنند.

بنابراین شرایط مجلس خبرگان را باید خود اعضا بیان کنند، اگر بگویند که این تعداد فقیه، این تعداد مدیر، این تعداد حقوقدان، این تعداد نظامی برجسته در مجلس خبرگان حضور داشته باشند که می‌خواهند شئون نظامی رهبری را همراهی، همکاری و به رهبری کمک کنند، ظاهراً منع قانونی ندارد بلکه می‌شود گفت دلالت ضمنی هم دارد چون قانون‌گذار گفته وظایف و یکی از این وظایف این است که شرایط آن انتخاب کامل و جامع به عهده خود خبرگان گذاشته شده است.»

محمدی عراقی: باید بستر حضور زنان و غیرروحانیون در خبرگان فراهم شود

محمود محمدی عراقی نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با ایرنا درباره اینکه برخی سوال می‌کنند که آیا مجلس خبرگان مخصوص روحانیون است و شخص دیگری می‌پرسد آیا مجلس خبرگان، مخصوص آقایان است، توضیح داد: براساس قانون اساسی و مجلس خبرگان و آیین‌نامه خبرگان شرایطی مبنی بر تاکید بر مرد بودن و روحانی بودن ذکرنشده است.

وی افزود: شرایطی که برای نامزدی مجلس خبرگان رهبری ذکر شده به لحاظ علمی، تقوا، حسن شهرت، دیانت، سیاست، مدیریت است و این شرایط در هر کسی که وجود داشته باشد مرد و زن و روحانی و غیره روحانی بودن تفاوتی نمی‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: درباره غیر روحانی‌بودن این اتفاق افتاده است که به عنوان مثال یک استاد دانشگاه که استاد حقوق یا فقه یا استاد علوم دینی است می‌تواند با همان فرایندی که روحانیون شرایط را پشت سر می‌گذارند و عضو خبرگان می‌شوند در آزمون شرکت کرده و مراحل را طی کند.

آیت الله محمدی عراقی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در خبرگان غیرروحانی هم داریم اما با کمال تاسف باید بیان کنم که از خانم‌ها کسی را نداریم که به اعتقاد من این یک نقص و ایراد در مجلس خبرگان است.

وی ادامه داد: هیچ مانع قانونی هم در این راه وجود ندارد چراکه نیمی از جمعیت ما زنان هستند، بنابراین بهتر است که نماینده زنان از میان خود خانم‌ها در مجلس خبرگان باشد و امید است این اتفاق هر چه سریع‌تر بیفتد.

نامزد مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: یکی از مواردی که من دنبال می‌کنم و اگر بتوان اسم آن را یک برنامه گذاشت این است که کاری کنیم که هم حضور زنان و هم غیرروحانیون در مجلس خبرگان بیشتر شود.

***

دسترسی به سکوهای پرمخاطب خارجی امکانپذیر شد

به گزارش ایسنا، سیدمحمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی مصوبات جلسه نود و ششم شورای عالی فضای مجازی را در خصوص امکان دسترسی به سکوهای خارجی با سازوکارهای حکمرانی پذیر، ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی و ایجاد سامانه ملی و جامع داده ابلاغ کرد.

در مصوبه اول، شورای عالی فضای مجازی تنظیم گران بخشی را موظف کرده تا برای ایجاد تنوع در سبد مصرف کاربران با سازوکارهای حکمرانی پذیر و با هدف رفع نیاز مردم، سکوها و خدمات پرکاربرد خارجی را که امکان ارایه خدمات در قالب پوسته برای آنها وجود دارد، شناسایی و شرایط فعالیت آنها را در داخل کشور فراهم کنند.

این مصوبه اعلام کرده که تنظیم گران بخشی موظفند در حوزه تنظیم گری خود ظرف مدت یک ماه، خدمات و سکوهای پرکاربرد خارجی را شناسایی و امکان فنی برای دسترسی کاربران به خدمات مفید خارجی را در قالب های حکمرانی پذیر مورد بررسی قرار داده و ضوابط ارایه خدمات یاد شده را به مرکز ملی فضای مجازی ارایه کنند.

مطابق این مصوبه، مرکز ملی فضای مجازی نیز موظف است پس از بررسی، مجوز لازم جهت فعالیت بخش خصوصی را به تنظیم گران بخشی بدهد.

***

مطهری: فقط در تهران لیست می دهیم

علی مطهری نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به جزییات لیست پیشنهادی خود برای انتخابات مجلس دوازدهم موسوم به «صدای ملت» اظهار کرد: این لیست نه مربوط به اصلاح‌طلبان است و نه حتی معتدل‌ها. «صدای ملت» در واقع یک لیست فردی است که برخی معتدل‌ها و همچنین برخی احزاب اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند بیانیه می‌دهیم و از آن حمایت می‌کنیم؛ این لیست محصول هیچ ائتلافی نیست.

مطهری با اشاره به افراد حاضر در لیست «صدای ملت» گفت: در این لیست، هم اصولگرا داریم و هم اصلاح‌طلب؛ همچنین افرادی که منتسب به هیچ گروهی نیستند در این لیست حضور دارند؛ در واقع شاخصه همه این افراد اعتدال، عقلانیت و توجه به اصلاح امور است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی، فعلاً در لیست «صدای ملت» حضور ندارند و لیست هنوز کامل نشده است.

مطهری تاکید کرد: فعلاً برای تهران لیست می‌دهیم و برای شهرستان‌ها برنامه‌ای نداریم.

واکنش ظریف به انتقاد شریعتمداری / نظر پورمحمدی درباره شرط اجتهاد برای عضویت در خبرگان 2