چهارشنبه 18 مهر 1403

وداع با فخر ایران از پشت درهای بسته امامزاده صالح (ع)

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وداع با فخر ایران از پشت درهای بسته امامزاده صالح (ع)

تهران - ایرنا - خبر همین قدر کوتاه و تلخ بود؛ «محسن فخری‌زاده» معاون وزیر دفاع در شهر «آبسرد» دماوند ترور شد؛ حالا مردم اینجا، در پشت درهای بسته امام‌زاده صالح (ع) با چشمانی گریان و دلی پر از اندوه با مایه فخر ایران خداحافظی می‌کنند.

دست بر سینه دارد و با ماسکی دو لایه و چشمانی گریان گرچه می‌داند که درهای امام‌زاده صالح تجریش تهران به رویش بسته است اما میله‌ها را محکم گرفته و ناله‌اش در بین موج جمعیت دوستداران شهید فخری‌زاده از بقیه متمایزتر است.

نزدیک‌تر می‌شوم؛ زیر لب زمزمه می‌کند: حاجی زود بود برای رفتنت؛ کارهای زیادی هنوز روی زمین ماند؛ حدودا 60 ساله به نظر می‌رسد، عکس شهید را در دست چپ محکم در آغوش گرفته و با دست راست میله درهای بسته ضلع جنوبی امامزاده صالح را.

کمی دورتر از این جمعیتی که آه و شیون می‌کشند، دختری نوجوان جلب توجه می‌کند که آرام در گوشه‌ای ایستاده، گریه می‌کند و اشک‌های خود را با گوشه چادر مشکی خود پاک می‌کند؛ او در مورد علت حضور خود در این مراسم می‌گوید: دکتر ناجوانمردانه به شهادت رسید و غریب رفت.

این دختر نوجوان با بیان اینکه فقط در رسانه‌ها و خبرها از مرتبه علمی دکتر و نتیجه تحقیقاتی وی صحبت می‌کنند، این پرسش را مطرح می‌کند که چرا از فضائل اخلاقی امثال وی سخن نمی‌گویند؟

فشار جمعیت برای ورود به صحن امامزاده صالح (ع) بیشتر می‌شود و در عین حال صدای شیون و ناله؛ با نگاهی به جمعیت از هر طیف، گروه و جنسی عاشقانی می‌بینی که برای خاکسپاری شهید فخری‌زاده آمده‌اند؛ اینجا پیر و جوان، مرد و زن، و چپی و راستی ندارد.

حمید یکی دیگر از حاضران بر این نکته تاکید می‌کند که «شهدا آن هم از نوع شهدای دفاعی متعلق به هیچ حزب و گروه سیاسی نیستند و برچسب به آنان نمی‌خورد؛ این عزیزان مایه فخر ملت ایران هستند».

او با صدایی لرزان می‌افزاید: شهدای دفاعی و هسته‌ای همواره بین مردم با گمنامی زندگی می‌کنند و بیشترین خدمت را در راه پیشرفت ایران دارند؛ تازه بعد از شهادت آنان می‌فهمیم که چه آثاری از خود برجا گذاشته‌اند.

«علی» دیگر دوستدار فخر ایران هم تبریک و تسلیت شهادت «محسن فخری‌زاده» به ایرنا می‌گوید: خون شهدا موجب تداوم راه انقلاب شده و با شهادت افرادی چون دانشمند شهید فخری‌زاده است که اراده جوانان برای ادامه راه آنان در خدمت به کشورمان قوی‌تر می‌شود.

وی این سوال را مطرح می‌کند که چرا دشمن در این چندسال اخیر دانشمندان هسته‌ای و نخبه‌های ایرانی را ترور می‌کند؟ و خود او پاسخ می‌دهد: دشمن از مردم و انقلاب و پیشرفت علمی ما می‌ترسد؛ خون این شهید قطعا پایمال نخواهد شد و باید انتقام سختی از مسببان این حمله ناجوانمردانه تروریستی گرفته شود.

در بین جمعیت گریه‌های بانویی میانسال جلب توجه می‌کند؛ او می‌گوید: هر کسی به شرف و سعادت شهادت نمی‌رسد؛ انسان‌های خوب به شهادت نزدیکترند مثل سردار سلیمانی و شهید فخری‌زاده.

او ادامه می‌دهد: گریه من از ناراحتی بی‌بهره شدن ما از وجود امثال سلیمانی‌ها و فخری‌زاده‌هاست وگرنه که جای آنها اکنون خوب است و شهدا همیشه جاودان باقی می‌مانند.

کمی آن سوتر، پایانه اتوبوسرانی روبروی صحن امامزاده خالی از اتوبوس و پر است از مردمی که برای رفتن به صحن به انتظامات مراسم خواهش و تمنا می‌کنند که اجازه ورود دهند؛ مأموران انتظامی، سپاه‌، ارتش و اورژانس و آتش‌نشانی حضوری فعال هم در بیرون و داخل صحن امامزاده صالح (ع) دارند.

در بخشی از صحن امامزاده صالح صندلی برای حضار چیده شده و درهای جنوبی و شمالی صحن بسته است و همچنان اجازه ورود به مردم داده نمی‌شود؛ ناگهان فریاد لا اله الی الله و مرگ بر آمریکا و اسرائیل بلند می‌شود.

بالاخره پیکر مطهر شهید محسن فخری‌زاده با تابوتی که به پرچم سه رنگ کشورمان پوشانده شده بود، وارد صحن امامزاده صالح شده و فریاد لبیک یا حسین همراه با مارش نظامی بلند می‌شود و صدای گریه حضار بالا می‌گیرد.

از ورود پیکر مطهر شهید تا دفن او در ضلع شمالی صحن امامزاده صالح تنها 5 دقیقه وقت می‌برد؛ اندکی پس از دفن و عزاداری وقتی سر برمی‌گردانم، کبوترهایی که در ایستگاه اتوبوس تجریش دانه می‌خوردند به هوا می‌پرند.

به گزارش ایرنا تروریست‌های مسلح عصر جمعه - هفتم آذرماه - با کمین در مسیر خودرو حامل محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در بلوار مصطفی خمینی (ره) شهر آبسرد از توابع شهرستان دماوند، این دانشمند برجسته کشورمان را در عملیاتی انتحاری و مسلحانه به شهادت رساندند.

بر اساس اظهارات وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان این حمله تروریستی، ابتدا خودرو حامل فخری‌زاده مورد حمله قرار گرفت و بعد یک خودرو نیسان در 15 متری وی منفجر شد؛ در اثر این تیراندازی و انفجار، «فخری‌زاده» به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد ولی ایشان با توجه به شدت جراحت‌های وارده در بیمارستان به شهادت می‌رسد.

رهبر انقلاب در پیامی با تسلیت شهادت این دانشمند برجسته تاکید کردند که دو موضوع مهم را همه دست‌اندرکاران باید به جد در دستور کار قرار دهند؛ نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن و دیگر، پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخش‌هائی که وی بدان‌ها اشتغال داشت.

رئیس‌جمهوری هم در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد که «همه اتاق‌های فکر و همه دشمنان ایران باید به خوبی بدانند ملت ایران و مسئولان کشور شجاع‌تر و غیورتر از آن هستند که این اقدام جنایتکارانه را بی‌پاسخ بگذارند؛ به موقع و مناسب، مسئولان مربوطه پاسخ این جنایت را خواهند داد».

قطب فرهنگی امامزاده صالح تهران که پیکر پاک دانشمند شهید محسن فخری‌زاده در آن مکان مقدس آرام گرفت، نام آرامگاه منسوب به صالح پسر امام موسی کاظم (ع) در محله تجریش تهران است که با حدود سه هزار مترمربع مساحت از بزرگترین امامزاده‌های کشور به شمار می‌رود.

*س_برچسب‌ها_س*
وداع با فخر ایران از پشت درهای بسته امامزاده صالح (ع) 2