یک‌شنبه 15 مهر 1403

وعده ما؛ 15 شهریور

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وعده ما؛ 15 شهریور

تهران - ایرنا - «ممکن است نیاز باشد مدارس از اول یا هفتم شهریور باز باشد و دست آموزش و پرورش در این زمینه باز است اما ما مبنا را روز پانزدهم شهریورماه می‌گذاریم.» این جمله رییس جمهوری در آخرین روز خرداد 99 در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بود؛ موضوعی که به مهمترین خبر هفته گذشته حوزه آموزش کشور بدل شد.

هفته ای که گذشت حوزه دانشگاه و آموزش رویدادهای مهمی را شاهد بود که مهمترین آن از زبان رییس جمهوری شنیده شد. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مورد دانشگاه ها نیز گفت: تصمیم گرفته شد دانشگاه 15 شهریور فعالیت خود را آغاز کند. این آغاز فقط حضوری نیست بلکه بخشی در فضای حقیقی و بخشی به شکل مجازی است البته باکلاس خلوت و خوابگاه خلوت.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه کلاس و خوابگاه شلوغ می‌تواند مشکل ایجاد کند، گفت: کسانی که در شهر دیگری قبول شدند، می‌توانند در دانشگاه شهر خود تحصیل کنند تا از این طریق، امکان شکل‌گیری خوابگاه و کلاس خلوت فراهم شود.

احتمال حذف تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس

روحانی با اعلام آغاز به کار و افتتاح کلاس‌های آموزش و پرورش در 15 شهریور همچنین اظهار داشت: به وزارت آموزش و پرورش این اجازه داده شد که از ابتدای شهریور، به تناسب استان‌ها آموزش خود را آغاز کند. با توجه به اینکه ممکن است تصمیماتی در مورد تعطیلی یک روز در میان کلاس‌ها یا خلوت‌تر شدن کلاس‌ها گرفته شود، تعطیلی روزهای پنج‌شنبه هم حذف می‌شود.

پس از این خبر دانشگاه تهران اعلام کرد آماده برگزاری سال تحصیلی 1400-1399 از 15 شهریورماه به صورت مجازی یا حضوری است.

محمود نیلی رییس دانشگاه تهران گفت ما تابع ستاد مدیریت و مقابله با کرونا هستیم و دانشگاه تهران آمادگی برگزاری ترم جدید تحصیلی به صورت مجازی یا حضوری را دارد.

وی افزود که در این مدت دانشگاه سعی کرده بر اساس بودجه خود تا حدودی خوابگاه های دانشجویی را بازسازی کند و یک خوابگاه دانشجویی نیمه کاره با ظرفیت 250 دانشجو نیز به زودی با کمک بنیاد جمالزاده آماده می شود.

فعالیت آموزشی سال آینده؛ حضوری و مجازی

اما روحانی هفته پیش این را نیز گفت که فعالیت آموزشی سال آینده حضوری و مجازی خواهد بود، برای ما که 15 شهریور می‌خواهیم فعالیت‌های آموزشی دانشگاهی و مدارس را آغاز کنیم، بخشی حضوری و بخشی مجازی است. اگر فضا و زیرساخت و سرعت اینترنت نبود چگونه می توانستیم این خدمات را ارایه دهیم؛ بنابراین این خدمات امروز برای مردم روشن است.

امتحان حضور دروس مهم علوم پزشکی در برخی مناطق 

در پی این خبرها، معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد که بخش زیادی از امتحانات دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی طبق اصول مراقبتی غیرحضوری برگزار می شود اما در مناطقی از کشور که امکان آن وجود دارد، امتحانات دروس مهم برای کسب نمره واقعی حضوری برگزار خواهد شد.

علی اکبر حق دوست توضیح داد که برای برگزاری کلاس های درس و جلسات دروس آموزشی عملی و همچنین امتحانات دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور دستورالعمل های کلی ابلاغ شده است، اختیارات دانشگاه ها به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته است که متناسب با شرایط و در چارچوب اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تصمیم گیری کنند.

به گفته وی، در خصوص کلاس های درس تئوری تلاش بر این است که دانشجویان بیشتر آزاد باشند و متحمل کمترین فشار شوند اما برای دروس عملی که حضور دانشجو ضرورت دارد، برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی کلاس ها با برنامه های محدود برگزار می شود.

آیا کرونا قدرت گرفت؟

هفته گذشته خبری لابه‌لای خبرهای دیگر منتشر شد مبنی بر اینکه قدرت سرایت کرونا با گرم شدن هوا افزایش یافته است.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقل از رییس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری اعلام کرد که به نظر می‌رسید با گرم‌تر شدن هوا عفونت‌های تنفسی کاهش می‌یابد اما این موضوع در مورد کووید 19 بی پایه و اساس است، تا جایی که قدرت سرایت کرونا با گرم شدن هوا افزایش یافته است.

پیام طبرسی با بیان این که همچنان اپیدمی کرونا در پیک اول قرار دارد، اظهار داشت: اپیدمی دوره های مختلفی دارد اما تا به امروز نشانه ای از سبک شدن بار مبتلایان دیده نمی شود و بیماران بدحال با روند رو به رشد بیماری و مشکلات جدی روبرو هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی این را نیز افزود که با کاهش محدودیت های پیشگیرانه کووید 19، رعایت اصول بهداشتی به کمترین میزان خود رسیده است.

این پزشک فوق تخصص ریه با بیان این که استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پایین ترین سطح قراردارد، گفت: در سطح شهر، بانک ها، رستوران ها و در سایر اماکن عمومی تقریبا مردم توجه به فاصله گذاری اجتماعی را نادیده می گیرند و کمتر از ماسک استفاده می کنند.

استفاده از ظرفیت پنجشنبه ها در سال تحصیلی جدید 

هفته ای که گذشت معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش احتمال حذف تعطیلی پنجشنبه ها را توضیح داد. او گفت: در سال تحصیلی جدید با توجه به لزوم حفظ سلامتی دانش آموزان و رعایت فاصله اجتماعی از ظرفیت روز پنجشنبه برای ایجاد انعطاف در زمان آموزش استفاده خواهد شد.

توزیع کتاب‌های درسی دانش آموزان استان تهران از دهم شهریور

کتاب‌های درسی دانش آموزان استان تهران از دهم شهریور ماه سال جاری در مدارس توزیع می‌شود. یوسف بهارلو معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش وپرورش شهرستان‌های استان تهران گفته است: دانش آموزان از روز دهم شهریور ماه به مدارس محل تحصیل خود مراجعه کرده و کتاب‌های درسی خود را تحویل بگیرند. زمان توزیع کتاب‌های درسی به مناطق آموزشی از آخر مرداد ماه سال جاری آغاز خواهد شد و چاپخانه‌ها در این زمان کتاب‌ها را به مناطق آموزشی تحویل می‌دهند.

او گفت که 97 درصد دانش آموزان میان پایه (دانش آموزان غیر از پایه اول هر دوره را میان پایه گویند) در سایت "سامانه کتاب درسی" برای دریافت کتاب‌های درسی خود ثبت نام کرده‌اند.

امسال ترم تابستانی نداشتیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز هفته ای که گذشت اعلام کرد که سال تحصیلی دانشجویان نوورود قبل از پایان مهرماه آغاز می‌شود.

منصور غلامی اظهار داشت: با توجه به اینکه اواخر ترم تحصیلی جاری هستیم و باقی مانده آن به صورت مجازی در حال برگزاری است، امسال ترم تابستانی نداشتیم. با توجه به تاخیر افتادن زمان برگزاری کنکور سراسری و اعلام نتایج کنکور در نیمه دوم مهرماه، سال تحصیلی برای دانشجویان نوورود دیرتر از پایان مهرماه آغاز نمی‌شود.

ظرفیت خوابگاه‌ها به یک سوم کاهش یابد

به گفته وزیر علوم، باید ظرفیت خوابگاه ها از نظر تعداد دانشجو کاهش یابد و به حداقل یک سوم تقلیل یابد. هر دانشگاه باید وضعیت ظرفیت خوابگاه را اعلام و دانشجو باید نحوه آموزش ترکیبی را پیگیری کند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای تکمیل رساله و پایان نامه خود در حال فعالیت هستند، پروتکل های بهداشتی بر اساس بازدیدی که داشتم به خوبی در حال رعایت است و همین روند در سال تحصیلی آینده ادامه می یابد.

دانشگاه حمایت از دانشجو را بعد فارغ‌التحصیلی وظیفه خود می‌داند

دانشگاه تهران کسب و کار و حمایت از دانشجو را بعد از فارغ‌التحصیلی وظیفه خود می‌داند، این موضوع مهم را نیلی رییس دانشگاه تهران هفته پیش گفت و افزود: مسوولیت اجتماعی ما در خصوص دانشجویان علاوه بر مهارت و آموزش، حمایت از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی است. دانشگاه تهران سعی کرده کسب و کار دانشجویان را در برنامه خود قرار دهد و این امر نه فقط از طریق پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، بلکه از طریق ارتباط با سایر دستگاه ها هم است.

اگر مشکل اقتصادی در کشور پیش آمد، باید بخشی از آن از طریق دانشگاه ها و هم فکری با آنها حل شود. دانشگاه ها باید در این مسایل همکاری کنند. دانشگاه تهران در زمان شیوع کرونا با دانشگاه علوم پزشکی تهران خوشه هایی تشکیل دادند، به تبادل نظر پرداختند و راه حل ارایه کردند.

نیلی تاکید کرد که سرمایه های ما دانشجویان هستند و آنها به عنوان سرمایه های نرم افزاری به سرمایه های سخت افزاری وصل می شوند.

تمدید معافیت تحصیلی دانش‌آموزان دیپلم در سال 99

هفته پیش سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید معافیت تحصیلی دانش‌آموزان دیپلم در سال 99 خبر داد.

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور، باتوجه به اعلام معاونت نیروی انسانی ستادکل نیروهای مسلح، مشمولین وظیفه که در سال 1398 موفق به اخذ دیپلم شده اند و مهلت یک ساله معرفی آنان برای خدمت وظیفه عمومی به اتمام رسیده است، می توانند در کنکور سراسری شرکت و مهلت اعزام به خدمت آنان تا یک هفته بعد از انجام آزمون تمدید می شود.

این اطلاعیه ادامه داد که این مشمولین حداکثر یک هفته بعد از شرکت در آزمون سراسری باید خود را برای اعزام به خدمت به پلیس 10+ معرفی و نسبت به تشکیل پرونده اعزام اقدام کنند. این افراد در صورت قبولی در کنکور سراسری و اعلام نتایج نهایی توسط سازمان سنجش آموزش کشور، مطابق قانون خدمت وظیفه عمومی، قبل از شروع ترم تحصیلی، از خدمت سربازی ترخیص خواهند شد.

ثبت‌نام آزمون دکتری علوم‌پزشکی

هفته ای که گذشت داوطلبان آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی سال 1399 گروه علوم پزشکی ثبت نام کرده یا توانستند اطلاعات ثبت‌نامی خود را ویرایش کنند.

معاونت فرهنگی - دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: بر اساس نوبت بندی جدید، برگزاری آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 14 آزمون صبح جمعه 27 تیرماه 99، 20 آزمون عصر جمعه 27 تیرماه 99، 14 آزمون در صبح شنبه 28 تیرماه 99 و 12 آزمون عصر شنبه 28 تیرماه 99 و همچنین آزمون مجموعه داروسازی صبح روز یکشنبه 29 تیرماه 99 برگزار خواهد شد.

آخرین مهلت ثبت نام و ویرایش آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی سال 99 گروه علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی از دوم تیر ماه آغاز شد و چهارم تیرماه 99 نیز به اتمام رسید.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
وعده ما؛ 15 شهریور 2
وعده ما؛ 15 شهریور 3
وعده ما؛ 15 شهریور 4