سه‌شنبه 3 مهر 1403

وقت خرید سکه است؟ چرا سکه ریزش کرد؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
وقت خرید سکه است؟ چرا سکه ریزش کرد؟

قیمت سکه همچنان در حال کاهش است. امروز قیمت سکه وارد کانال قیمتی جدید شد.

قیمت سکه همچنان روند کاهشی دارد. امروز قیمت سکه به کانال قیمتی جدید سقوط کرد. قیمت سکه در بازار تهران یک کانال به عقب برگشت و وارد کانال 31 میلیون تومان شد. قیمت سکه امامی نسبت به چهارشنبه هفته گذشته با افت قیمت بیش از 500 هزار تومانی همراه شد.

قیمت سکه بهار آزادی ظرف چند روز گذشته دو میلیون تومان ریخت و امروز 23 اردیبهشت 1402 قیمت سکه وارد کانال 31 میلیون تومانی شد. اما علت کاهش قیمت طلا و سکه چیست و آیا اکنون زمان ورود به بازار سکه و طلاست؟ علت کاهش قیمت سکه را باید در کاهش قیمت دلار جستجو کرد. گزارش‌ها می‌گوید قیمت دلار از 53 هزار تومان به 52 هزار تومان رسیده و احتمال ریزش بیشتر قیمت دلار در بازار حداقل به صورت موقتی وجود دارد. برای همین ممکن است روند کاهشی قیمت طلا و سکه هم ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: سکه سقوط کرد | در بازار سکه و طلا چه خبر است؟

علت کاهش قیمت طلا و سکه چیست؟ از بیستم اردیبهشت ماه عرضه خودرو در سامانه یکپارچه آغاز شده و معامله‌گران معتقدند که همین مساله بخشی از نقدینگی مردم را به سمت بازار خودرو کشانده و ورود پول به بازارهایی چون طلا و سکه را کند کرده و از قدرت سکه‌بازارن افزایشی کاسته شده است. به عبارتی برخی از افراد برای خرید خودرو و ایجاد حساب وکالتی اقدام به فروش طلا کرده‌اند و عرضه در بازار افزایش داشته است.

 

نکته موثر دیگر در روند کاهش قیمت‌ها، کاهش قیمت دلار است. برخی از کارشناسان می‌گویند بانک مرکزی فعلا به صورت دستوری قیمت دلار را کاهش داده و دلار در فاز استراحت است. کاهش قیمت دلار هرات هم بر روند بازار تهران تاثیر کاهشی گذاشته است و حالا معامله‌گران میدان فردوسی چشم به قیمت دلار هرات دارند تا آینده قیمت دلار را از این مسیر پیش بینی کنند.

اکنون زمان خرید طلا و سکه است؟

قیمت سکه در هفته گذشته تا آستانه 33 میلیون تومان هم رفت و اکنون حدود دو میلیون تومان کاهش داشته است. قیمت هر گرم طلای 18 عیار هم امروز بالاخره از کانال دو میلیون و 600 هزار تومان فاصله گرفت و به دو میلیون و 580 هزار تومان رسید.

کشتی‌آرا، فعال بازار طلا و سکه می‌گوید بعد از ریزش قیمت طلا و سکه، هیجانات کاذب از بازار خارج شده و هم اکنون خریدار و فروشنده واقعی در بازار هستند. او هفته گذشته هم تاکید کرده بود که کاهش قیمت در بازار ادامه دارد و این هفته زمان مناسبی برای خرید طلا و سکه است.

فعالان اقتصادی معتقدند که سکه در موقعیت حساسی قرار گرفته، به عقیده آنها در صورتی که سکه امامی بالای این مرز باقی بماند، ممکن است موجب ورود تدریجی خریداران جدید به بازار شود و سکه به سوی نیمه کانال مذکور حرکت کند.

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، با تاکید بر اینکه زور کاهش نرخ ارز و کاهش هیجانات معاملات آن بر افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی طلا چربیده، از کاهش بی‌سابقه قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نسبت به هفته‌های اخیر و تنظیم بازار سکه و طلا خبر داد.

محمد کشتی‌آرای، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: در هفته‌ی گذشت در حوزه بین‌المللی، باتوجه به اشکالات و مسائلی که در حوزه بانک‌ها اتفاق افتاد و تعدادی از بانک‌ها با مشکلات مالی و ورشکستی مواجه شدند، ارزش دلار کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر، معاملات نرخ بهره در آمریکا باعث شد که قیمت جهانی طلا و فلزات گرانبها همچون نقره، پلاتین و پالادیوم با افزایش همراه باشد که علت آن نیز سرمایه‌گذاری بر روی این چهار فلزات قیمتی بوده است.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: بدین ترتیب در هفته‌ای که گذشت افزایش قیمت جهانی طلا را داشتیم که بطور متوسط با هشت دلار افزایش همراه بود و در آخرین معاملات روز گذشته هر اونس طلا به 2025 دلار رسید؛ طبیعتا افزایش قیمت اونس جهانی طلا باید منجر به افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخل می‌شد اما چنین اتفاقی نیفتاد.

او تصریح کرد: بالعکس جریان بازارهای که قیمت‌ها رو به افزایش گذاشته بود اما در بازار داخل در هفته گذشته، قیمت‌ها سیر نزولی داشت و علت اصلی آن کاهش نرخ ارز و کاهش هیجانات آن بود که سبب شد هم تقاضا کاهش پیدا کند و همچنین معاملات باثبات بیشتر و شفافیت انجام شود؛ بنابراین قیمت سکه و طلا در هفته گذشته کاهشی طی شد.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: در مجموع بازار این هفته بازار با ثباتی بود و سیر نزولی قیمت‌ها باعث شد که تقاضا تا حدودی کاهش پیدا کند و این کاهش منجر به تنظیم بازار شد؛ به‌نوعی می‌توان گفت با دستورالعمل‌های جدید بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی در خصوص ثبت معاملات طلا، سکه و ارز، دست افراد سوداگر از بازار کوتاه مانده و معاملات سکه، طلا و ارز جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند و افراد واقعی وارد معاملات شده‌اند، بنابراین بنظر می‌رسد که هفته پیش‌رو هم همین روند را داشته باشیم و بازار در جهت معاملات شفاف و واقعی طی مسیر کند.

هم اکنون دیگران می خوانند 23 اردیبهشت 1402 - 15:51

بیشتر بخوانید

وقت خرید سکه است؟ چرا سکه ریزش کرد؟ 2