جمعه 31 فروردین 1403

پاسخ مشاور قالیباف به نامه رضا کیانیان

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش مشرق، سید محمود رضوی در کانال تلگرامی خود با نام واگویه طی یادداشتی با عنوان چند خطی با استاد رضا کیانیان نوشت:

استاد، هنرمند و چهره ماندگار سینمای ایران

جناب آقای رضا کیانیان عزیز

سلام علیکم

در ابتدا از اینکه پیش‌دستانه باب گفتگو را گشوده‌اید و از شفاف سخن گفتن و رو راست بودن با مردم و طرح نقدها و گلایه ها استقبال کرده‌اید صمیمانه تشکر می‌کنم؛ مطمئن هستم که گفتگو حتی اگر همه اختلافات را از بین نبرد، بی‌گمان افق‌های جدیدی برای حل مسائل بغرنج اجتماعی و فرهنگی کشور عزیزمان خواهد گشود.

به بهانه یادداشت دوم حضرتعالی در خصوص طرح صیانت به واسطه مسئولیت و اطلاعاتی که به سبب مسئولیت محوله دارم، چند نکته عرض می‌کنم تا شاید برخی جزئیات روشن تر شود.

به فال نیک می‌گیرم که علیرغم آنکه صراحتا اشاره نفرمودید ولی به نظر می‌رسد با گزارشی که دکتر قالیباف در یادداشت خود در خصوص اقدامات مجلس در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی با جزئیات ارایه کردند، گمان اولیه فراموشی مشکلات اقتصادی مردم در مجلس یازدهم بحمدالله مرتفع گردید و عیان شد که بخش اعظمی از تصمیمات و مصوبات و نظارت‌های میدانی مجلس حول محور موضوعات اقتصادی از قبیل تامین مسکن، یارانه معیشتی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، حمایت از کشاورزان، تامین اعتبار محرومیت زدایی و تأمین آب و گاز روستاها و غیره بوده است.

در مورد طرح صیانت نیز هر چند که رئیس مجلس چندین بار به تفصیل توضیح داده‌اند ولی همچنان به دلایل مختلف، با اینکه فقط نحوه بررسی طرح در مجلس بررسی شده، اما ظاهرا در رسانه اصرار وجود دارد که در مورد طرح و نواقص و اشکالاتی که به نظر میرسد در آن وجود دارد صحبت شود، که باید عرض کنم برخی پنداره‌های ذهنی کاملا موهوم به عنوان موارد مندرج در طرح بیان می‌شود که بسی جای تعجب دارد؛ محض رضای خدا اگر شخصا وقت بگذارید و این متن را از بای بسم الله تا تای تمت مطالعه کنید، خود تصدیق می‌فرمایید که حتی در همین نامه دوستانه حضرتعالی نیز چه مسائلی مطرح شده که اصلا در طرح اصلی وجود ندارد.

برای مثال آنکه در این طرح برای هیچ کاربری تحت هیچ عنوانی جرم انگاری نشده است؛ در این طرح نه استفاده از فیلترشکن ذیل مصادیق عناوین مجرمانه قرار گرفته و نه استفاده از پیام‌رسان یا هر نرم‌افزار خارجی دیگری. جرم انگاری صورت گرفته برای مسئولانی است که در انجام وظایف خود کاهل بوده‌اند؛ تاکید می‌کنم که برای مردم و کاربران هیچ گونه جرمی تعریف نشده است.

اما رییس مجلس پس از مصوبه مجلس در خصوص نحوه بررسی طرح در عین حالی که در سوریه بودند در یادداشتی تصریح کردند که طرح باید به نفع مردم و در جهت حمایت از کسب و کارها اصلاح شود البته عده ای نیز در مجلس هستند که سلیقه متفاوتی دارند و معتقد بر محدودیت گذاری در قانون برای پلتفرم های پرکاربردند اما رییس مجلس و اکثریت نمایندگان مجلس معتقد به این مسأله نیستند لذا طرح در کمیسیون مشترک بررسی و اصلاح می شود و همانطور که ریاست مجلس نوشتند؛ بررسی آن علنی خواهد بود تا مردم از همه ابعاد ماجرا مطلع شوند و کارشناسان بتوانند نظر دهند.

از نظر رئیس مجلس طرح درباره پلتفرم‌های پرکاربرد مثل اینستاگرام و واتس اپ و گوگل باید بگونه ای اصلاح شود که هرگونه تصمیم گیری درباره آنها صرفا در اختیار شورای عالی فضای مجازی باشد تا مثل گذشته مانند تلگرام یک قاضی آن را شبانه نتواند فیلتر کند.

برادر عزیزم، استاد کیانیان ارجمند

همه این بحث‌ها به کنار، هم بنده محمدباقر قالیباف را می‌شناسم و هم شما؛ بینی و بین الله به حق همان هم‌ولایتی امام رضا (ع) بودن که بین ما مشترک است، از حاج باقر که شما احتمالا نام او را از دوران دفاع مقدس شنیده اید، تا سردار قالیباف ناجا و دکتر قالیباف شهرداری در کارهای فرهنگی اهل بگیر و ببند بود یا توسعه دادن و حمایت کردن؟ مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس با چوب و چماق و جریمه بستن کمربند به ما آموخت یا با انیمیشن؟ اهل سینما ساختن بود یا سینما بستن؟ فرهنگسرا راه انداخت یا تعطیل کرد؟ سال 84 در شهرداری 50 میلیارد تومان خرج سینماها کرد یا از خرجشان زد؟ جشنواره فیلم راه انداخت یا برچید؟ فضای تفریح برای مردم فراهم کرد یا تخته کرد؟ پل طبیعت و باغ کتاب و پارک و بوستان و سالن تئاتر و سینما ساخت یا نساخت؟ به هوشمندسازی شهر فکر می‌کرد یا تهران را به عهد قجر برد؟

آقا رضای عزیز؛

صیانت و استارلینک و اینها به کنار؛ قالیباف را که لااقل می‌شناسید. شما که لااقل یادتان هست که برای راه انداختن همان سینما آزادی چه چیزها نثارش کردند؛ همان موقع خود شما مصاحبه کردید و فرمودید این کشور تکلیفش با سینما معلوم نیست، اما ایستاد و نه تنها آزادی، بلکه ملت، باغ کتاب، راگا، تماشا و... را ساخت. چه میزان به سرانه صندلی های تئاتر تهران افزود؟ در ناجا تا قبل از او فیلم، سریال، انیمیشن، جشنواره فیلم و موسسه ناجی هنر معنا داشت؟