دوشنبه 16 مهر 1403

پایش مستمر سلامت بیماران خاص، ضرورت شرایط کرونایی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پایش مستمر سلامت بیماران خاص، ضرورت شرایط کرونایی

مشهد - ایرنا - پزشکان، کارشناسان درمانی و دست‌اندرکاران پزشکی اعتقاد دارند که پایش سلامت بیماران خاص نباید در سایه سایر بیماری‌ها قرار بگیرد و تاکید دارند که این مهم در هر شرایطی باید با دقت انجام شود تا سلامت این دسته از بیماران آسیب‌پذیر، تهدید نشود.

رییس کلینیک فوق تخصصی بیماران تالاسمی و هموفیلی "سرور" دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماران خاص در شرایط کرونایی کنونی بیشتر از سایر گروهها در معرض آسیب هستند و به همین دلیل نیز توجه به شرایط سلامت آنها بیش از سایر اقشار در دستور کار متولیان سلامت استان قرار دارد.

دکتر زهرا بدیعی افزود: در زمینه پیشگیری از ابتلای این بیماران به بیماری کووید 19 نیز اولویتی لحاظ شده و از سیزدهم اردیبهشت ماه واکسیناسیون بیماران خاصی که بیشتر از 18 سال دارند، آغاز شده است و با همکاری انجمن تالاسمی و کانون هموفیلی در کلینیک سرور اجرا می شود، بر اساس آمار موجود 900 بیمار مبتلا به هموفیلی و تالاسمی در استان بالای 18 سال دارند.

وی اضافه کرد: کل بیماران هموفیلی و تالاسمی زیر پوشش کلینیک سرور حدود هزار و 500 نفر هستند که 900 نفر آنان بیش از 18 سال دارند و تزریق واکسن کووید - 19 از این سن به بعد برای همه گروههای هدف مجاز است. وی گفت: انجام تمامی تزریق‌ها طبق نوبت دهی قبلی صورت می‌گیرد تا ازدحامی در محل ایجاد نشود و در زمان مراجعه بیماران تالاسمی و هموفیلی، قبل از تزریق واکسن، شرح حال آنان توسط پزشک گرفته می‌شود و در کنار آن مراقبت‌های خاص ناشی از عوارض احتمالی هم به مراجعان آموزش داده می‌شود. دکتر بدیعی ادامه داد: برای بیماران شهرستانی هم واکسن‌ها برای تزریق به شهر مربوطه ارسال می‌شود تا افراد در وضعیت قرمز کرونایی صرفا برای تزریق واکسن عازم مشهد نشوند. وی خاطرنشان کرد: کسانی که به بیماری کرونا مبتلا بوده و بهبود یافته اند، نباید بلافاصله برای دریافت واکسن مراجعه کنند و بهترین زمان برای آنان 15 تا 30 روز پس از بهبودی کامل از این بیماری است.

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهار کرد: میزان شیوع بیماری تالاسمی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه 7 بیمار در هر 100 هزار نفر جمعیت است. دکتر بابک اقبالی خاطر نشان کرد: شناسایی زوجین ناقل تالاسمی از سال 1376 همزمان با کل کشور با انجام آزمایش خون در مراکز خدمات جامع سلامت ویژه مشاوره تالاسمی در متقاضیان ازدواج آغاز شده و زوجینی که به عنوان ناقل تالاسمی شناسایی می شوند تحت مراقبت ویژه تالاسمی مراکز خدمات جامع سلامت نزدیک به محل سکونتشان قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که به صورت صفت مغلوب از والدین به فرزندان منتقل می‌شود، گفت: به طور میانگین 4 تا 5 درصد جمعیت ایران ناقل ژن بتاتالاسمی بوده و حدود 18 هزار بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در ایران ثبت شده است. دکتر اقبالی با بیان اینکه تالاسمی ماژور بیماری ارثی است که کنترل و درمان آن بسیار سخت و هزینه بر است، خاطر نشان کرد: ناقلان ژن تالاسمی علامت و درمان خاصی ندارند ولی در صورتی که والدین هر 2 ناقل ژن تالاسمی باشند، در هر بارداری مادر، احتمال تولد فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور یک چهارم است. وی با اشاره به اینکه یک بیمار خاص در طول زندگی خود 100 هزار دلار برای کشور هزینه دارد، گفت: با هدف کاهش هزینه های گزاف و تامین سلامت افراد جامعه، طرح پیشگیری از بروز موارد جدید بیماری بتاتالاسمی ماژور از سال 1370 به صورت پایلوت در برخی از دانشگاه های کشور اجرا و از سال 1376 برنامه غربالگری و مراقبت این بیماری در کل کشور آغاز شده است. وی خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح همه ساله از تولد 1500 کودک بیمار پیشگیری خواهد شد که این امر 150 میلیون دلار صرفه جویی ارزی را به دنبال دارد. رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: شبکه گسترده مراکز مشاوره ازدواج و آزمایشگاه های ژنتیک تشخیص پیش از تولد، باعث دسترسی زوج های ناقل ژن بتاتالاسمی به این خدمات شده است که این امر، گام مهمی در پیشگیری از تولد نوزاد بیمار است. دکتر اقبالی، آموزش و اطلاع رسانی به اقشار مختلف جامعه، بویژه دانشجویان و جوانان در سن ازدواج، روحانیان و مبلغان دینی، عاقدان و سردفترداران ازدواج و از همه مهمتر زوج های ناقل و مشکوک نهایی تالاسمی را از اهم اهداف مراقبت از این بیماری برشمرد که در حوزه بهداشت در حال اجراست. وی ثبت قانونی ازدواج‌ها در دفاتر رسمی، استفاده از خدمات مشاوره‌ای و پیشگیری بیماری های ژنتیکی و توجه به توصیه‌های کارشناسان بهداشت را از جمله مهمترین انتظارات حوزه بهداشت از هموطنان برشمرد. رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: سال گذشته 39 هزار زوج متقاضی ازدواج از نظر بیماری تالاسمی در 23 مرکز خدمات جامع سلامت ارائه دهنده خدمات زمان ازدواج زیر پوشش دانشگاه، غربالگری شدند.

تالاسمی از بیماریهای ژنتیکی و نوعی کم خونی است که از طفولیت آغاز شده و تا پایان عمر به طول می‌انجامد. بر اثر این بیماری هموگلوبین ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد، بنابراین پدیده تولید هموگلوبین غیرمؤثر در بدن ایجاد می‌شود، هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست، هموگلوبین انتقال دهنده اکسیژن در سلولهای قرمز خونی است. همچنین دسته‌ای از بیماریهای ارثی هستند که در آنها توان بدن برای ایجاد لخته و انعقاد خون به منظور جلوگیری از خونریزی در صورت پاره شدن رگ مختل شده است، هموفیلی «آ» یا نقص فاکتور انعقادی هشت، شایعترین شکل این اختلال است.

وضعیت کنونی شیوع ویروس کرونا در کلانشهر مشهد "نارنجی" است و بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده در نرم‌افزار رسمی ماسک، متعلق به وزارت بهداشت، هم‌اینک وضعیت شیوع ویروس کرونا تنها در چهار شهر نیشابور، گناباد، چناران و کاشمر "قرمز" است.

دیگر شهرستانهای سی و سه گانه خراسان رضوی در وضعیت های "نارنجی" یا "زرد" شیوع ویروس همه‌گیر قرار دارند.

تاکنون 2 میلیون و 654 هزار و 811 نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و بیماری کووید 19 جان 74 هزار و 910 نفر را در کشورمان گرفته است. همچنین 2 میلیون 109 هزار و 702 نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

وزارت بهداشت اعلام کرده که ظرف روزهای اخیر روند بستری بیماران کرونایی در بسیاری از مناطق کشور رو به کاهش گذاشته است. بر این اساس هم‌اینک 46 شهرستان در وضعیت قرمز، 263 شهرستان در شرایط نارنجی و 139 شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند و هیچیک از نقاط کشور "آبی" نیست.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*