دوشنبه 16 مهر 1403

پیامدهای جنگ غزه از نگاه آمار

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

جنگ غزه چند روز دیگر وارد نهمین ماه خود می‌شود. در این 9ماه اتفاقات عدیده‌ای افتاد که بعدها می‌تواند منشأ نوشته‌ها و تحلیل‌های گوناگونی شود. سه ماه اول این جنگ در عمل سکوت جهانی نسبت به تخریب غزه بود؛ اما از ماه چهارم به بعد کشتاری که در غزه رخ داد - اکنون به بیش از 40 هزار نفر رسیده - حساسیت جهانی را برانگیخت؛ به‌طوری‌که دانشجویان و استادان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا هم وارد اعتراضات...

واقعیت‌های جنگ غزه چیست؟ بهتر است در این باره نگاهی بیندازیم به خساراتی که در این 9ماه بر این نوار باریک وارد شده است. آمارهایی که در این‌باره نوشته می‌شود فاصله زمانی 4 تا 6ماه را در بر می‌گیرد و هنوز آمارهای 8ماهه آن منتشر نشده است. بر همین اساس آخرین آمارها نشان می‌دهد که بیش از 40هزار نفر کشته شده‌اند که تقریبا 30درصد آنها کودک هستند. بیش از 80هزار نفر مجروح شده‌اند. بیش از 60درصد خانه‌ها ویران شده است. 90درصد مدارس تخریب شده است. از 36بیمارستان، 10 بیمارستان فعالیت می‌کنند؛ یعنی 26بیمارستان از فعالیت بازمانده‌اند. بیش از 31درصد کودکان زیر 2سال از سوءتغذیه رنج می‌برند. مدارس 100درصد تعطیل است و از جمعیت 2میلیون و 300هزار نفری آن بیش از 70درصد آن یعنی حدود یک‌میلیون و 700هزار نفر، بی‌خانمان و مجبور به ترک منازل خود شده‌اند.

این فقط بخشی از خسارتی است که بر این نوار باریک وارد شده است. اما هنوز بخش‌های دیگری مانده است که ذکر آن می‌تواند عمق فاجعه این جنگ را نشان دهد: براساس برآوردهای آنکتاد نرخ بیکاری به‌دنبال جنگ غزه در پایان سال2023 به 80درصد رسید. اگر همین امروز جنگ پایان پذیرد و فعالیت‌های اقتصادی شروع شود، درصورتی‌که نرخ رشد اقتصادی سالانه به 10درصد برسد حدود 15سال طول می‌کشد تا به نرخ رشد سرانه سال1994 برسند. یعنی بیش از 40سال عقب‌افتادگی! همچنین سازمان ملل تخمین زده است که بازسازی ساختمان‌های غزه بالغ بر 80سال طول بکشد. همچنین در پایان سال2023 حدود 61درصد جمعیت غزه به زیر خط فقر افتاده بودند و اکنون این میزان با توجه به محاصره‌هایی که تشدید می‌شود، بیشتر شده است. آمار دیگر نشان می‌دهد که در 4ماه اول جنگ هزینه خسارت در این نوار باریک به بیش از 18.5میلیارد دلار رسیده بود که معادل 97درصد تولید ناخالص داخلی کرانه باختری و نوار غزه بود. این آمارها بدون هیچ تفسیری می‌تواند چهره دیگری از جنگ را نشان بدهد.

--> اخبار مرتبط