دوشنبه 9 مهر 1403

پیام‌های مهم سردار قاآنی و دکتر ظریف

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
پیام‌های مهم سردار قاآنی و دکتر ظریف

شهادت سیدحسن نصرالله پس از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد شوک بزرگی برای جامعه بین‌المللی بود که واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت. در این حمله تروریستی رژیم صهیونیستی سردار نیلفروشان هم به شهادت رسید.

سپاه پاسداران دیروز این خبر را تایید و در بیانیه خود آورد: «سردار پرافتخار، مجاهد و مهاجر فی‌سبیل‌الله «سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان» از فرماندهان پیشکسوت و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشار سپاه در لبنان در حمله تروریستی رژیم سفاک صهیونی در شامگاه روز جمعه ششم مهرماه به همرزمان شهیدش پیوست.» مقامات و مسوولان و همچنین اقشار مختلف مردم این حمله تروریستی را محکوم کردند و بسیاری از آنها دیروز با تجمع در میادین مهم شهرهای ایران اعتراض خود را نشان دادند. اکنون یکی از سوالاتی که مطرح است درباره محل خاک‌سپاری سیدحسن نصرالله است. برخی معتقدند پیکر سید مقاومت سید حسن نصرالله و شهدای حمله تروریستی، در کنار پسرش و عماد مغنیه در گلزار شهدای حزب‌الله به خاک سپرده می‌شود. روضه الشهیدین، گلزار شهدای حزب‌الله در بیروت است که برخی شهدای شاخص نبرد با رژیم صهیونیستی و شهدای لبنانی مدافع حرم در آن دفن شده‌اند. عماد مغنیه و پسرش جهاد، مصطفی بدرالدین معروف به سیدذوالفقار، سید‌هادی نصرالله فرزند دبیر کل حزب‌الله لبنان از شهدای شاخص روضه الشهیدین هستند. البته هنوز محل خاک‌سپاری به صورت رسمی اعلام نشده است.

در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران چه گذشت؟

دیروز بسیاری از مقامات حکومتی در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران حضور پیدا کردند تا همدردی و همبستگی خود را با این گروه مقاومت ابراز کنند. سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در مراسم عرض تسلیت در دفتر حزب‌الله لبنان در تهران در پی شهادت سید‌حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله حضور یافت. فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی جداگانه همچنین تاکید کرد که «شهادت مظلومانه و جانگداز رهبر مجاهد حزب‌الله جناب سیدحسن نصرالله، همه ما را داغدار و جبهه مقاومت اسلامی و آزادگان جهان را سوگوار کرد.» سردار قاآنی در ادامه این پیام آورد: آن عزیز سفر کرده، همه عمر بابرکت و پرافتخار خویش را در میدان رزم با خبیث‌ترین دشمنان اسلام و قرآن گذراند و سر‌انجام خون الهی و جان گرامی خود را در راه آرمان‌های بلند اسلامی و حمایت از ملت مظلوم فلسطین و سربلندی مردم لبنان تقدیم کرد.» او در پایان پیام خود تاکید کرد: «این جانب با قلبی محزون، ولی امیدوار به فضل و عنایت الهی، شهادت سید بزرگ مقاومت اسلامی را به برادران مجاهدم در جنبش حزب‌الله و خانواده صبور آن شهید عزیز و همه برادرانم در جبهه مقاومت، صمیمانه تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و ان‌شاء‌الله در ادامه راه و مکتب او تا فتح فلسطین و آزادی قدس شریف، در کنار شما خواهیم ماند.» جواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور هم برای ابراز همدردی و عرض تسلیت به این دفتر حزب‌الله لبنان رفت. او در این مراسم درباره اتفاقات اخیر بیان کرد: «حزب‌الله طعم تلخ شکست را به صهیونیست‌ها چشاند.» او تاکید کرد: «مقاومت ادامه دارد.» وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران همچنین اظهار کرد: «رژیم صهیونیستی با اقدامات ضد انسانی و جنایتکارانه خود نمی‌تواند مقاومت را از پای درآورد.» او درباره شخصیت حسن نصرالله گفت: «ایشان فرزند خود را در مسیر مقاومت از دست دادند و فرزندشان به شهادت رسید ولی خم به ابرو نیاوردند.» ظریف با بیان اینکه «شهید سیدحسن نصرالله و شهید سید عباس موسوی و دیگر بزرگان حزب‌الله برای نخستین بار طعم تلخ شکست را به صهیونیست‌ها چشاندند و آنها را مجبور کردند که با ذلت و بدون هیچ‌گونه شرطی از جنوب لبنان خارج شوند.» معاون راهبردی رئیس جمهور این شرایط ایجاد شده از سوی حزب‌الله را برای اسرائیلی‌ها خیلی گران خواند و معتقد است: «از همان زمان اسرائیلی‌ها کمر به شهادت ایشان بستند و این درایت سید بود که آنها را در این مدت ناکام گذاشت.» این ناکامی از دیدگاه ظریف باعث شد که «اسرائیل برای اینکه این جنایت را مرتکب شود چه تعداد از زنان و کودکان بی‌گناه را در یک بمباران به شهادت رساند تا بتواند این بزرگمرد مقاومت را به شهادت برساند». معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که واکنش ایران به این اقدامات تروریستی چه خواهد بود، گفت: «واکنش ایران در زمان مناسب و به انتخاب ایران در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام می‌شود و در سطح رهبری و عالی حکومت در این ارتباط تصمیم‌گیری می‌شود.»

این شهادت خللی در روند مبارزه نخواهد داشت

موج واکنش‌ها به شهادت سیدحسن نصرالله از سوی چهره‌های سیاسی و نظامی ایران همچنان ادامه دارد. در همین زمینه محمدباقر قالیباف و بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس دیروز بار دیگر شهادت دبیرکل حزب‌الله و سردار نیلفروشان را تسلیت گفتند. آنها همچنین در بیانیه‌ای تاکید کردند که «از همه ظرفیت‌های در اختیار خود برای پشتیبانی از جبهه مقاومت به ویژه حزب‌الله لبنان استفاده می‌کنند.» سرتیپ امیر حاتمی، مشاور فرمانده معظم کل قوا در امور ارتش نیز در پیامی شهادت سید‌حسن نصرالله، رهبر و دبیر کل حزب‌الله لبنان را تسلیت گفت. سردار سنایی‌راد، معاون سیاسی دفتر عقیدتی‌سیاسی فرماندهی کل قوا هم با بیان اینکه حق مسلم خود را در انتقام خون شهدا دنبال می‌کنیم عنوان کرد: «شهادت سید‌حسن نصرالله به سرعت موجب وحدت در جامعه لبنان و حمایت از جبهه مقاومت خواهد شد.» او تاکید کرد: «شهادت اخیر نه تنها خللی جدی در روند مبارزه و جهاد وارد نخواهد کرد، بلکه به سرعت موجب وحدت در جامعه لبنانی و حمایت از جبهه مقاومت خواهد شد. این شهادت نشان می‌دهد که رهبران جهادی جدا از بدنه نیستند و در کنار رزمندگان تا مرز شهادت پایبند به آرمان‌ها هستند. بنابراین، این خود نوعی اعتباربخشی به مقاومت حزب‌الله خواهد بود.»

قالیباف به نبیه‌بری چه گفت؟

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، شهادت سیدحسن نصرالله را خسارت بزرگ برای جهان اسلام خواند و گفت: «مثل همیشه کنار لبنان هستیم و از ارائه هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم.» او در این گفت‌وگو تاکید کرد: «معتقدم باید پاسخی به رژیم صهیونیستی بدهیم که هم بازدارندگی ایجاد کند و هم اقدامات حقوقی را پیگیری کنیم تا از این پس شاهد نقض حقوق بین‌الملل و حقوق‌بشر نباشیم. در این مسیر پارلمان‌ها و دولت‌ها در همه کشورهای اسلامی باید بسیج شوند.» در همین زمینه ستاد حقوق‌بشر جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه لبنان و شهادت شخصیت‌های برجسته مقاومت و در رأس آنها سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان را به‌شدت محکوم کرد. این ستاد همچنین بیانیه‌ای منتشر کرده و به سکوت نهادهای حقوق بشری اعتراض کرد: «متاسفانه سکوت و بی‌عملی دولت‌ها و نهادهای حقوق بشری و شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل حمایت‌های بی‌چون و چرای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی فاقد کارآمدی لازم بوده و حتی از صدور یک قطعنامه محکومیت علیه جنایات رژیم صهیونیستی نیز ناتوان بوده است.»

پهلوانان در طغیان تاریکی با نور مطلق آشنا شدند

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان هم در پیامی شهادت عالم مبارز و مجاهد نستوه و فداکار سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و جمعی از فرماندهان جبهه مقاومت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به مردم و دولت لبنان، مقاومت فلسطین، رزمندگان جبهه مقاومت، شیعیان و ملت‌های مسلمان، تمامی شیفتگان ایشان و آزادی‌خواهان در سرتاسر دنیا و رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت و تاکید کرد: «همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط شقی‌ترین، خبیث‌ترین و درنده‌ترین افراد به شهادت رسید تا بار دیگر نشان داده شود، جبهه مقاومت در مسیر حق و صواب ایستاده و در حال دفاع از اسلام و انسانیت است.» این واکنش‌ها دیروز در ابتدای نشست شورای شهر تهران هم مطرح شد. یکی از مهم‌ترین نطق‌ها را نرجس سلیمانی داشت که گفت: «پهلوانان در طغیان تاریکی با نور مطلق آشنا شدند. شهادت مردان حق به دستان ناپاک زامبی‌های خون‌آشام، لکه ننگین ابدی بر چهره‌های خبیثی است که به دنبال تطهیری بر مرکب نجاست هستند؛ سرنوشت محتوم آنها سقوط به درک است.» اگر چه در این نشست، آقامیری عضو شورای شهر تهران با حمله به دولت پزشکیان گفت: «برخی مسوولان نمی‌خواهند جواب جنایت‌های رژیم صهیونیستی را بدهیم برخی برای اینها تحلیل می‌کنند که باید از تله جنگ فرار کنیم و اینها مسائلی است که در اثر این تحلیل پیش آمده است.» با این همه، رئیس جمعیت دفاع از ملت فلسطین در پی شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان، حزب‌الله را بسیار مقتدر خوانده و این‌گونه پیام داده است: «تاکید دارم که خون شهید نصرالله عرصه مقاومت را نه تنها در لبنان بلکه در کل جغرافیای مقاومت آبیاری کرده و بی‌شک حزب‌الله پس از نصرالله، مقتدرتر و با صلابت‌تر از گذشته میادین نبرد علیه دشمن صهیونیستی و استکبار جهانی را رهبری خواهد کرد.»

--> اخبار مرتبط
پیام‌های مهم سردار قاآنی و دکتر ظریف 2