سه‌شنبه 17 مهر 1403

چالش‌های پیش‌روی جوانان برای ازدواج

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چالش‌های پیش‌روی جوانان برای ازدواج

شهرکرد - ایرنا - امروزه مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد گاهی جوانان را برای امر خیر ازدواج بر سر یک 2 راهی قرار می‌دهد که یا باید ازدواج خود را به تعویق اندازند، یا بعد از تلاش‌های طولانی برای رفع مشکلات مالی پیش پای خود، ازدواج در سن جوانی را به دوران میانی سالی ترجیح دهند.

البته نمی‌توان در این میان نگاه تک بعدی داشت و همه تاخیر در زمان ازدواج به موقع و آسان را گردن مشکلات اقتصادی یا دستگاههای متولی انداخت.

کارشناسان معتقدند با ادامه بالا رفتن سن ازدواج، برخی از جوانان ممکن است تا چندین سال و حتی تا آخر عمر از نعمت داشتن همسر و خانواده بی‌بهره بمانند، به طوری که این روند آسیب‌های روحی، روانی، جسمی، اعتقادی و اجتماعی برای فرد و جامعه به همراه دارد.

برخی از جوانان دم‌بخت مشکل اصلی خود را مشکلات اقتصادی و برخی هم انتظارات و شرایط طرف مقابل مانند داشتن مهریه‌های سنگین، شغل دائم، خانه و خودروهای لوکس می‌دانند.

یکی از شهروندان شهرکردی که فوق لیسانس صنایع دارد در همین باره به خبرنگار ایرنا گفت: تعدادی خواستگار دارم، ولی چون شرایط آنها برای من مناسب نیست، به برخی از طرف خودم و برخی را خانواده‌ام جواب منفی می‌دهیم.

فاطمه درباره شرایطش می‌گوید: من فوق لیسانس دارم و تک فرزند دختر خانوده هستم و همه شرایط مالی و رفاهی در خانه پدری برایم مهیا است و هیچ مشکلی از این بابت ندارم ولی خواستگار باید همطراز با من باشد.

این شهروند ادامه داد: تنها در صورتی می‌توانم به ازدواج فکر کنم که فرد مورد علاقه‌ام را پیدا کنم و از نظر مالی بتواند زندگی آرام و بدون دغدغه‌ای را برایم فراهم کند.

احسان از دیگر شهروندان است که 32 سال سن دارد و در یکی از ادارات استان مشغول به کار است و در این سن هنوز مجرد مانده است، که خود دلیل مجرد بودن خود را در ادامه تحصیل می‌داند.

این شهروند که به قول خود تا امروز بیش از هفت بار خواستگاری رفته است می‌گوید: جزء 2 مورد که مطابق میلش نبوده و بقیه خواستگارها مهریه‌های در حد سن تولدشان می‌خواستند یا اینکه خانه و ماشین مدل بالا طلب می‌کردند.

وی ادامه داد: جالب است که در برخی از این خواستگاری‌ها پدر و مادر دختر حرف از مهریه سنگین و داشتن خانه و ماشین آنچنانی می‌زدند و خود دختر در این باره نظر موافق نداشت.

احسان در ادامه در ارتباط با وضعیت مالی خود می‌گوید: خانواده من از نظر مالی در حد متوسط هستند و خود من هم کارمند یک اداره هستم و اما در واقع توان خرید خانه مستقل در اوایل زندگی را ندارم.

احسان که قبل از شیوع ویروس کرونا، بعد از ظهرها با پراید شخصیش مسافر کشی می‌کرد، می‌گوید: با شرایط، دیگر نمی‌توانم مسافرکشی هم بکنم و تنها راه درآمد من از همان حقوق دولتی است به نظر می‌رسد باید قید ازدواج را برای همیشه بزنم و به زندگی مجردی عادت کنم.

تشکیل خانواده سالم و پایدار نیازمند تفکر منطقی و عاقلانه است

یک استاد دانشگاه و مشاور خانواده در این‌باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: انتخاب همسر از مهمترین تصمیمات فرد در زندگی است، زیرا می‌تواند آینده فرد را رقم بزند، تشکیل خانواده سالم، متعادل و پایدار مانند هر امر مهم دیگری به تفکر منطقی و تلاش و کوشش نیازمند است.

محمد حسین افتخاری در ادامه گفت: هر فرد می‌تواند بر اساس معیارهای اصولی، منطقی همسر آینده خود را شناسایی و انتخاب کند.

به گفته وی، به صورت کلی اصالت خانوادگی به عنوان اساسی‌ترین معیار انتخاب همسر شناخته می‌شود، ایمان، اخلاق نیکو و روان سالم و تناسب زوجین در ویژگی‌های ظاهری، سنی، تحصیلی، فرهنگی، تربیتی و اعتقادی از موارد اساسی در انتخاب همسر است

این روانشناس در ادامه در ارتباط با سن ازدواج تصریح کرد: در سنین نوجوانی چون فرد هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ برقراری ارتباط در جامعه و مهمتر از این‌ها، کامل نشدن ذهن محدود است و نمی‌تواند به تنهایی از عهده کارهای شخصی خود برآید، پس در این سن نیز ازدواج مخاطرات زیادی به همراه دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته این استاد دانشگاه، نباید فراموش کرد که بسیاری از نوجوانان در برخورد با چالش‌ها و مشکلات ارتباطی، بی‌تجربه هستند.

افتخاری در ادامه تصریح کرد: اینکه به نظر می‌رسد ازدواج در سنین بالاتر کمتر به طلاق منجر می‌شود، شاید به این دلیل باشد که جوانان از لحاظ مالی پایدار هستند، احساسات و درک واضح‌تری از خود و اهداف خود دارند و وقت کافی برای دانستن واقعیتهای زندگی و پس از آن دارند.

این مشاوره خانواده در رابطه با سن مناسب ازدواج خاطر نشان کرد: برای موفقیت در ازدواج، رعایت سن مناسب ازدواج بسیار مهم است، از نظر روانشناسان سن مناسب ازدواج برای دختران 18 تا 24 سال و برای پسران 24 تا 28 سال توصیه می‌شود، به طور معمول اختلاف سن 2 تا 6 سال بین دختر و پسر برای ازدواج توصیه می‌شود.

افتخاری یادآور شد: انتخاب فردی مناسب برای ازدواج که قرار است ادامه زندگی را با او بگذرانند، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که دختر و پسر باید برای تشکیل زندگی مشترک اخذ کنند، انتخاب فرد مناسب برای ازدواج باید عاقلانه باشد و تحت تاثیر تب و تاب عاشقی قرار نگیرد.

این مشاور خانواده در ادامه به عواملی که بر ازدواج موفق تاثیرگذار هستند، اشاره کرد و گفت: زمانی که زن و شوهر ارتباط متعادل‌تر و صمیمانه‌تری برقرار می‌کنند، در بیشتر موارد موفق‌تراند.

افتخاری ادامه داد: بیشتر زوج‌هایی که طلاق می‌گیرند، هیچ‌کدام از اصول برقراری ارتباط مثبت آگاهی نداشته و یا بیش از حد به این مساله مثبت بها داده‌اند.

به گفته این استاد دانشگاه، داشتن مهارت در حل مساله از دیگر عوامل موفقیت در ازدواج است، هر کسی در مواجه با مسائل و مشکلات زندگی خود به نوع خاصی با آن‌ها برخورد می‌کند، برخی از اصولی برای حل مساله استفاده می‌کنند، که ممکن است مثبت یا منفی باشد.

افتخاری در پایان عنوان کرد: زوج‌هایی که قدرت حل مساله به شیوه‌ای مثبت را در خود پرورش داده باشند و به جای اعمالی همچون قهر، داد و بیداد و دعوا که شیوه‌های منفی هستند، از بحث و گفت و گو استفاده کنند و در حل مشکلات و پایداری زندگی خود موفق‌تر خواهند بود.

مشکلات اقتصادی و نبود اشتغال پایدار، مهمترین معضل سد راه جوانان برای ازدواج

یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در ارتباط با ازدواج جوانان به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه در حال حاضر عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند، تا جوانان میلی برای ازدواج نداشته باشند و اگر هم مایل به ازدواج هستند، به دلیل وجود مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نمی‌توانند به هدف خود برسند.

عبدالرضا نواح در ادامه گفت: در جامعه امروزه سن ازدواج از سن معقول بالاتر رفته است، که مقصر این قضیه هم دستگاههای ذیربط و مشکلات فراوانی به ویژه مشکلات اقتصادی است که سد راه جوانان برای امر ازدواج شده است.

وی، بیکاری را مهمترین مانع ازدواج در کشور عنوان کرد و گفت: وقتی جوانان ما شغلی برای کسب درآمد نداشته باشند و یا اگر هم شغلی دارند، از آینده شغلی خود مطمئن نباشند، چگونه می‌توانند به ازدواج فکر کنند، نداشتن شغل مناسب و یا نبود شغل پایدار و دائمی، بدون شک مشکلی است که خیلی از جوانان با آن درگیر هستند و همین امر هم باعث می‌شود که نتوانند برای آینده یک زندگی تصمیم بگیرند.

به گفته نواح، اگر دولت، ساز و کاری را ارائه دهد که جوانان بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند و بسته به نیازهای اقتصادی جامعه، رشته‌های تحصیلی دانشگاهها را تعریف کنند تا حدودی می‌توان از بیکاری جوانان تحصیل کرده جلوگیری کرد.

این جامعه‌شناس، نداشتن مسکن را نیز علت بعدی بالا رفتن سن ازدواج عنوان و خاطر نشان کرد: موضوع بعدی بالا بودن قیمت مسکن است و در حال حاضر افرادی هم که کار دارند برای اجاره خانه یا خرید آن با مشکل مواجه هستند، که این مورد نیز زمینه را برای بالا رفتن سن ازدواج فراهم می‌کند.

وی، با انتقاد از پایین بودن وام ازدواج برای جوانان گفت: در کنار مسائل اقتصادی که از موانع اصلی ازدواج هستند، مسائل دیگری مانند تحصیل در مقاطع بالا و مهریه بالا، ترس از طلاق، تنوع‌طلبی جوانان، مداخله خانواده‌ها، اعتیاد و مسوولیت‌گریزی، برخی از جوانان را از ازدواج دور کرده است.

نواح در ادامه به وظایف دولت در بحث مسائل اقتصادی جوانان پرداخت و خاطر نشان کرد: اگر دولت و نهادهای متولی، مسائل اقتصادی جوانان را در همه زمینه‌ها حل کنند، سن ازدواج به حالت عادی خود بازخواهد گشت.

این جامعه‌شناس، هزینه‌های هنگفتی مثل جهیزیه و مهریه را عامل دیگری برای ترس از ازدواج دانست و گفت: برخی از آداب و رسوم دست و پاگیر برای برگزاری مراسم ازدواج و برخی مسائل قضایی مثل زندان رفتن در صورت تامین نکردن مهریه نیز مانع ازدواج جوانان می‌شوند، البته خانواده‌ها نیز نباید در امر مهریه سختگیری بیش از حد داشته باشند و مهریه‌های نجومی تعیین کنند، بنابراین بهتر است در مرحله اول مشکلات اقتصادی و اشتغال حل شوند و دوم برای افزایش امید به زندگی جوانان برنامه‌ریزی شود.

نواح در پایان یادآور شد: شاید عمده دلایل افزایش سن ازدواج جوانان در جامعه به نوعی با مشکلات مالی گره خورده باشد، حال اگر مسوولان کشور گام‌هایی در راستای ایجاد شغل، فراهم کردن طرح‌هایی تشویقی برای ازدواج جوانان، مسکن ارزان قیمت و اعطای وام‌های ازدواجی که با واقعیت‌های جامعه هم‌خوانی داشته باشد و آشنایی جوانان با مهارت‌های زندگی در مدارس، بردارند می‌توان تا حدی مسیر را برای ازدواج به موقع جوانان هموار کنند.

افزایش طلاق به دلیل پایبند نبودن زوجین به مسوولیت‌های زندگی و خانواده 

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در منشور جمعیتی که در سال 93 مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند،2 بند مهم در راستای ازدواج جوانان در این منشور قید شده است که در یکی از این بندها به بحث پویایی و بالندگی جمعیت اشاره دارد و در دیگری در رابطه با تسهیل و تسریع در ازدواج جوانان پرداخته شد.

سید راشد جزایری در ادامه گفت: از آنجایی که جمعیت کشور رو به سالمندی می‌رود، هدف کلی این منشور جایگزینی افراد سالمند با افراد جوان است، یعنی هر پدر و مادری بتواند جایگزین خود را داشته باشد، یعنی هر پدر و مادر یک پسر و یک دختر داشته باشد و این فرزندان به سن ازدواج برسند، بچه‌دار شوند تا از این طریق موالید بالا برود و فاصله‌گذاری در زاد و ولد نداشته باشند.

به گفته رییس مرکز بهداشت استان، بنابراین اگر بخواهیم که جمعیت جوانی داشته باشیم، ضروری است که برای ازدواج جوانان برنامه‌ریزی تا فاصله بین موالید برنامه‌ریزی شود.

جزایری در ادامه عنوان کرد: در بحث فاصله بین موالید که بین سه تا پنج سال است، برنامه‌های خوبی در خانه‌های بهداشت از طریق مراقبین سلامت اجرایی شده است و این تلاش‌ها باعث شده تا حدودی از کاهش موالید جلوگیری شود، هر چند در مقایسه با سال‌های گذشته با کاهش موالید مواجه بودیم.

جزایری، در رابطه با سن ازدواج در استان گفت: متاسفانه سن ازدواج در چهارمحال و بختیاری بالا رفته است، که علت‌های مختلفی دارد، علاوه بر مسائل اقتصادی و اشتغال و گرانی مسکن بحث مسئولیت ن‌پذیرفتن جوانان است.

به گفته رییس مرکز بهداشت استان، طبق تخمین وزارت بهداشت در حدود 25 درصد از جوانان ما مشکل اساسی در بحث مسوولیت‌پذیری بعد از ازدواج دارند و نداشتن تعهد و مسوولیت‌پذیری یکی از عواملی است که باعث می‌شود، زوجین روابط عاطفی عمیق و پایداری را تجربه نکنند.

جزایری، به نقش واسطه‌گری در امر ازدواج اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به گفته مقام معظم رهبری که فرمودند: «در گذشته معمول بود که برای ازدواج، افراد خیر و مؤمنی پیدا می‌شدند، واسطه‌گری می‌کردند، دخترهای مناسب و پسرهای مناسب را معرفی می‌کردند، ازدواج‌ها را راه می‌انداختند، این کارها باید انجام بگیرد، باید واقعا در جامعه یک حرکتی در این زمینه به‌وجود بیاید.»

وی ادامه داد: در گذشته افرادی برای انجام کار خیر پیشقدم و واسطه می شدند و بساط عروسی راه می‌انداختند، اما امروزه فرهنگ واسطه‌گری در امر ازدواج کمرنگ شده است، که نیاز است دوباره به همان سنت‌های قدیمی برگردیم و کسانی که می‌توانند در این سنت خیرخواهانه واسطه‌گری در امر ازدواج پیش قدم شوند.

جزایری، تسریع و تسهیل در امر ازدواج را یکی دیگر از برنامه‌هایی عنوان کرد که باید مد نظر قرار بگیرد و ادامه داد: به طوری که جوانان به راحتی بتوانند تشکیل یک زندگی آسان و پایدار را بدهند، سخت‌گیری‌های بی‌مورد در تعیین مهریه، خانه و ماشین و یا داشتن شغل‌های رویایی و گاهی از سوی پدر و مادر و یا یکی از طرفین باعث به تعویق افتادن ازدواج می‌شود.

جزایری، به اقدامات مرکز بهداشت استان در زمینه ازدواج جوانان پرداخت و عنوان کرد: مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در پنج سال اول ازدواج برنامه‌های مختلفی برای داشتن ازدواجی سالم و پایدار جوانان دارد که برخی از این برنامه‌ها را به صورت مجازی و برخی را در قالب کتاب و سی دی‌های مورد نیاز یک زندگی سالم و پایدار، همچنین برگزاری جلسات مشاوره حضوری در اختیار جوانان قرار می‌دهد.

جزایری، آشنایی جوانان در ارتباط با مسائل خانواده و دلگرم شدن جوان برای داشتن یک زندگی سالم و پایدار از اهداف مرکز بهداشت استان دانست و تصریح کرد: متاسفانه برخی از ازدواج‌ها در پنج سال اول زندگی منجر به طلاق می‌شوند، که دلیل بیشتر این طلاق‌ها را در شناخت ناکافی زوجین در ارتباط با داشتن یک زندگی سالم و نبود مسوولیت‌پذیر بودن جوانان است.

جزایری، در رابطه با سن مناسب برای ازدواج به خبرنگار ایرنا گفت: سن ازدواج مناسب در تعریف کلی، زمانی است که فرد به بلوغ جسمی و روانی مناسب برای تشکیل خانواده می‌رسد و از نظر بلوغ روانی نیز سن مناسب ازدواج زمانی است که هر دو بتوانند عهده‌دار یک زندگی خانوادگی شوند و مسوولیت متقابل یکدیگر را داشته باشند، ما محدودیتی برای ازدواج در نظر نمی‌گیریم، اما بهترین سن برای فرزندآوری و تعامل بهینه زوجین، بین 25 تا 35 سال است.

جزایری در ادامه به بحث تجمل‌گرایی در امر ازدواج اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات جامعه تجمل‌گرایی در خانواده‌هاست که توقع خانواده‌های دختران و پسران را از هم بالا می‌برد تا براساس آن دختر و پسر در شروع، زندگی کاملی را داشته باشند، در حالی‌که آن‌ها می‌توانند با فراهم‌آوردن شرایط مورد لزوم برای زندگی سالم و ساده، زندگی خود را بنا کنند.

وی ادامه داد: با این وجود بحث حمایت خانواده‌ها بسیار مهم است، زیرا به سلامت دختران و پسران کمک می‌کند و در میان‌مدت و بلندمدت نیز در سلامت جامعه و کشور تأثیرگذار خواهد بود.

سال 98 در چهارمحال و بختیاری از هر پنج ازدواج یک مورد به طلاق ختم شد

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این اداره بیش از 250 برنامه فرهنگی به مناسبت هفته ازدواج در استان را پیش بینی کرده است.

طهماسب شیروانی گفت: با توجه به شرایط که ویروس کرونا بوجود آورده است، در تلاش هستیم تا برای اجرای برنامه‌های این هفته، از فضای مجازی بیشترین بهره را ببریم.

به گفته شیروانی، شعار امسال که از طرف ستاد ملی وزارتخانه انتخاب شده " ازدواج جوانان با همیاری خیرین است " که بر همین اساس اداره کل ورزش و جوانان استان، کمپین رسانه‌ای" ازدواج جوانان با همیاری خیرین" را راه‌اندازی کرده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس در برنامه‌های امسال تلاش شده تا با فرهنگ‌سازی، از ظرفیت خیرین برای کمک به ازدواج جوانان استفاده شود.

شیروانی، اهدای کمک جهیزیه به زوجین به مبلغ 400 میلیون تومان در منطقه میانکوه، برگزاری کمیته‌های تخصصی با محوریت ازدواج، کارگاه‌های آموزشی در فضای مجازی، تشکیل ستادهای ساماندهی امور جوانان در استان و شهرستان‌ها با رویکرد ازدواج و تعالی خانواده را از مهمترین برنامه‌های این ایام برشمرد.

شیروانی در ادامه عنوان کرد: در سال گذشته طبق ارزشیابی که وزارتخانه در رابطه با برنامه‌های اجرایی ازدواج جوانان و تعالی خانواده انجام داد، اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری موفق به رتبه اول کشور شده است.

شیروانی، به میانگین سنی ازدواج و طلاق در استان اشاره و تصریح کرد: میانگین سنی زوجین در استان چه در بحث ازدواج چه در بحث طلاق در سال 98 نسبت به سال 97 افزایش داشته است، در سال 98 بر اساس آمار از هر پنج ازدواج یک مورد به طلاق ختم شده است، این آمار نشان می‌دهد که وضعیت استان نسبت به میانگین کشوری به نسبت بهتر است، ولی نسبت به خود استان در سالیان گذشته متاسفانه آمار ازدواج کاهش پیدا کرده و آمار طلاق بالا رفته است.

وی ادامه داد: دلیل این اتفاق را نمی‌توان یک دلیل یا مانع معرفی کرد، بلکه چندین دلیل و موانع سد راه ازدواج جوانان است که می‌توان این موانع را به 2 گروه شخصی و اجتماعی تقسیم کرد.

به گفته شیروانی، در موانع فردی می‌توان به ادامه تحصیل زوجین، مشکل پسندی، ترس از آینده مبهم جوانان، نبود توافق پدر و مادر جوان، درک نکردن زوجین از سوی خانواده و والدین در ارتباط با خواسته‌ها و نیازهای جوان و وجود خواهر و برادر بزرگتر و مجرد در خانه است، که این مشکل بخصوص در استان پررنگ است، اشاره کرد.

معاون فرهنگی ورزش و جوانان استان در ادامه گفت: در رابطه با موانع اجتماعی می‌توان به مشکلات اقتصادی و شغلی جوانان، هزینه‌های سنگین تهیه مسکن که امروزه به یکی از مشکلات اساسی ازدواج جوانان تبدیل شده است و از همه مهمتر آداب و رسوم نادرست در سنت ازدواج است، اشاره کرد.

شیروانی در پایان یادآور شد: طبق آمار نزدیک به 40 درصد ازدواج‌ها که به طلاق ختم می‌شوند و در یک تا چهار سال اول ازدواج اتفاق می‌افتد، که دلیل آن هم نبود شناخت کافی از همدیگر و در پی آن بالا رفتن تعارضات و چون مهارت حل تعارض بین همدیگر را ندارند، منجر به طلاق می‌شود.

از منظر دینی، نگاه احساسی و عاطفی قبل از ازدواج باید وجود داشته باشد

استاد حوزه و دانشگاه در ارتباط با ازدواج جوانان معتقد است: این برداشت نادرست است که قبل ازدواج علاقه و محبتی نباشد و تنها عقلانی نگاه کنیم و از منظر دینی توجه به نگاه احساسی و عاطفی قبل ازدواج بهتر است، وجود داشته باشد.

حسن احمدی ادامه داد: برای برخی سوال است که اگر ازدواج به صرف عقلانی و فقط بر اساس ویژگی‌های موجود در طرف مقابل صورت گیرد، آیا بعد از ازدواج مهر و محبت میان زوجین به وجود می‌آید؟ که در پاسخ باید گفت این را به صورت تضمین شده نمی‌توان گفت و آینده را نمی‌توان پیش بینی کرد، شاید این ازدواج سرانجام خوبی داشته باشد، ولی احتمال خلاف آن هم وجود دارد و ممکن است این زندگی نافرجام باشد.

این کارشناس مسائل دینی، به نقش مشاوران در امر ازدواج اشاره و تصریح کرد: نکته دیگر نقش مشاوران ازدواج و طلاق است، قرار نیست مشاور به عنوان شخص سوم برای آنها تصمیم بگیرد.

به گفته این مدرس حوزه و دانشگاه، همیشه باید مدنظر داشته باشیم که تصمیم گیرنده دو طرف و زن و شوهر هستند، مشاور به عنوان راهنمایی که علم و تجربه دارد و می‌تواند وضعیت موجود را برای این دو نفر تحلیل کند، آن‌ها را راهنمایی می‌کند و مسائلی را برای آن‌ها روشن می‌کند و در نهایت خود زن و شوهر هستند که تصمیم می‌گیرند.

وی در ادامه عنوان کرد: اشتباه دیگر این است که زن و شوهر با این طرز تفکر که زندگی باید سراسر آرام باشد و هیچ گاه افسردگی، اضطراب و خشم نباید وجود داشته باشد، وارد زندگی شوند، در این صورت آنها با اندک فراز و نشیب و تلاطمی در دریای زندگی تصور می‌کنند، باید این زندگی خاتمه پیدا کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: در حالی که این تصور باید اصلاح شود و مشاوران باید قبل ازدواج این مطلب را به کسانی که در صدد ازدواج هستند گوشزد کنند که قرار نیست زندگی سراسر آرام و بدون مشکل در رابطه میان زن و شوهر باشد.

به گزارش ایرنا؛ هفته ازدواج به مناسبت سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) اول تا هفتم مردادماه سال جاری در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است.

*س_برچسب‌ها_س*