چهارشنبه 18 مهر 1403

چین در مساله هنگ کنگ آماده مقابله با آمریکا است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چین در مساله هنگ کنگ آماده مقابله با آمریکا است

پکن - ایرنا - دولت چین می گوید این کشور خود را برای بدترین سناریوها بخصوص اقدمات آمریکا در ارتباط با منطقه خودمختار هنگ کنگ آماده کرده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست چین روز پنجشنبه نوشت مشاوران دولت شرایط را سخت توصیف کرده اما افزوده اند که چین هم آماده است.

یکی از تهدیدهای آمریکا ابطال جایگاه ویژه تجاری هنگ کنگ است اما دولتمردان چین می گویند که این یک «بلوف زنی» است و حتی اگر عملی شود منافع شرکت های آمریکایی را در این منطقه به خطر می اندازد.

همزمان دولت آمریکا در حال تصمیم گیری است که مشخصا اعلام کند منطقه هنگ کنگ دیگر خودمختار نیست از هم اکنون برخی از رسانه های غربی این منطقه را «نیمه خودمختار و یا فاقد خودمختاری» خوانده اند.

دعوای طرفین از زمانی بالا گرفت که چین اعلام کرد در حال بررسی لایحه قانون امنیتی در نشست کنگره است که امروز پنجشنبه تصویب شد.

شماری از مشاوران دولت چین گفته اند برای تشدید تنش ها با آمریکا آماده هستیم و هر اقدامی بستگی به شکل و نوع اقدامات آمریکا و تحریم ها دارد.

این اتفاقات در حالی است که کنگره آمریکا امروز از تصویب لایحه ای خبر داد که بر اساس آن باید افراد و شرکت های مرتبط با ساخت اردوگاه های کار و بازآموزی در منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب چین و کسانی که حقوق بشر این منطقه را نقض کرده اند، مجازات شوند و دست کاخ سفید را برای فشار بر چین و تحریم برخی از مقام های این کشور بازگذاشته است.

"رویان زونگزی" از مشاوران دولت در موسسه تحقیقاتی زیرمجموعه وزارت خارجه چین می گوید: همه تهدیدهای آمریکا را مد نظر قرار می دهیم اما این کارها باعث پیشگیری از تصویب لایحه قانون امنیتی در کنگره چین نمی شود.

موضوع اختلافات آمریکا و چین بر سر هنگ کنگ به درخواست واشنگتن برای جلسه اضطراری به شورای امنیت کشیده شد اما پکن این درخواست را بی اساس دانست و گفت که مسایل هنگ کنگ جزو امور داخلی چین است و ربطی به شورای امنیت پیدا نمی کند.

به رغم تهدیدهای دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، کنگره ملی خلق چین عصر امروز پنجشنبه لایحه قانون امنیتی هنگ کنگ را به تصویب رساند این قطعنامه به کمیته دایمی کنگره ملی خلق چین اجازه می دهد تا قانون امنیتی را برای هنگ کنگ تصویب کند که بر اساس آن کسانی که مرتکب اقدام تروریستی شوند و یا برانداز و فتنه گر یا درصدد جدایی هنگ کنگ از چین باشند، تحت پیگرد قرار می گیرند.

رای گیری برای این قطعنامه ساعاتی پس از آن انجام شد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد طبق ارزیابی وی هنگ کنگ دیگر دارای جایگاه خودمختار از چین نیست.

کنگره ملی خلق چین با حضور نمایندگان خود از سراسر کشور روز پنجشنبه این قطعنامه را تصویب کرد و به اجلاس سالانه خود که از روز جمعه گذشته آغاز شده بود، پایان داد.

نام قطعنامه مصوب کنگره ملی خلق چین «تصمیم پیش نویس درخصوص ایجاد و بهبود نظام و ساختار قانونی برای منطقه اداره ویژه هنگ کنگ با هدف حراست از امنیت ملی» است که با رای 2 هزار و 878 رای موافق، یک رای مخالف و 6 رای ممتنع به تصویب رسید.

رای گیری به این قطعنامه بدین معنا است که کنگره ملی خلق چین اجازه دارد تا قانونی را پیشنهاد و ارایه کند که بر اساس آن با جدایی طلبان، براندازان، تروریست ها و دسیسه گران همکار با دولت های ذی نفوذ خارجی در هنگ کنگ، مقابله می شود.

بر اساس این قانون موسسات جدیدی نیز در هنگ کنگ برای حفاظت از حق حاکمیت ایجاد می شود و به نهادهای سرزمین مادری (چین) امکان فعالیت در هنگ کنگ در صورت نیاز داده می شود.

کمیته دایمی کنگره ملی خلق چین هر دو ماه یک بار تشکیل جلسه می دهد آخرین بار نشست آن در ماه آوریل برگزار شد و احتمال می رود مساله تصویب این قانون در نشست ماه آینده میلادی در دستور کار قرار گیرد.

منبع: ساوث چاینا مورنینگ پست *س_برچسب‌ها_س*