پنج‌شنبه 19 مهر 1403

کرونا قیمت فرش دستباف خراسان شمالی را کاهش داد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا قیمت فرش دستباف خراسان شمالی را کاهش داد

بجنورد - ایرنا - عامل توسعه شبکه ملی دستبافته‌های داری و دستگاهی خراسان شمالی گفت: قیمت فرش دستباف در حالی کاهش یافته که مواد اولیه آن پس از شیوع کرونا، روند افزایشی داشته و این امر سبب گلایه تولیدکنندگان این استان شده است.

عبدالله احراری روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قیمت مواد اولیه، پس از کرونا، 30 درصد رشد داشته است اما قیمت فرش دستباف، روند کاهش داشته و یا بعضا ثابت بوده است.

وی، افزایش میزان عرضه و تولید را علت کاهش قیمت فرش دستباف عنوان کرد و افزود: اکنون فرش های تولیدی در دست تولیدکنندگان مانده و بازار این محصول، زمین گیر شده است.

احراری خاطرنشان کرد: سال گذشته سال خوبی برای بازار خارجی فرش دستباف نبود، با توجه به اینکه بازار آمریکا در سال 98، به روی ما بسته بود و البته تحریم ها هم تاثیر خود را داشت، نارسایی در بازاریابی خارجی ایجاد شد اما بازار در داخل کشور تا حدی خوب بود و تا زمان پیدایش کرونا، مصرف کنندگان داخل به فرش دستباف اقبال نشان دادند.

وی افزود: با شیوع کرونا و تعطیل شدن بسیاری از مشاغل، اقبال به تولید فرش دستباف در جای جای خراسان شمالی بیشتر شد، در این مدت، تولید تا 2 برابر افزایش یافت اما بازار همچنان با مشکل روبه رو است.

احراری اظهار داشت: فرش دستباف و صنایع دستی، با گردشگری عجین است بویژه در خراسان شمالی این امر بیشتر مشاهده می شود، خیلی از تولیدکنندگان جنس خود را آماده عرضه در نمایشگاه ها و بازار های روزهای عید کرده بودند حتی خیلی از تولیدکنندگان، خرید کردند که جنس را در آن روزها به فروش برسانند اما کرونا این بازارها را تحت شعاع قرار داد.

عامل توسعه شبکه ملی دستبافته های داری و دستگاهی خراسان شمالی گفت: تولیدکنندگان با دپوی فرش، تولید بالا و نقدینگی بسیار کم روبه رو هستند، پس از کرونا قیمت فرش دستباف روند کاهش داشته این در حالی است که پیش از شیوع کرونا، روند قیمت فرش دستباف افزایشی بوده است.

وی درباره افزایش میزان تولید فرش در روزهای کرونا اظهار داشت: در روزهای کرونایی، افرادی که بافنده نبودند و یا آنان که کارشان به تعطیلی کشیده شد و آنان که در سال های اخیر قالیبافی را کنار گذاشته بودند به قالی بافی روی آورده اند

احراری گفت: اکنون تولیدکنندگان با انبوه از جنس روبه رو شده اند، البته برخی از فروشندگان، با استفاده از فضای مجازی، تا حدی در بازاریابی موفق بوده اند و هر تولید کننده که حتی صفحه ای و یا کانالی در فضای مجازی داشته، موفق بوده است.

عامل توسعه شبکه ملی دستبافته های داری و دستگاهی اظهار داشت: در این زمینه، پیشنهاد می شود دولت تدبیری داشته باشد، سازمان صنعت، معدن و تجارت و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به کمک تولیدکنندگان فرش بیایند.

در خراسان شمالی 25 هزار و 950 نفر در زمینه بافت فرش فعالیت دارند.

45 درصد از جمعیت 863 هزار نفری این استان در روستاها زندگی می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*