شنبه 1 اردیبهشت 1403

کنترل کرونا به مدد واکسیناسیون

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کنترل کرونا به مدد واکسیناسیون

تهران - ایرنا - بیش از 2 سال از زمان شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و دیروز (20 خرداد) برای دومین بار بعد از 12 خرداد، روز بدون فوتی کرونا در کشور ثبت شد و این موفقیت را باید مرهون پوشش وسیع 85 درصدی واکسیناسیون جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، ایران جزو کشورهای موفق در زمینه مبارزه با کرونا است به طوری که سازمان بهداشت جهانی از اقدامات کادر سلامت ایران قدردانی کرد و گفت در ابتدا نگرانی داشتیم اما در دولت آیت الله رئیسی در مقابله با کرونا جهش انجام شد.

تیرماه سال گذشته که سویه دلتا وارد کشور شد، آمار روزانه مرگ کرونایی در کشور بسیار بالا بود و روزهای سیاه کرونایی با مرگ 723 نفر در یک روز را هم شاهد بودیم و تا آن زمان، آمار واکسیناسیون در وضعیت خوبی قرار نداشت. براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجموع تا 31 مرداد سال قبل 22میلیون و 548هزار و 321 دز واکسن کرونا در کشور تزریق شد که مجموع تزریق دز اول 16 میلیون و 717 هزار و 681 دز و مجموع دز دوم پنج میلیون و 830 هزار و 640 دز بود اما در دولت سیزدهم با اولویت قرار دادن واکسیناسیون سراسری و وارد کردن واکسن مورد نیاز مردم تاکنون 64 میلیون و 572 هزار و 199 نفر دُز اول، 57 میلیون و 898 هزار و 589 نفر دُز دوم و 27 میلیون و 604 هزار و 697 نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 150 میلیون و 75 هزار و 485 دُز رسید.

پوشش وسیع 85 درصد واکسیناسیون در جامعه باعث شد شهرها از وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی خارج شوند و اکنون تعداد شهرهای با وضعیت زرد از 147 به 113 شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از 301 به 335 شهر افزایش یافته است.

همه دستگاها پای کار مقابله با کرونا بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دیروز در برنامه خبری با ثبت روز بدون کرونایی برای دومین بار در کشور در 20 خرداد، گفت: علی رغم محدودیت‌ها و تحریم‌ها مردم و کادر سلامت خودشان وارد صحنه شدند و در تاریخ خواهند نوشت زیرا تاریخ پاک نمی‌شود بنابراین تاریخ بیماری کرونا لکه ننگی برای کشورهایی که ما را تحریم کردند خواهند بود و در مقابل برای رهبری، مردم، رئیس جمهور و کادر سلامت یک موفقیت و جشنی بزرگ است.

وی سرعت واکسیناسیون را عامل اصلی کنترل ویروس کرونا در کشور عنوان کرد و افزود: در موضوع واکسیناسیون ما توانستیم در مدت کوتاهی حجم زیادی از واکسن را تزریق کنیم که همین امر سبب شد ایمنی جمعی در مدت کوتاه ایجاد شود و برای این اتفاق از افراد تحصیل کرده و از ظرفیت همراهی و همکاری مردم برای تزریق واکسن استفاده کردیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: دستگاه‌هایی همچون وزارت بهداشت، بانک مرکزی، وزارت راه، هلال احمر و فراتر از دستگاه ها شخص رئیس جمهور برای مسئله کرونا وارد صحنه شدند. بسیاری از رهبران کشورها کار به کرونا نداشتند اما مقدار زیادی از واکسن‌ها با تماس‌های آیت الله رئیسی وارد شد همچنین هدایت‌ها و توصیه‌های مقام معظم رهبری در مسئله کرونا بسیار تاثیرگذار بود.

عین اللهی با بیان اینکه البته اگر منحنی‌ها را بررسی کنید، شاهد اتفاقی که افتاده خواهید بود، افزود: در روزهای نخست آغاز به کار دولت، روزانه 50 هزار مبتلا، 18 هزار بستری، 8 هزار بیمار بدحال و بالای 700 نفر مرگ و میر روزانه وجود داشت. بنده وقتی به بیمارستان‌ها سر می زدم از حجم این همه بیمار گاهی وحشت می‌کردم.

مجلس قدردان سیاست‌های ضد کرونایی وزارت بهداشت و دولت سیزدهم

روح الله عباسپور نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این زمینه گفت: مجلس و نمایندگان قدردان سیاست‌های ضد کرونایی وزارت بهداشت و دولت سیزدهم هستند.

وی با اشاره به اعلام خبر صفر شدن فوتی کرونا از سوی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: وزارت بهداشت دولت سیزدهم سیاست مهار کرونا را در پیش گرفته و خوشبختانه مرگ و میر ناشی از کرونا و آمار ابتلا به کرونا در یک بازه زمانی کاهش یافت.

عباسپور اظهار داشت: دولت سیزدهم عزم خود را بر تولید واکسن در داخل و سرعت در واردات واکسن قرار داد و با واکسینه کردن مردم، آمار ابتلا و فوتی کاهش یافت و برای نخستین بار پنجشنبه 12 خرداد روز بدون کرونا را تجربه کردیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه سیاست مهار کرونا با فضل الهی جواب مثبت داد، تصریح کرد: ما امروز شاهد هستیم که بسیاری از مردم حتی ماسک هم استفاده نمی‌کنند چرا که کرونا به شدت کاهش یافت.

عباسپور با بیان اینکه در این زمینه مردم با دولت همراهی خوبی داشتند گفت: دولت سیزدهم با تکیه بر توان داخلی و متخصصان جوان به سمت تولید واکسن رفت و از شرکت‌های دانش بنیان به خوبی حمایت کرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: همچنین دولت سیزدهم نگاه سیاست خارجی خود را از نگاه صرف به غرب و آمریکا به سمت شرق و کشورهای شرقی تغییر داد و از کشورهای همچون چین و روسیه واکسن وارد کرد.

عباسپور افزود: ما امروز مدیون زحمات شهدای سلامت و تلاش های دولت سیزدهم وزارت بهداشت هستیم و این خبر خوش را به فال نیک می‌گیریم.

برچسب‌ها