جمعه 31 فروردین 1403

گذر فرهنگی؛ چکش حراج تهران و بُرجی که لانه سیمرغ چهلم شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گذر فرهنگی؛ چکش حراج تهران و بُرجی که لانه سیمرغ چهلم شد

تهران - ایرنا - تثبیت نهایی برج میلاد به عنوان محل برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر، برگزاری پانزدهمین حراج هنر مدرن ایران، اختتامیه دوازدهمین جشنواره عمار، ابتلای وزیر فرهنگ به کرونا و جنگ بیانیه‌ها در پی نیامدن «جیران» به نمایش خانگی از جمله مهمترین رویدادهای فر هنگی هنری هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دو روز بعد از اینکه دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر از پردیس چارسو به عنوان محل برگزاری این رویداد خبر داد، برج میلاد خانه جشنواره فیلم فجر شد؛ در پی نشست مشترک شب گذشته محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، امین توکلی‌زاد معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر خانه جشنواره به برج میلاد برگشت.

جدول اکران سینماهای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر با ذکر 22 فیلم مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) منتشر شد. جدول نمایش فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر با برگزاری مراسم قرعه کشی در سینمای اهالی رسانه، مشخص شد.

فیلم سینمایی «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی‌عباس‌میرزایی که روایتی از زندگی علیرضا بیرانوند است به عنوان افتتاحیه چهلیمن جشنواره فیلم فجر انتخاب شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مثبت شدن آزمایش کرونای خود خبر داد و گفت: به توصیه پزشکان در منزل به ادامه درمان می‌پردازم.

پانزدهمین حراج هنر مدرن ایران با فروش 158 میلیارد و 890 میلیون تومان به کار خود پایان داد و اثری از پرویز تناولی با عنوان «شاعر نشسته» به قیمت 14 میلیارد و 600 میلیون تومان فروخته شد تا عنوان گران‌ترین اثر این دوره را به خود اختصاص دهد.

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره فیلم عمار امشب جمعه 24 دی ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. اجرای این مراسم را مانند آیین افتتاحیه، محمدرضا شهبازی برعهده داشت.

ویژه برنامه روایت پیشرفت در دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور دانشمندان و پژوهشگران عرصه پیشرفت برگزار شد. تقدیر از سازنده واکسن برکت و طراح ربات سینا از جمله اتفاقات این مراسم بود.

سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب دوحه (قطر) 23 دی ماه افتتاح شد، خانه کتاب و ادبیات ایران به نمایندگی از صنعت نشر کشور با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دوحه با ارائه 250 عنوان کتاب در این رویداد حضور دارد.

محمد کاسبی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که چند ماه پیش هم به دلیل عوارض ناشی از کرونا و بیماری قلبی مدتی در بیمارستان بستری شده بود به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

روابط عمومی سریال حسن فتحی بر پخش قسمت نخست «جیران» طبق اعلام اولیه و پس از رفع یک مورد اصلاحیه سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) تاکید کرد.

عاشقانه حسن فتحی قرار بود جمعه (24 دی‌ماه) ساعت هشت صبح منتشر شود اما در دسترس کاربران قرار نگرفت.

جنگ بیانیه ها؛ صدور چهار بیانیه در یک روز درباره «جیران» نه تنها به رفع ابهام‌ها درباره پخش نشدن این سریال کمکی نکرد، بلکه سردرگمی مخاطبان را افزایش داد. هنوز کسی نمی‌داند که چرا «جیران» نیامد و وسط این همه جدال لفظی چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ!

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه جمعه، 24 دی‌ماه از نمایشگاه اکسپوی 2020 دبی بازدید کردند و در جریان روند کاری این نمایشگاه قرار گرفتند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اعلام تشدید نظارت و حساسیت‌ها بر توزیع کاغذ یارانه‌ای گفت: از بحث های جدی دوره جدید این است که ناشران برای دریافت کاغذ یارانه‌ای باید از سهمیه دریافتی کاغذ قبل، به طور کامل استفاده کرده باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت از اخذ مجوز نهایی و اعلام ظرفیت پذیرش دانشجو از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای جذب دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته بازی‌های رایانه‌ای برای سال تحصیلی 1401 خبر داد.

رییس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: در بخش بین الملل این رویداد 20 هزار عنوان کتاب از سوی ناشران 15 کشور جهان عرضه می شود.

زمان ارسال مدارک به بخش ترویج خواندن جایزه یادبود «آسترید لیندگرن 2023» تا تاریخ 30 بهمن و مهلت ارسال اثر برای فهرست دوسالانه کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه «IBBY 2023» تا 30 دی ماه تمدید شد.

روابط عمومی شبکه یک در پی اظهارات کیانوش عیاری کارگردان سریال «87 متر» درباره ممیزی این مجموعه تلویزیونی متنی را منتشر کرد و توضیح داد که نمایش تصاویر مکرر، غیرضروری و نابجا در صحنه‌هایی از سریال برای نشان دادن رفت و آمد حیوانات در محیط خانه از سوی بازبین تذکر داده شده است.

بنیاد فرهنگی هنری رودکی برای دریافت سایه روشن‌های ارکستر ملی (برداشت‌ها از چیستی و چرایی این ارکستر) فراخوان داد تا نظرات و ایده‌ها در قالب همایشی با همین عنوان مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات گفت: وظیفه ما به عنوان برگزارکننده «جلال» گسترش دامنه این جایزه ادبی است، دامنه پیدا کردن جایزه هم در این است که وقتی برندگان معرفی شدند، آن را رها نکنیم و وظیفه رسانه‌هاست که آن را معرفی کنند.

هیات انتخاب بخش رقابتی چهلمین جشنواره تئاتر فجر از میان آثار منتخب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها و سایر آثار منتخب صحنه‌ای 30 اثر نمایشی را برای حضور در این بخش انتخاب و معرفی کردند.

افتخارات فرهنگی هنری ایران در عرصه بین الملل

فیلم کوتاه «آپارات» به نویسندگی و کارگردانی حسن نجم آبادی در هشتمین جشنواره دیریگو انگلیس و اولین جشنواره کودکان کلیولند آمریکا به نمایش در می‌آید.

نمایش فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا محصول بنیاد سینمایی فارابی با استقبال مخاطبان سینما در چین روبه‌رو شد.

آلبوم منتشر شده از گروه «افیون ماه» با عضویت حمید سعیدی آهنگساز بین‌المللی نامزد دریافت جایزه گرمی برای بهترین آلبوم موسیقی نوین شد.

جهان از دریچه فرهنگ و هنر 

مجموعه هنری «سِر مایکل کین» از نمادهای سینمای انگلیس، اسفند امسال به مزایده گذاشته می‌شود.

فیلم «جیغ» به کارگردانی «مت بتینلی - اولپین» و «تایلر ژیلت» پیش‌نمایش خود در سینماهای آمریکا را با فروشی قابل توجه به پایان برد.

فهرست نامزدهای «جوایز دایس» برای بهترین بازی‌های ویدئویی سال، با پیشتازی بازی‌هایی چون «رچت و کلنک: شکاف جدا» و «حلقه مرگ» اعلام شد.

ستارگان هالیوود در یک بیانیه از پستی که «اما واتسون» 10 روز پیش در حمایت از جنبش فلسطین منتشر کرده بود، پشتیبانی کردند.

فروش بازار کتاب انگلیس در سال 2021 با وجود تعطیلی‌های سراسری ناشی از شیوع کرونا به بالاترین حد خود در یک دهه گذشته رسید.

نسخه باکیفیت فیلم «پدرخوانده» در سالگرد 50 سالگی این شاهکار سینمایی، به طور محدود اکران می‌شود.

بیست و پنجمین قسمت از مجموعه فیلم‌های جاسوسی «جیمز باند» رکورد گینس برای بزرگترین انفجار تک برداشتی تاریخ سینما را شکست.

استودیو فیلمسازی دیزنی از قاچاق فیلم «بیوه سیاه» 600 میلیون دلار ضرر کرد.

یک هنرمند هندی رکورد بزرگترین نقاشی جهان را با مساحتی در حدود 630 مترمربع شکست.

باستان‌شناسان یک شبکه بزرگراهی چهارهزار و پانصد ساله را در عربستان کشف کردند.

برچسب‌ها

گذر فرهنگی؛ چکش حراج تهران و بُرجی که لانه سیمرغ چهلم شد 2
گذر فرهنگی؛ چکش حراج تهران و بُرجی که لانه سیمرغ چهلم شد 3
گذر فرهنگی؛ چکش حراج تهران و بُرجی که لانه سیمرغ چهلم شد 4
گذر فرهنگی؛ چکش حراج تهران و بُرجی که لانه سیمرغ چهلم شد 5