دوشنبه 16 مهر 1403

1500 واحد مسکونی چهارمحال و بختیاری در حوادث امسال خسارت دید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
1500 واحد مسکونی چهارمحال و بختیاری در حوادث امسال خسارت دید

شهرکرد - ایرنا - معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وقوع سیلاب، گفت: در حوادث سال‌جاری یک‌هزار و 500 واحد مسکن در این استان دچار خسارت شده است.

مهدی مرادی روز پنجشنبه در پنجمین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در سال‌جاری تاکید کرد: این خانه‌ها در سیل فروردین‌ماه سال‌جاری و زلزله مهرماه امسال دچار خسارت شده‌اند که ارزیابی‌های مربوط به این خسارت تهیه و برای تامین اعتبار مورد نیاز به تهران ارسال شده است.

مرادی تصریح کرد: همچنین برای سیل فروردین‌ماه سال گذشته 746 میلیارد ریال تسهیلاتی بانکی و 278 میلیارد ریال کمک بلاعوض به استان ابلاغ و 100 درصد آن جذب شد و این اعتبارات برای احداث و تکمیل 2 هزار و 788 واحد مسکونی شهری و روستایی هزینه شده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان اظهار داشت: همچنین برای سیل اسفندماه سال گذشته 170 میلیارد ریال تسهیلات بانکی و 70 میلیارد و 390 میلیون ریال کمک بلاعوض تصویب شده که برای احداث و تکمیل 579 واحد مسکونی شهری و روستایی در مرحله ابلاغ به استان است.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری نیز گفت: 42 راهدارخانه با 450 نیروی انسانی و 300 دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین، نیمه‌سنگین و سبک در استان فعال است.

حامد ایرج‌پور تاکید کرد: از پلیس‌راه تقاضا می‌شود نسبت به تشدید نظارت بر روند اجرایی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از تردد خودروها از ساعت 21 تا چهار صبح به‌خصوص در جاده‌های مرزی استان با استان‌های هم‌جوار به‌ویژه در زمان بارندگی اقدام کند.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا افزود: انصاف نیست در زمان اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید کرونایی، به‌علت سهل‌انگاری و بی‌توجهی برخی مردم به توصیه‌ها و هشدارهای اعلام شده به‌ویژه در زمان بارش، نیروهای مستقر در راهدارخانه‌ها و سایر عوامل عملیاتی و امدادی با خطر ابتلا به کووید 19 مواجه شوند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سه هزار و 742 کیلومتر راه دارد که از این میزان بیش از 260 کیلومتر بزرگ‌راه، 761 کیلومتر راه اصلی، 291 کیلومتر راه فرعی و 2 هزار و 369 کیلومتر راه روستایی است.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری شهرکرد نیز گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی مبنی بر ورود یک سامانه بارشی، لایروبی مسیل‌ها و کانال‌های مرکز استان انجام و تمامی مجاری خروجی آب باز شده است.

هادی مهربانی تصریح کرد: شهرداری شهرکرد برای مقابله با هرگونه حوادث احتمالی ناشی از بارندگی و سایر بحران‌های احتمالی دو دستگاه خودرو نمک‌پاش، چهار دستگاه لودر، چهار دستگاه گریدر، چهار تیغه برف‌روب، 12 دستگاه کامیون و چهار دستگاه کامیونت برای نمک‌پاشی در سطح شهر آماده کرده است.

وی با اشاره به بلاتکلیفی شهرداری شهرکرد در واگذاری منظریه از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: این موضوع مشکلاتی را برای شهروندان ساکن در این محله به‌خصوص در زمان بارش و وقوع بحران‌های احتمالی ایجاد کرده که نیازمند تعیین تکلیف سریع‌تر است.

مهربانی اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های گذشته برخی ساخت و سازها به‌ویژه از سوی بعضی دستگاه‌های اجرایی دولتی در حریم تعدادی مسیل‌های شهرکرد مشکلاتی را در زمان بارندگی و بحران‌های دیگر ایجاد می‌کند.

به گزارش ایرنا، یک سامانه بارشی پرقدرت از روز پنجشنبه 6 آذرماه در چهارمحال و بختیاری فعال می‌شود و فعالیت آن تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه دارد که منجر به بارش برف و باران و وقوع کولاک، آذرخش، تندباد و تگرگ در سطح استان خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س*