پنج‌شنبه 19 مهر 1403

25 هزار تماس مربوط به کرونا با اورژانس 115 زنجان ثبت شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
25 هزار تماس مربوط به کرونا با اورژانس 115 زنجان ثبت شد

زنجان - ایرنا - رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: حجم تماس‌ها با این مرکز از زمان آغاز شیوع بیماری کرونا بیشتر شده بطوریکه بیش از 25 هزار تماس در یک ماه گذشته با اورژانس 115 این استان به ثبت رسیده است.

دکتر اصغر جعفری شامگاه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفراس برگزار شد، با اشاره به فعالیت های اورژانس در بحث ویروس کرونا افزود: از مجموع تماس انجام گرفته 435 مورد منجر به اعزام آمبولانس شده و مابقی نگرانی های مردم بود که با راهنمایی پزشک اورژانس، ستاد هدایت و کارشناسان پرستاری برطرف شد.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی پیشگام ارائه خدمات درمانی در انتقال بیماران مبتلا به کرونا بوده و بر این مبنا طبق قانون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتقال تمامی بیماران مبتلا از درب منازل و چه انتقال بین بیمارستانی بر عهده اورژانس 115 است.

این مسؤول ادامه داد: در این نیز استان آمبولانس خاصی برای انتقال بیماران کرونا مشخص شده که شاغلان مجهز به وسایل حفاظت فردی هستند و بعد از انتقال بیمار وسیله گندزدایی و آماده برای انتقال بیمار بعدی می شود.

وی اظهار داشت: در شهر زنجان سه دستگاه آمبولانس و در هرشهرستان نیز یک کد آمبولانس برای انتقال بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده که پاسخگوی شرایط کنونی است و در صورت نیاز این تعداد افزایش خواهد یافت.

جعفری افزود: اورژانس این استان در واحدهای مختلف فوریت های پزشکی نیز آموزش هایی را از طریق فضای مجازی و ارتباط با سایر ارگان ها و نهادها برای جلوگیری از ایجاد شبهات مخاطبان ارایه می دهد که بسیار تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: هم اکنون این استان در طرح غربالگری سلامت پیشرو بوده و جزء سه استان برتر کشور است که این کار به خوبی در حال انجام بوده و امیدواریم با این طرح و ایجاد سامانه های تماس تلفنی بار مراجعات به اورژانس و بیمارستانها کاهش یابد.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان خاطرنشان کرد: ستاد هدایت درمان اورژانس استان به صورت 24 ساعته وظیفه هدایت درمان درست بیماران را دارد که هم استانی ها می توانند برای برقراری ارتباط با سامانه سراسری 4030 و 10 و در زنجان نیز با سامانه ارتباط مردمی330190 تماس بگیرند.

به گفته وی، امسال به دلیل بحث پیشگیری و کنترل ویروس کرونا طرح بسیج سلامت نوروزی تبدبل به مدیریت پیشگیری و کنترل این نوع بیماری در سطح کشور و این استان نیز شده است.

بر اساس اطلاعات فعلی راه‌های انتقال ویروس کرونا، جدید همانند سایر کرونا ویروس‌ها و ویروس آنفلوانزاست؛ یعنی از تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطره‌های تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت کردن چهره به چهره به مدت طولانی) است بنابراین شست‌وشوی مکرر دست‌ها بسیار توصیه می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز روز گذشته درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور اعلام کرد: تاکنون 20 هزار و 610 نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده، هزار و 556 نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و 7 هزار و 635 نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور افزود: بر اساس نتایج و یافته های آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز 966 مورد جدید ابتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد و تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور به 20610 نفر افزایش یافت.

در استان زنجان نیز تاکنون 366 نفر به این بیماری مبتلا شده و 23 نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*