چهارشنبه 18 مهر 1403

400 بسته معیشتی بین عشایر استان یزد توزیع شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
400 بسته معیشتی بین عشایر استان یزد توزیع شد

یزد - ایرنا - رییس اداره امور عشایری استان یزد گفت: با استقرار عشایر استان در مناطق ییلاقی استان‌های فارس و کرمان برای جبران بخشی از زیان‌های ناشی از ویروس کرونا، 400 بسته معیشتی بین آنان توزیع شد.

حسن زارع روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا ارزش هربسته را 2 میلیون و 500 هزار ریال اعلام کرد و افزود: جمعا" برای تامین این کمک‌های معیشتی یک میلیارد ریال با مشارکت خیران هزینه شده است.

وی با بیان اینکه 200 بسته معیشتی بین عشایران ابرکوه و 200 بسته نیز بین عشایران شهرستان خاتم توزیع شد، اظهارکرد: علاوه بر توزیع بسته‌های معیشتی هزار و 500 بسته بهداشتی نیز با همکاری اداره بهداشت استان بین خانوارهای عشایر استان توزیع شد.

رییس اداره امور عشایری یزد ادامه داد: با توجه به افزایش تدریجی دمای هوا در مناطق قشلاقی استان، کوچ بهاره عشایر امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا با تاخیر 40 روزه انجام و هفته گذشته پایان یافت.

زارع اضافه کرد: برای استقرار عشایر استان تمهیدات لازم شامل تامین زیرساخت های لازم از جمله تیغ زنی ایل راه و تامین آب شرب انجام و این طرح ادامه دارد.

وی یاد آورشد: هزار و 200 کیلومتر ایل راه در حد فاصل مناطق ییلاقی و قشلاقی عشایر در بین استان‌های یزد، فارس و کرمان وجود دارد که مورد استفاده عشایر یزد است.

رییس امور عشایر یزد بیان کرد: همه ساله کوچ عشایر استان در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم، اواسط فروردین ماه آغاز می شد که امسال به خاطر شیوع کرونا، حرکت از قشلاق به ییلاق به آخر اردیبهشت ماه موکول شد.

زارع اضافه کرد: با توجه به گستردگی مناطق عشایری و پراکندگی جمعیت آنها و همچنین ارائه آموزش‌های بهداشتی، تاکنون موردی از تست مثبت ابتلا به بیماری کرونا در میان عشایر استان گزارش نشده است.

وی یادآور شد: همزمان با کوچ عشایر تیم واکسیناسیون اداره کل دامپزشکی، عوامل نیروی انتظامی و عاملان توزیع نیازهای ضروری آنها در زمان های مقرر در مسیر کوچ آنان استقرار یافتند.

تولیدات سالانه عشایر استان چهار هزار و 380 تن انواع فراورده های دامی و لبنی است و علاوه بر تولید 400 تن (25 درصد) گوشت قرمز، آنها در تولید 20 درصد صنایع دستی استان نیز نقش بسزایی دارند.

جمعیت عشایر استان یزد سه هزار خانوار با 10 هزار نفر جمعیت است که در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم زندگی می‌کنند که از ایلات بختیاری، خمسه و قشقایی هستند و در پرورش 140 هزار رأس دام سبک و 400 نفر شتر فعالیت دارند.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*