پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

90 درصد موقوفات استان تهران دارای سند تک‌برگ شدند

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
90 درصد موقوفات استان تهران دارای سند تک‌برگ شدند

مدیرکل اوقاف استان تهران از اختصاص 35 درصد موقوفات کشور به استان تهران خبر داد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سید حسن میرکریمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران، روز چهارشنبه 28 شهریورماه، در نشست خبری ضمن گرامی‌داشت هفته وقف، دفاع مقدس و تبریک ماه ربیع الاول گفت: از میان تمامی موقوفات 35 درصد به استان تهران اختصاص دارد که در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی وقف شده‌اند.

میرکریمی از صدور سند تک‌برگ برای 90 درصد موقوفات استان خبر داد و اظهار داشت: حفظ و نگهداری در کنار عمل به نیات واقفین یکی از اولویت‌های مهم در سازمان اوقاف و امور خیریه به حساب می‌آید.

مدیرکل اوقاف استان تهران درباره نوع موقوفات در تهران توضیح داد: موقوفاتی که از سوی مردم ارائه شده است در زمینه‌های گوناگونی هستند و شامل واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی و کشاورزی هستند و برخی در زمینه‌های دینی و قرآنی بوده و برای استفاده در مراسم عزای اهل بیت (ع) و امام حسین (ع) وقف شده‌اند.

میر کریمی با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی در برنامه‌های سازمان اوقاف اظهار داشت: ترویج فرهنگ وقف نیازمند شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر به مردم است که امیدوارم توانسته باشیم به خوبی در این عرصه قدم برداشته باشیم.

او با بیان اینکه موضوع وقف و امور خیریه یک از موضوعات پر سابقه در کشور ما به حساب می‌آید، تصریح کرد: وقف یک موضوع اجتماعی و با هدف رفع نیاز های جامعه صورت می‌گیرد.

پروژه‌های آماده حوزه وقف معرفی شدند

این مقام مسئول در سازمان اوقاف وقف شرعی را مبنای وقف در جامعه دینی عنوان کرد و گفت: انجام کارها با هدف توسعه موقوفات همراه با محافظت از آنها و تلاش در انجام نیت واقفین ضرورتی انکارنشدنی است که موجب جلب اعتماد مردم می‌شود.

او ادامه داد: توسعه وقف در تمامی عرصه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زمینه شناسایی، حفظ و نگهداری و اجرای نیات واقفین خواهد شد که دغدغه مهمی در سازمان اوقاف به حساب می‌آید.

میرکریمی درباره دیگر اقدامات اوقاف در کمک رسانی مالی به هیات‌های مذهبی نیز گفت: در سال 1403 تا به حال مبلغ 50 میلیارد تومان به هیئت‌ها، حسینیه و موکب‌ها کمک نقدی شده است.

مدیرکل اوقاف استان تهران درباره فعالیت با شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: تاکنون چندین قرارداد با هدف پژوهش در زمینه سرمایه گذاری و برخی موارد تجاری با شرکت‌های دانش بنیان به امضا رسیده و برخی نیز اجرایی شده است.

کریمی درباره برنامه‌های گرامیداشت هفته وقف اظهار داشت: روز جمعه 30 شهریور به مناسبت روز اول هفته وقف به عنوان وقف جبهه مقاومت، ترویج فرهنگ ایثار نام‌گذاری شده است که در این روز برنامه های متنوعی در سطح کشور اجرا خواهد شد.

او نام‌گذاری روز شنبه را با عنوان وقف، قرآن، سنت نبوی و سیره اهل بیت (ع) عنوان کرد و گفت: عنوان وقف اقتصاد پایدار، رشد و تولید نیز برای روز یکشنبه و وقف، اخلاق و معنویت و تکریم واقفین و خیرین برای روز دوشنبه و عنوان وقف، حمایت از خانواده اشتغالزایی و ترویج سب زندگی اسلامی برای روز سه شنبه در هفته وقف نام‌گذاری شده است.

مدیرکل اوقاف استان تهران خاطرنشان کرد: وقف، سلامت جامعه، حمایت از دانش بنیان‌ها نیز برای معرفی هرچه بیشتر بیان ظرفیت های مراکز درمانی موقوفه ای و وقف، امامزادگان گردشگری مذهبی و ترویج فرهنگ زیارت برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، عناوین روزهای پایایی هفته وقف است.