چهارشنبه 4 مهر 1403

آمریکا محرک عراق در جنگ با ایران بود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
آمریکا محرک عراق در جنگ با ایران بود

شاهرود - مشاور عالی فرمانده نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران آمریکا را محرک عراق در حمله به ایران اسلامی در آغاز جنگ تحمیلی دانست.

شاهرود - مشاور عالی فرمانده نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران آمریکا را محرک عراق در حمله به ایران اسلامی در آغاز جنگ تحمیلی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر سرتیپ حسین چیت فروش ظهر چهارشنبه در مراسم گرامی داشت هفته دفاع مقدس ویژه قدردانی از مجاهدت های خلبان شهید خسروی به میزبانی سالن آمفی تئاتر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود بیان کرد: برای ریشه یابی جنگ تحمیلی باید به تاریخ نگاه انداخت و از آن درس گرفت.

وی با بیان اینکه در 500 سال اخیر 115 جنگ در منطقه ایران رخ داده که 24 مورد آن جنگ حرفه ای مشابه هشت سال دفاع مقدس بوده است، افزود: ایران به واطه شرایط جغرافیایی زمانی در جنگ حضور داشت که هنوز عراق موجودیتی نداشت.

معاون اسبق نیروی هوایی با بیان اینکه کسانی که می گویند جنگ بعد از انقلاب اسلامی رخ داده اشتباه می کنند، تاکید کرد: عراق در سال 1920 موجودیت پیدا کرد و حتی نام این کشور هم به پیشنهاد چرچیل گذاشته شد در صورتی که سال ها قبل از آن ایران مورد تاخت و تاز قرار داشت و نمونه آن هم جنگ جهانی بود.

چیت فروش با بیان اینکه پایگاه دزفول نخستین پایگاه حرفه ای نیروی هوایی در دهه 30 به نحوی ساخته می شود که برق آن مجزا از دیگر نقاط کشور باشد و مجهز به آخرین شیلتر ها و امکانات بود گفت: این امر نشان می داد که ایران سال ها قبل از جنگ تحمیلی احتمال وقوع خطر از سوی عراق را محتمل می دانست.

وی با بیان اینکه صدام به تحریک امریکا بعد از انقلاب اسلامی فضا را برای حمله مناسب دید، افزود: بعد از انقلاب که بسیاری از ارتشی ها تصفیه حساب، بازنشست، اخراج یا اعدام شدند نیرویی در کشور نبود و در نتیجه افسران اطلاعاتی عراق به ایران می آمدند و می دیدند که خبری از نیروهای مسلح نیست و همین گزارش ها را به صدام می دادند.

فرمانده اسبق پایگاه چهارم شکاری نیروی هوایی با بیان اینکه آمریکا در همان موقع عراق را تحریک می کرد که به ایران حمله کند، بیان کرد: دونالد رامسفلد وزیر اسبق دفاع آمریکا جلسات پنج ساعته با صدام می گذاشت تا او را برای حمله به ایران راضی کند اما چیزی که آنها نمی دانستند قهرمانانی امثال شهید بابایی، شهید خلعتبری و شهید خسروی و... بود که قهرمانانه ایستادگی کردند.

چیت فروش با بیان اینکه در سازمان ملل زونکنی وجود دارد که در آن 736 مورد اسناد و مدارک تجاوز عراق قبل از دوران دفاع مقدس ثبت شده است، گفت: عراق شاید بیش از دو هزار مورد قبل از جنگ به ایران تعرض کرده بود و تنها 736 مورد آن به ثبت رسیده است و این نشان می دهد که عراق نیامده بود که به ایران ببازد.

وی از طرح صدام برای فتح سه روزه خوزستان و یک هفته ای ایران خبر داد و ابراز کرد: عراق با پشتوانه کشورهای دیگر حتی وعده سخنرانی یک هفته ای در تهران می داد لذا صدام نیامده بود که پشت کرخه بماند اما چه عاملی باعث این امر شد؟ اینجا باید به شجاعت اسطوره ها و قهرمانان ایران در هر لباس و صنف و رسته و سنی اشاره کرد.

مشاور عالی فرمانده نهاجا با اشاره به مجاهدت های نیروهای مسلح و مردم ایران که نقشه دشمنان را ناکام گذاشت، بیان کرد: اگر امروز می خواهیم قهرمانان و اسطوره هایمان را بشناسیم باید به ریشه ها و عوامل جنگ پرداخته و به این سوال پاسخ دهیم که باید چه کنیم که دیگر جنگی نشود؟

چیت فروش با بیان اینکه ارتش حاصل تاریخ است، گفت: امروز اگر می خواهیم جنگ نشود باید قوی باشیم امروز موشک و اقتدار است که نمی گذارد جنگی صورت گیرد و امروز اگر می خواهیم جنگی نشود باید از دفاع مقدس درس بگیریم.

در این مراسم از خانواده شهید خلبان خسروی تقدیر به عمل آمد همچنین پخش بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت ویدئوکنفرانسی از دیگر بخش های این مراسم بود.