سه‌شنبه 17 مهر 1403

اخاذی اینترنتی از زنان و دختران با جعل عنوان «امیر عرب»

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اخاذی اینترنتی از زنان و دختران با جعل عنوان «امیر عرب»

تهران - ایرنا - نیروی انتظامی در اعلام مهمترین حوادث 24 ساعت گذشته، از کشف یک پرونده اخاذی با ترفند جعل عنوان «امیر عرب» از زنان و دختران جوان خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ جواد جهانشیری رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در ارتباط با این پرونده گفت: با ارجاع دستور قضایی دو فقره پرونده غیر اخلاقی با موضوعی مشابه، به دایره رسیدگی به جرایم غیر اخلاقی در فضای سایبری موضوع شکایت در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت. وی ادامه داد: پس از تشکیل پرونده و اخذ اظهارات شاکیان پرونده توسط کارشناسان مشخص شد شکات بواسطه فرد اخاذی در فضای سایبری مورد طعمه و اخاذی با شگردی متفاوت قرار گرفته اند. جهانشیری ادامه داد: شگرد موصوف حاکی از آن بود که فرد اخاذ با معرفی خود به عنوان فردی با تابعیت خارجی و از کشوری متمول است و برای ازدواج خود دنبال همسری مناسب می گردد و در ارتباط تلگرامی خود با شاکیان پرونده به بهانه خواستگاری تصاویر محرمانه و خصوصی بانوان را دریافت و برای مهیا شدن امر ازدواج وعده 15 هزار واحد ارز خارجی را به قربانیان داده بود و قربانیان نیز تصاویر خود را ارسال کرده و پس از ارسال عکس نقاب از چهره خواستگار قلابی کنار رفته و تهدید به انتشار تصاویر در قبال دریافت مبالغ 60 میلیون ریالی توسط وی اجرایی می شود. رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی افزود: کارشناسان پلیس فتا بدنبال سرنخ‌های موجود و استعلام از مبادی ذیربط و همچنین بررسی های فنی رد متهم را در مشهد شناسایی و با کسب دستور قضایی متهم را در محل اختفای خود دستگیر کردند. این مقام انتظامی تصریح کرد: متهم 36 ساله که دارای سابقه کیفری بود در مواجهه با ادله فنی جرم خود را پذیرفت و پرونده به همراه مستندات موجود که حاوی تعداد 16 گیگا بایت تصاویر و فیلم هایی از قربانیان شگرد خواستگاری وی بود به دادسرای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای معرفی شد همچنین حساب های بانکی وی جهت بررسی تعداد قربانیان تحت بررسی می باشد و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.

اغفال در فضای مجازی با بهانه کار درخارج از کشور  رئیس پلیس فتا استان خراسان شمالی از دستگیری اغفال گر حرفه‌ای در فضای مجازی با ترفند اقامت و کار در خارج از کشور خبر داد و گفت: متهم در عملیات غافلگیرانه‌ای دستگیر و روانه زندان شد. سرگرد یوسف شاکری افزود: در پی دریافت خبری مبنی بر اینکه فردی که اهل و ساکن یکی از شهرهای شمالی کشور بود با اخذ روادید توریستی دریکی از کشورها با اجاره یک واحد مسکونی و تبدیل آن به پانسیون اقدام به اسکان مسافران ایرانی به مقصد خارج از کشور می‌کند، بلافاصله موضوع با جدیت در دستور کار پلیس فتا و امنیت عمومی قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه مأموران بلافاصله در این رابطه اقدامات اطلاعاتی و پلیسی خود را آغاز کردند، افزود: این فرد بر اساس اطلاعات بدست آمده با همکاری هکرهای در فضای مجازی اقدام به کلاه برداری از شهروندان ایرانی نیز می‌کرده است که در همین رابطه به‌صورت هدفمند باانگیزه اغفال در فضای مجازی اقدام به تبلیغ برای جذب افراد جویای کار و اسکان در خارج از کشور می‌کرد. شاکری ادامه داد: این فرد با دسترسی به تصاویر خصوصی یکی از شهروندان ساکن بجنورد ضمن اخذ مبلغ 300 میلیون ریال از وی، به صورت مداوم این شهروند را تهدید به انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی می‌کرد. وی گفت: در نهایت متهم دریکی از مهمان‌پذیرهای شهرستان بجنورد شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر شد. متهم بعد از مواجه با مستندات پرونده به بزه انتسابی خود اعتراف کرد و وی بعد از تشکیل پرونده برای انجام مراحل قانونی به دادسرا و درنهایت روانه زندان شد. شاکری اضافه کرد: در خصوص دیگر اقدامات غیرقانونی احتمالی توسط متهم، موضوع به پلیس بین‌الملل و سایر پلیس‌های تخصصی

اعتماد به فرزند و برداشت 60 میلیون تومانی  رئیس پلیس فتا استان مازندران از شناسایی دختری که به صورت ینترنتی از حساب پدر خود برداشت کرده بود توسط پلیس فتا بابلسر خبر داد. سرهنگ سامع خورشاد گفت: در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا شهرستان بابلسر مبنی بر اینکه برداشت غیر مجاز ازحساب به صورت اینترنتی به مبلغ 600 میلیون ریال؛ پرونده اولیه با هماهنگی مقام قضائی تشکیل شد و با ثبت اظهارات شاکی موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت. وی گفت: با توجه به ارائه مستندات توسط شاکی و با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی صورت گرفته توسط تیم کارشناسان این پلیس مشخص شد متهم دختر شاکی بوده، با هماهنگی مقام قضائی نامبرده دستگیر و به پلیس فتا شهرستان بابلسر منتقل شد. سرهنگ خورشاد ادامه داد: متهم پس از دستگیری در ابتدا منکر هرگونه بزه ارتکابی شد و با سخنان گمراه کننده قصد فریب پلیس را داشت که با هوشیاری کارشناسان پلیس فتا و روبه‌رو شدن با ادله دیجیتال انکارناپذیر جمع‌آوری شده لب به سخن گشود و انگیزه شخصی و خانوادگی را دلیل اصلی این کار خود اعلام داشت. رئیس پلیس فتا مازندران با اشاره به تحویل متهم به مراجع قضایی جهت سیر مراحل قانونی پرونده اش، به شهروندان توصیه کرد: چنانچه اقدام به خرید اینترنتی شارژ سیم کارت های تلفن همراه می کنند حتما از هویت فروشگاه و گردانندگان آن اطمینان حاصل کرده و در هنگام ورود اطلاعات کارت و حساب بانکی، ملاحظات امنیتی لازم را رعایت کنند.

کلاهبرداری رایانه ای 400 میلیون ریالی با عنوان فروش امتیاز وام

رئیس پلیس فتا استان گلستان از کشف یک پرونده کلاهبرداری رایانه ای 400 میلیون ریالی و دستگیری متهمی خبر داد که با تبلیغات در فضای مجازی با عنوان فروش امتیاز وام، اقدام به کلاه برداری از شهروندان می کرد. سرهنگ ابراهیم پرسا در تشریح این خبر گفت: طی روزهای اخیر شهروندی با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا مراجعه و اظهار کرد که فردی با درج آگهی دروغین در سایت دیوار وی را فریفته و مبلغ 400میلیون ریال از وی کلاه برداری کرده است. سرهنگ پرسا افزود: شاکیه عنوان کرد چندی پیش یک آگهی فروش امتیاز وام را در فضای مجازی مشاهده کرده که فردی با معرفی خود به عنوان کارمند بانک، بنده را تحریک و اعتمادم را جلب کرده و درنهایت با دریافت دو فقره چک از من، اقدام به خرید کالا نموده و باگذشت چند هفته، دیگر پاسخگو نیست. این مقام انتظامی ادامه داد: با تکمیل تحقیقات توسط کارشناسان پلیس فتا گلستان، نهایتا پس از هماهنگی با مرجع قضایی متهم در یکی از شهرستان‌های حومه گرگان دستگیر شد و در اظهاراتش این‌گونه اعتراف کرد که " در سایت دیوار و شیپور اقدام به درج آگهی فروش وام با سود کم و بازپرداخت درازمدت می کردم و با اغفال افراد و دریافت چک بانکی از آنها، کالا خریداری می کردم. پرسا افزود: سودجویان سایبری از نیازهای مالی برخی از شهروندان سوءاستفاده کرده و با انجام تبلیغات فریبنده کاربران را به دام خود می‌اندازند و با شگردهای مختلفی از آن‌ها کلاه برداری می‌کنند.

شناسایی انباردارو و لوازم پزشکی قاچاق در کرج فرمانده انتظامی استان البرز از شناسایی یک انبار فاقد مجوز که اقدام به نگهداری 20 میلیارد ریال، دارو و لوازم بهداشتی و پزشکی قاچاق در منطقه "عظیمیه" شهر "کرج" می کرد، خبر داد. سردار عباسعلی محمدیان افزود: ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس اقتصادی استان البرز با انجام اقدامات پلیسی از وجود یک انبار دپو کالای قاچاق در منطقه "عظیمیه" شهر "کرج" مطلع شدند. فرمانده انتظامی استان گفت: ماموران پس از حضور در محل انبار، در بازرسی از آن جا 3 میلیون و 812 هزار عدد دارو، لوازم بهداشتی و شیرخشک و غیره که به صورت غیر قانونی نگهداری می شد، کشف کردند. این مقام ارشد انتظامی اظهار داشت: در بررسی ها مشخص شد که در انبار مذکور که در داخل یک واحد مسکونی ویلایی قرار دارد برخلاف ضوابط سامانه جامع انبارها و بدون مجوز از معاونت غذا و داروی استان اقدام به دپو دارو، لوازم بهداشتی و شیر خشک می شود. وی با بیان این که ارزش اقلام قاچاق کشف شده بر اساس نظر کارشناسان 20 میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: با حکم اداره تعزیرات حکومتی استان البرز کلیه داروهای موجود در انبار که شامل انواع کپسول، قرص، آمپول، سرنگ و سرم، شیرخشک، انواع محلول دارویی، پوشک و لوازم بهداشتی بود برای بررسی بیشتر در اختیار معاونت دارو و غذا قرار گرفت و در این رابطه یک نفر نیز دستگیر شد. سردار محمدیان ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و ضرورت تامین دارو و نیازهای دارویی هموطنانمان، نظارت پلیس البرز بر نحوه فعالیت مراکز دارویی و کنترل انبارها بیش از گذشته است و با متخلفان برابر قانون به شدت برخورد خواهد شد.

دستگیری عاملان شرارت و درگیری در بیمارستان «پورسینا» رشت

فرمانده انتظامی رشت از دستگیری عاملان شرارت و درگیری در بیمارستان پورسینا این شهرستان خبر داد. سرهنگ علی رمضانی گفت: ماموران انتظامی به محض اطلاع از کشیده‌شدن درگیری اراذل و اوباش به داخل بیمارستان "پورسینا رشت"، بلافاصله به محل اعزام شدند که قبل از حضور واحدهای گشتی اراذل و اوباش قمه به دست محل را ترک و متواری می شوند. وی با بیان اینکه با تحقیقات کارشناسی و فنی پلیس ظرف کمتر از 24 ساعت چهار نفر از عاملان شرارت، قمه‌کشی و درگیری شناسایی و دستگیر شدند، گفت: تلاش برای شناسایی دیگر متهمان این پرونده در دستورکار پلیس قرار دارد. سرهنگ رمضانی در ادامه با بیان اینکه یکی از متهمان حین فرار از دست ماموران به علت اصابت گلوله زخمی و هم اکنون در بیمارستان بستری است، افزود: انتشار دهنده فیلم این درگیری در فضای مجازی نیز به دلیل تشویش اذهان عمومی و القاء حس نا امنی برای شهروندان تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. این مقام انتظامی علت درگیری را اختلاف بین اراذل و اوباش اعلام کرد و گفت: دو متهم 21 و 25 ساله نیز در عملیاتی جداگانه توسط پلیس، غافلگیر و دستگیر شدند و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفتند. وی ایجاد اخلال در نظم عمومی و ارعاب شهروندان را خط قرمز پلیس و دستگاه قضائی اعلام کرد و گفت: نیروی انتظامی قاطعانه و بدون اغماض با هرگونه تحرک سوء اراذل و اوباش و مخلان نظم و امنیت برخورد خواهد کرد و اجازه عرض اندام را به آنها نخواهد داد.

*س_برچسب‌ها_س*