سه‌شنبه 3 مهر 1403

ادبیات فارسی یک فرهنگ غنی است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ادبیات فارسی یک فرهنگ غنی است

نشست خبری پنجمین سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» با حضور سعید لشکری معاون امور استان‌های حوزه هنری، سیدمهدی حسینی رئیس حوزه هنری استان قم، علی اصغر عزتی پاک دبیر علمی سوگواره، سید علی نقیب دبیر جشنواره در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

علی اصغر عزتی پاک دبیر علمی سوگواره های ملی داستانی گفت: ادبیات فارسی با حوزه عاشورا و کربلا عجین است. ما در این سال‌ها تلاشی نکرده ایم تا امروزه یک فرهنگ غنی و بزرگی را شکل دهیم. به هر حال ادبیات فارسی یک فرهنگ غنی است که تاثیرگذار است. اگر چه ما در آثار گذشتگانمان دیده‌ایم به ماجرای کربلا نزدیک شده اند اما کم کاری‌هایی شده است. حوزه‌های داستانی ویژگی‌هایی دارند که ابتدا تعدادی از نویسندگان ماجراهایی را شروع کردند.

وی ادامه داد: امسال فراخوان سراسری شد و نویسندگان از نقاط مختلف کشور در دو حوزه روایت و داستان آثار خود را ارسال کرده‌اند.

وی افزود: درباره داوری روضه‌های داستانی می‌توان گفت، تقریبا 120 روایت و داستان به مرحله بعدی راه پیدا کردند. این آثار داوری اولیه شدند و آثار برجسته انتخاب و کار به مرحله سوم رسید. ان‌شاءالله در اختتامیه مراسم آثار در دو حوزه روایت و داستان معرفی خواهند شد.

عزتی پاک بیان کرد: سال‌هاست که در کشور، بحثی میان نویسندگان درباره امکان و عدم امکان رمان و داستان دینی شکل گرفته است. در این میان کشف شد نویسندگان و نظریه پردازان درباره مسئله‌ای بحث می‌کنند که به وقوع پیوسته است و افرادی هستند که در آثار خود به نسبت خدا و انسان روی آورده اند.

وی افزود: هرچه ادبیات در ایران جدی‌تر و نویسندگان بیشتری داشته باشیم تکیه دینی و ظرفیت بهتری برای این مسائل خواهیم داشت. لذا تصمیم گرفتیم دبیرخانه‌ای را در استان قم تاسیس کنیم. این دبیرخانه به شکل دائمی است و وظایفی دارد. برگزاری جایزه کتاب سال دینی در ایران نخستین وظیفه این دبیرخانه است.

وی ادامه داد: قرار است دبیرخانه دینی در استان قم کار پژوهشی درباره امکانات و ظرفیت‌های خود انجام دهد و در قالب کتاب منتشر کند. قطعا با این وظایف کارهای دینی خوبی تولید خواهد شد.

دبیر جشنواره روضه‌های داستانی گفت قرار است جلساتی برگزار شود و مولفه‌های آثار ادبیات دینی برای علاقه‌مندان طالب مسئله آموزش دهند. آخرین وظیفه دبیرخانه کار تولیدی است؛ یعنی دبیرخانه با همکاری نویسندگان برجسته و صاحب نام و سبک آثاری را تولید کند تا این جریان رسمیت پیدا کند و قدرتمند شود.

سپس سعید لشکری معاون امور استان‌های حوزه هنری بیان کرد: مسئله فرا تهران یکی از راهبردهای جدید حوزه هنری است. ظرفیت‌های نهفته هنر انقلاب در استان‌ها می‌تواند نقطه حرکت دهنده و پیش‌برنده انقلاب باشد. لذا با جشنواره‌هایی از جمله داستان حماسی، داستان باز آفرینی، هویت داستانی و ایرانی جشنواره روضه‌های داستانی همراه هستیم.

وی افزود: سوگواره روضه های ملی داستانی پیوندهای مهم دین و داستان‌های کربلا در زندگی‌های ما است. موضوع کربلا یک انگاره تاریخی نیست و مسئله انتخاب ما است. کربلا پیوند تاریخ اسلام است. مسئله ذکر کربلا یک تکلیف هنری و دینی برای ما است و ما در حوزه هنری بر خود واجب می‌دانیم این کار را در دل هویت دینی خود پیش ببریم.

وی ادامه داد: تصمیم گرفتیم استان قم را محل این امر در نظر بگیریم؛ زیرا در هویت دینی خود می‌تواند نقش آفرینی خوبی داشته باشد. لذا امیدواریم توجه به مراکز غیراستانی بیش از قبل شود.

یکی از توصیه‌هایی که قصد داریم درباره این جشنواره انجام دهیم این است که موضوع جشنواره را معطوف به واقعه کربلا نکنیم و حتما حوزه‌های دیگر ما به ائمه‌های دیگر هم رقم خواهد خورد و حتما دیگر ائمه جزء برنامه‌های دیگر ما است. موضوع جشنواره به رمان داستانی می‌رسد و گره خوردن مسئله زندگی مردم با دین برایمان اهمیت دارد. ما در این جشنواره دوست داریم به سمت مردم بریم و زندگی‌آن‌ها با دین گره بخورد.

شاهمرادی مدیر مرکز راهبری استان‌ها گفت: مخاطب امروزی در جامعه نیمه مدرن ایران با قالب داستان ارتباط بهتری برقرار می‌کند. بنظر می‌رسد داستان یکی از محمل‌های خیلی مهم انعکاس زندگی امروز است. شاید داستان خواندن نسبت به فیلم دیدن راحت‌تر باشد و بنظر می‌رسد داستان‌هایی که می‌توانند به ریشه‌های فرهنگی نفوذ داشته باشند موفق هستند.

سید علی نقیب دبیر جشنواره سوگواره روضه‌های ملی داستانی بیان کرد: ما سه نشست تخصصی در اصفهان، قم و اهواز داشتیم. مجموعا 400 اثر از سراسر کشور برای دبیرخانه سوگواره ارسال شد که 220 اثر در بخش روایت و 180 اثر در بخش داستان ارسال شد. در نهایت داوری در سه مرحله انجام شد که مجموعه 6 برگزیده خواهیم داشت.

وی ادامه داد: باتوجه به موضوع سوگواره ما که مواجه با عاشورا و سید الشهداء بود، روز نهم مهر ماه را برای برگزاری مراسم انتخاب کردیم. ان‌شاءالله 9 مهرماه اختتامیه سوگواره را در شهر قم خواهیم داشت. همچنین در این مراسم دادمان رئیس حوزه هنری، نویسندگان برجسته کشور و مدیر خانه روایت غزه هستند‌.

وی افزود: در روز اختتامیه از کتاب پنج دوره رونمایی خواهد شد. برگزاری پنج دوره سوگواره روضه‌های ملی داستانی را شروعی برای دبیرخانه این جشنواره در قم می‌دانیم.

دبیر سوگواره روضه‌های ملی داستانی بیان کرد: ما برای نویسندگانی که در این سوگواره برگزیده نشده است برنامه‌هایی خواهیم داشت. زیرا تک به تک این عزیزان را استعدادهایی در نظر گرفته ایم و برنامه‌هایی داریم. جوایز سوگواره برای برگزیدگان لوح تقدیر به همراه 10 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سید علی نقیب دبیر جشنواره سوگواره روضه های ملی داستانی پاسخ داد: رده سنی شرکت کنندگان به طوری بود که ما از 18 سال تا حدود 55 سال سن شاهد حضور شرکت کنندگان در این دوره از سوگواره بودیم. همچنین از نظر جنسیتی حدود 70 درصد شرکت کنندگان بانوان نویسنده و مابقی آقایان هستند.

شایان ذکر است سوگواره ملی «روضه‌های داستانی» با موضوع؛ مواجهه انسان معاصر با عاشورا و امام حسین (علیه الاسلام) و موضوع ویژه؛ از مدینه تا کربلای در سال 61 هجری کار خود را آغاز کرده و نویسندگان سراسر کشور آثار خود را در دو بخش داستان کوتاه و روایت به دبیرخانه سوگواره ارسال کردند.

خبرنگار: زهرا بالاور