چهارشنبه 4 مهر 1403

از نوغان تا پاستور؛ ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس «جمهور» کیست؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
از نوغان تا پاستور؛ ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس «جمهور» کیست؟

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، زهرا مهران راد؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی؛ منتخب دورسیزدهم انتخابات ریاست جمهوری از سوی ملت شریف ایران در انتخابات 28 خرداد 1400 است، وی پیش از این عهده دار ریاست قوه قضاییه بود و قبلتر هم تولیت آستان قدس رضوی بوده است. منتخب ملت در انتخابات سیزدهم در سال 1339 در محله نوغان مشهد مقدس متولد شد و در 5 سالگی پدر خود را که از روحانیون مشهد بود از...

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، زهرا مهران راد؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی؛ منتخب دورسیزدهم انتخابات ریاست جمهوری از سوی ملت شریف ایران در انتخابات 28 خرداد 1400 است، وی پیش از این عهده دار ریاست قوه قضاییه بود و قبلتر هم تولیت آستان قدس رضوی بوده است. منتخب ملت در انتخابات سیزدهم در سال 1339 در محله نوغان مشهد مقدس متولد شد و در 5 سالگی پدر خود را که از روحانیون مشهد بود از دست داد. رئیسی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه جوادیه و تحصیل در علوم حوزوی را در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت الله موسوی‌نژاد شروع نمود.

سال 1354 بود که جهت ادامه تحصیلات به حوز علمی قم، مدرسه آیت الله بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه‌ای که با مدیریت آیت الله پسندیده و در واقع با نظر امام خمینی (ره) اداره می‌شد، اشتغال به تحصیل داشت. وی در حوزه علمی قم، اصول فقه را نزد آیت الله مروی، لمعتین را محضر آیت‌الله فاضل هرندی، رسائل را نزد آیت‌الله موسوی تهرانی، مکاسب محرمه را خدمت آیت الله دوزدوزانی، کتاب البیع مکاسب را نزد آیت‌الله خزعلی، خیارات مکاسب را نزد آیت الله ستوده و آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی و کفایه را خدمت آیت‌الله سید علی محقق داماد، تفسیر قرآن کریم را نزد آیت الله مشکینی و آیت الله خزعلی، شرح منظومه و فلسفه را نزد آیت‌الله احمد بهشتی و دوره شناخت را نزد آیت الله مطهری و نهج البلاغه را محضر آیت الله نوری همدانی آموخت.

رئیسی همچنین از محضر اساتیدی، چون درس خارج اصول آیت الله سید محمدحسن مرعشی شوشتری و آیت الله هاشمی شاهرودی و خارج فقه آیت الله آقا مجتبی تهرانی و آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب استفاده کرده است، رئیسی البته تحصیلات دانشگاهی خود را نیز با اتمام حوزه آغاز کرد و توانست به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه پیدا کند و پس از دفاع از پایان نامه خویش با عنوان «ارث بلا وارث» در سال تحصیلی 1380 با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل دهد؛ و در نهایت ازرساله دکترای خود را با عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع نمود. شاید بتوان مبدا اقدامات سیاسی رئیسی را اعتراض به هتک حرمت به امام خمینی در روزنامه اطلاعات دانست، رئیسی بدنبال هتک حرمت امام خمینی (ره) در روزنامه اطلاعات و آغاز حرکت‌های مردمی، در اجتماعات اعتراضی که مبدأ اغلب آن‌ها مدرسه آیت الله بروجردی (مدرسه خان) بود، شرکت داشته و در قالب هسته‌ای از طلاب انقلابی فعالیت می‌نمود. وی در این دوران فعالیت‌های مبارزاتی خود را در قالب ارتباط برقرار کردن با علمای انقلابی که از زندان ازاد شده بودند و یا در تبعید به سر می‌بردند پی گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در دوره تربیتی خاصی که مرحوم شهید بهشتی جهت کادرسازی برای تأمین نیاز‌های مدیریتی نظام اسلامی برگزار می‌نمود، شرکت داشت.

وی به دنبال شورش‌های مارکسیستی و ایجاد مشکلات متنوع در شهر مسجد سلیمان، جهت شرکت در فعالیت‌های فرهنگی همراه با گروهی از طلاب عازم آن منطقه شد. *ازدواج با دختر امام جمعه مشهد سید ابراهیم رئیسی در سال 1362 در سن 23 سالگی با دکتر جمیله السادات علم الهدی دختر ارشد آیت الله سید احمد علم الهدی ازدواج کرد. دکتر علم الهدی دانشیار رشته فلسفه علوم تربیت دانشگاه شهید بهشتی تهران، رییس سابق پژوهشگاه علوم انسانی و رییس کمیسیون تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است. حاصل این ازدواج دو فرزند دختر است. دختر اول اومتاهل و دارای دو مدرک کارشناسی ارشد است. یکی در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا (سلام الله علیها) و دیگری در رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه علوم حدیث شهر ری و دختر دوم وی نیز متاهل و دانشجوی کارشناسی رشته فیزیک دانشگاه شریف است.

رئیسی را بیش از هرچیز باید مرد عدلیه و عدالت دانست، سوابق اجرایی او بیشتر این ادعا را ثابت می‌کند، وی کار رسمی خود را با دادستانی همزمان کرج و همدان آغاز کرد، معاونت دادستانی تهران، دادستانی تهران وعضویت در هیات امنای ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، معاونت اول قوه قضاییه، دادستانی کل کشور، دادستان ویژه روحانیت، عضویت شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و هیات رییسه دوره چهارم و پنجم به عنوان نماینده مردم استان خراسان جنوبی، ریاست شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، عضویت در هیات عالی گزینش کشور، نخستین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور، تولیت آستان قدس رضوی و در آخرین سمت اجرائی در 16 اسفند ماه 97 طی حکمی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد، برآیند تمام این مسئولیت‌ها و عملکرد قابل قبول سید ابراهیم رئیسی در این کسوت‌ها همانطور که عنوان شد عملکرد عدالت محور رئیسی را بیش از پیش به رخ می‌کشد.

سرانجام حجت الاسلام ابراهیم رئیسی در انتخابات 28 خرداد ماه در رقابت با محسن رضائی، امیر حسین قاضی زاده هاشمی و ناصر همتی توانست حائز حداکثر آرا شود و با رای 17 میلیون و 800 هزار رای به عنوان منتخب نهایی مردم ایران به زودی عازم پاستورشود.

از نوغان تا پاستور؛ ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس «جمهور» کیست؟ 2
از نوغان تا پاستور؛ ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس «جمهور» کیست؟ 3
از نوغان تا پاستور؛ ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس «جمهور» کیست؟ 4