دوشنبه 7 آبان 1403

از چشم انتظاری برای اعلام نظر بانک مرکزی درباره چگونگی تامین ارز تا لحظه شماری مردم برای واردات خودرو / وقتی خودروسازان داخلی نگران می‌شوند!

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
از چشم انتظاری برای اعلام نظر بانک مرکزی درباره چگونگی تامین ارز تا لحظه شماری مردم برای واردات خودرو / وقتی خودروسازان داخلی نگران می‌شوند!

مدت‌هاست که قانون واردات خودرو به تصویب رسیده و فراهم آوردن شرایط اجرایی شدن آن توسط دولت در دست بانک مرکزی قرار گرفته که البته تاکنون هم به سرانجام مشخصی نرسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، به دنبال خروج یک طرفه آمریکا از برجام و تشدید تحریم ها علیه کشور از اردیبهشت سال 1397 دولت ممنوعیت واردات خودرو را اعلام کرد که خوشبختانه با تلاش نمایندگان مجلس و دولت جدید واردات خودرو به یک قانون تبدیل شد، اگرچه در ابتدا چندین بار مورد مخالفت شورای نگهبان قرار گرفت.

صرف نظر از برشمردن پیامدهای مثبت واردات خودرو به ویژه انتفاع عامه مردم، این موضوع نیازمند همت و عزم راسخ دست اندرکاران امر دارد تا در اسرع وقت شرایط واردات خودرو را فراهم کنند زیرا مردم همچنان چشم انتظار اجرایی شدن این قانون هستند و صد البته تاخیر در اجرای آن نوعی فرصت سوزی محسوب می شود.

ضرورت واردات خودرو به میزانی که بتواند بازار داخلی را رقابتی کند

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: واردات خودرو به میزانی که بتواند بازار داخلی را رقابتی کند و به ارتقای کیفی خودرو داخلی کمک کند ضرورت دارد.

وی افزود: البته اگر تعرفه های خودروهای وارداتی به گونه ای کاهش یابد که تولیدکنندگان داخلی قادر به رقابت نباشند برای کشور قابل قبول و قابل دفاع نخواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید تعرفه ها را به نحوی تنظیم کند که هم شرایطی رقابتی در داخل کشور فراهم شود و هم مشکلاتی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد نشود و آنها متضرر نشوند.

قادری خاطرنشان کرد: بخش خودرو به عنوان یک بخش کلیدی هم در اشتغال و هم در کسب درآمد کشور و هم ارتقای سطح دانش فنی و تکنولوژی باید مدنظر باشد.

وی عنوان کرد: نمی توان به راحتی از بخش تولید خودروی داخلی صرف نظر کرد و چنین تصور شود که می توان همه خودروهای مورد نیاز کشور را از خارج وارد کرد.

قادری تصریح کرد: ایران کشوری کوچک نیست برهمین مبنا ما باید بخش قابل توجهی از نیازها را در داخل کشور خود تامین کنیم و به تولید خودرو در کلاسهای مختلف بپردازیم اما نباید حمایت از تولید داخلی شرایط را به گونه ای پیش ببرد که عملا خودرو در داخل وجود نداشته باشد و ما ناچار به واردات همان کالا از خارج شویم‌.

اکنون چاره ای جز واردات خودرو به صورت محدود نداریم

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: همچنان به منظور انجام واردات خودرو منتظر اظهارنظر بانک مرکزی برای چگونگی تامین ارز هستیم مبنی بر اینه آیا این موضوع بر ارز کف خیابان سایه خواهند انداخت یا خیر و ارز پیش بینی شده قابل تامین خواهد بود یا نه.

وی با بیان اینکه بررسی موضوع مذکور همچنان ادامه دارد، افزود: ما هم نمی دانیم که قانون واردات خودرو به سرانجام می رسد یا خیر البته درصورتی که برجام به نتیجه برسد راه برای واردات خودرو باز خواهد شد‌.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در قانون واردات خودرو چگونگی تامین ارز پیش بینی شده و برمبنای آن اگر خودروسازی یا افراد بخواهند ارز مورد نیاز را تامین کنند نگاه بر آن است واردات تا سقف 10 هزار خودرو انجام شود.

حجت الاسلام حسینی کیا تصریح کرد: اگر شرکتی بیش از 10 هزار خودرو وارد کرد باید به دنبال انتقال تکنولوژی پیش رود.

وی با بیان اینکه در واردات خودرو بحث خدمات پس از فروش نیز مطرح است، افزود: در این راستا بیشتر به سمت واردات خودروهای زیر 10 هزار دلاری پیش رفته اند و نگاه بر این است که برای خودروهای زیر 10 هزار دلار تا 25 درصد عوارض گمرکی اعمال شود اما در مابقی خودروها به صورت پلکانی تا 95 درصد وضع خواهد شد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با تاکید بر ضرورت انجام واردات خودرو، گفت: در شرایط کنونی عرضه و تقاضای خودرو برابر نیست و چاره ای جز این وجود ندارد که به میزان محدودی واردات خودرو صورت گیرد که عرضه و تقاضا برابر شود.

حجت الاسلام حسینی کیا تصریح کرد: اکنون 900 هزار دستگاه خودرو در داخل تولید می شود درحالی که نیاز بازار یک میلیون و700 هزار دستگاه خودرو است.

وی افزود: به دلیل نابرابری شرایط عرضه و تقاضا در بازار خودرو، واردات خودرو سبب می شود تولید کننده داخلی خود را بی رقیب نبیند و قیمت‌های خارجی هم بر نرخ خودروهای داخلی سایه اندازد و سبب کاهش آن شود و فتح بابی برای آینده خواهد بود که سازندگان و واردات کنندگان بتوانند رقیب خوبی برای تولید کنندگان داخلی باشند.

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: پیگیری موضوع واردات خودرو از دست کمیسیون صنایع و معادن مجلس خارج شده است در واقع پس از تصویب آن در مجلس و در مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای اجرایی شدن در دست دولت قرار گرفت.

به گزارش مرصادنیوز، مردم همچنان چشم انتظار اجرایی شدن قانون واردات خودرو هستند و در این میان انتظار می رود که دولت و بانک مرکزی نسبت به فراهم آوری شرایط اجرای آن تعجیل کنند.

انتهای پیام /

از چشم انتظاری برای اعلام نظر بانک مرکزی درباره چگونگی تامین ارز تا لحظه شماری مردم برای واردات خودرو / وقتی خودروسازان داخلی نگران می‌شوند! 2
از چشم انتظاری برای اعلام نظر بانک مرکزی درباره چگونگی تامین ارز تا لحظه شماری مردم برای واردات خودرو / وقتی خودروسازان داخلی نگران می‌شوند! 3
از چشم انتظاری برای اعلام نظر بانک مرکزی درباره چگونگی تامین ارز تا لحظه شماری مردم برای واردات خودرو / وقتی خودروسازان داخلی نگران می‌شوند! 4