جمعه 31 فروردین 1403

استاد دانشگاه: مجلس برای آینده کشور ریل گذاری کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاد دانشگاه: مجلس برای آینده کشور ریل گذاری کند

تهران - ایرنا - یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مجلس باید برای آینده کشور ریل گذاری کند، گفت: دولت مقصر همه مشکلات اقتصادی نیست، تحریم‌ها، نداشتن رابطه مستقیم مالی با دنیا، نادیده گرفتن معاهدات و سازکارهای بین المللی مانند FATF، از جمله مشکلات اقتصاد ایران است.

بهمن آرمان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به اظهارات چندی پیش رییس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه منشا مشکلات کشور در بهارستان و میرداماد است نه مذاکره و تحریم، اظهار کرد: اینکه همه مشکلات کشور را گردن دولت بیاندازیم، و دولت را مقصر نشان بدهیم درست و منطقی نیست. تحریم‌ها، نداشتن رابطه مستقیم مالی با دنیا، غیبت بازار سرمایه و ظرفیت سرمایه‌گذاری و نادیده گرفتن معاهدات و سازکارهای بین المللی مانند FATF، از جمله مشکلات ما است.

وی افزود: ما در این شرایط عددی نزدیک به 35 درصد را باید برای هزینه‌های تراکنش مالی خود پرداخت کنیم. به زبان ساده ما کالاهای وارداتی را 35 درصد گران‌تر از بازار جهانی می‌خریم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کشور در تحریم های همه جانبه اقتصادی، بانکی و مالی است، گفت: اینکه دولت را مقصر همه مشکلات کشور معرفی کنیم به لحاظ منطق اقتصادی، سیاسی و کارشناسی قابل پذیرش نیست.

وی در عین حال گفت: البته فعالیت‌هایی را می‌توان در کشور انجام داد که نه با تحریم ها مرتبط است و نه نیازی به ارز خارجی دارد، به طور مثال بخش مسکن می تواند به اقتصاد کشور کمک کند. علاوه بر این به 10 هزار کیلومتر آزادراه در کشور نیاز داریم. از سوی دیگر ماشین آلات زیادی داریم و با توجه به اینکه این ماشین آلات کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شوند می‌توان از آن در ساخت آزاد راه ها استفاده کرد و این کار بخش عمرانی را تا حدودی از رکود خارج می‌کند.

وی ادامه داد: تکمیل سدهای مخزنی، مجهز کردن زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های آبیاری نوین و توسعه خطوط راه آهن با توجه به تولید ریل در داخل کشور از بخشهایی است که نیاز به ارز ندارد.

آرمان یادآور شد: واقعیت این است که ما از دانش فنی بسیار بزرگی برخوردار هستیم، حتی من اعتقاد دارم دانش فنی موجود در ایران از ترکیه جلوتر است و با عربستان و خاورمیانه قابل مقایسه نیست، لذا این ظرفیت نباید نادیده گرفته شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در شرایط فعلی در زمینه ساخت و توسعه پالایشگاه، مجتمع‌های پتروشیمی و فولاد نیازمند ارز و فاینانس خارجی هستیم وتوسعه این بخشها تا حدودی در گرو ارتباط اقتصادی با جهان است.

وی با اشاره به اقدامات مجلس مانند طرح اصلاح ساختار بودجه اظهار کرد: مجلس می تواند برای کمک به تولید و اقتصاد کشور قانون رفع موانع تولید که مصوب مجلس است و دولت هم ابلاغ شده ولی تاکنون اجرایی نشده را اجرایی و فعال کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: دولت در حال حاضر برای تامین پرداخت 100 هزار تومانی که به خاطر تعطیلی‌های کرونا مصوب کرده واقعا با مشکل مواجه است و از طرفی این مبلغ مشکلی از مردم را حل نمی‌کند بنابراین اگر نمایندگان مجلس به فکر معیشت مردم هستند، ماهیگیری را به آنها بیاموزند.

وی افزود: اگر قیمت مرغ از کمتر از 10 هزار تومان به 26 هزار تومان می‌رسد، این از پیامدهای چند دهه بی سیاستی در حوزه اقتصادی است. در واقع مشکل نتیجه سالها رها کردن سیاست های وارداتی و غیر مولد اقتصادی است. اینکه 70 درصد خوراک دام کشور وارداتی است به امروز و دیروز مربوط نیست بلکه ریشه در سال‌ها بی توجهی به این مهم دارد.

آرمان با یادآوری وابستگی و اتکای دولت های قبلی به دلارهای نفتی اظهار کرد: به همین دلیل دولت مجبور شد در 7 ماه ابتدایی سال جاری 1 میلیارد و 400 میلیون دلار فقط به واردات خوراک دام اختصاص دهد. از ابتدا گویی قرار بر این بوده که این کشور با دلارهای نفتی اداره شود و حال که دلار نفتی وجود ندارد مشکلات به مرور خود را نشان می‌دهند.

وی بیان کرد: لذا نمایندگان و مجلس بهتر است نه فقط برای چند ماه پایانی دولت، بلکه برای ریل گذاری سیاست‌های اقتصادی کشور بررسی کنند که چرا ایران جزو 5 کشور اول در واردات روغن نباتی است و چرا 70 درصد خوراک دام وارداتی است وگرنه همه می توانند مچ هم را بگیرند ولی حل کردن کارها و بازکردن گره ها نیاز به کار کارشناسی و پیدا کردن راه حل دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: نمی شود برای همیشه دور کشور دیوار کشید. ایران کشوری است با تاریخی چند هزار ساله. لذا انتظارات ایران و فرهنگ مردم کاملا متفاوت از مردم کشورهایی چون کوبا، کره شمالی است.

آرمان همچنین درباره مذاکرات احتمالی برای احیای برجام هم گفت: مسئله مذاکره با آمریکا در چارچوب برجام تنها در اختیار دولت نیست که کسی بتواند مانع آن شود یا آن را پیش ببرد. این مسئله در اختیار حاکمیت است و طبیعتا اگر قرار بر مذاکره باشد تصمیم حاکمیتی است و درباره آن تصمیم گیری می شود.

وی با اشاره به نتایج انتخابات آمریکا اظهار کرد: سیاست های کلی آمریکا زیاد متاثر از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات نیست. در طول چهل سال گذشته دولت های دموکرات و جمهوری خواه در آمریکا حاکم بوده اند، بنابراین تغییرات اساسی رخ نخواهد داد و اتفاقی که باید بیفتد در داخل کشور خودمان است.

آرمان با اشاره به اینکه دولت جدید هنوز رسما مستقر نشده، خاطرنشان کرد: خیلی زود است بگوییم بایدن بلافاصله در 21 ژانویه بازگشت به برجام در اولویت اول برنامه های خود قرار دهد. بنابراین باید تا آن زمان خود را تقویت کنیم و بتوانیم در زمان مناسب از موضع قدرت وارد شویم ولی در هر صورت باید صدای واحدی از ایران خارج شود.

*س_برچسب‌ها_س*