شنبه 7 مهر 1403

اسرائیل در تیررس «الماس» حزب‌الله / تل آویو قربانی زرادخانه مقاومت می‌شود

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
اسرائیل در تیررس «الماس» حزب‌الله / تل آویو قربانی زرادخانه مقاومت می‌شود

اقتصادنیوز: در شرایطی که آینده تحولات لبنان و اسرائیل در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته، بسیاری از ناظران هشدار داده‌اند که در صورت رویارویی تل‌آویو با حزب‌الله؛ رویارویی پرهزینه‌ای رقم خواهد خورد.

به گزارش اقتصادنیوز، اسرائیل در روزهای اخیر لبنان را هدف حملات ویرانگری هوایی و انفجارهای کنترل از راه دور قرار داده است و در آخرین بار هم عصر روز جمعه (ششم مهر) جنگنده‌های تل آویو منطقه ضاحیه در جنوب لبنان را بمباران کردند؛ حمله‌ای که خبرنگاران حاضر در منطقه آن را بی‌سابقه توصیف کردند. عملیاتی که براساس اعلام وزارت بهداشت لبنان تاکنون 6 شهید و دست‌کم 91 زخمی بر جای گذاشته است.

به ادعای تل آویو، هدف مواضع حزب‌الله است؛ گروهی که فعلا در حالت تدافعی قرار داد و ممکن است برای متوقف کردن اسرائیل به حمله‌ای تمام عیار دست بزند. (ادعایی) از طرفی دیگر اسرائیل مدعی است که برای حمله زمینی به لبنان آماده شده؛ حمله‌ای که می‌تواند معادلات را به کلی تغییر دهد.

لبنان باتلاق اسرائیل می‌شود؟

به ادعای وال استریت ژورنال، حزب الله که نزدیک به یک سال است که به طور منظم به اهدافی در اسرائیل حمله می کند، زرادخانه عظیمی از راکت‌ها، پهپادها و موشک‌های ضد تانک را در اختیار دارد که می‌تواند برای مقابله با پیشروی‌های اسرائیل بدان‌ها متوسل شود. در میان خطرناک‌ترین سلاح‌های جدید این گروه، می‌توان به موشک ضدتانک هدایت‌شونده به نام الماس اشاره کرد؛ موشک‌هایی که موجب می‌شود حزب‌الله در قیاس با سال 2006 در رهگیری اهداف اسرائیلی دقت عمل بیشتری پیدا کند. به ادعای این نشریه، همزمان درگیری‌های مرزی بین اسرائیل و حزب‌الله ادامه دارد، درگیری‌هایی که خطر وقوع جنگ تمام عیار را افزایش خواهد داد. در همین راستا نشریه وال استریت ژرونال تلاش کرده تا به این سوال پاسخ دهد که چگونه حزب‌الله به این شکل قدرتمند شده و چرا جنگ حزب‌الله با اسرائیل امروز اینقدر پیجیده شده است.

به ادعای این نشریه اسرائیل در جنوب باید از نقاط قوت حزب‌الله عبور کند. از همین رو این درگیری می‌تواند مانند جنگ غزه برای این بازیگر به باتلاقی تبدیل شود. دانیل بایمن، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن و مقام سابق دولت ایالات متحده در این باره مدعی است: «آنچه رخ داده به سان این است که به ایالات متحده بگوییم به سال 1980 بازگردد به ویتنام». خطر جنگ تمام عیار روز دوشنبه، پس از تشدید حملات هوایی اسرائیل به سراسر لبنان از جمله بیروت، پایتخت این کشور، تشدید شد؛ حملاتی که یکی از مرگبارترین روزهای لبنان را از آغاز جنگ در غزه رقم زد، تقریباً 500 نفر کشته و بیش از 1600 نفر زخمی شدند. حزب‌الله نیز موشک‌هایی به سمت اسرائیل پرتاب کرد. اسرائیل مدعی است که می‌خواهد حزب‌الله را از مرز عقب رانده و توانایی‌های نظامی این بازیگر را کاهش دهد تا حدود 60 هزار نفری که به دلیل حملات موشکی حزب‌الله طی 11 ماه گذشته مجبور به تخلیه خانه‌های خود در شمال شده‌اند، بتوانند بازگردند. حملات اسرائیل ده‌ها هزار نفر را از جنوب لبنان آواره کرده است.

رویارویی ویرانگر

به ادعای این نشریه، حزب‌الله در ماه‌های اخیر میزان آمادگی‌اش را افزایش داده، شبکه تونل‌های خود را در جنوب لبنان گسترش، جنگنده‌ها و سلاح‌های‌اش را تغییر داده است. مقامات آمریکایی و منطقه‌ای مدعی‌اند که ایران سلاح‌های سبک و نارنجک‌های راکتی همراه با موشک‌های دوربرد هدایت شونده و غیرهدایت شونده بیشتری را در اختیار حزب‌الله قرار داده است. (ادعایی) این وضعیت نشان می‌دهد که حزب الله در قیاس با سال 2006 بسیار تغییر کرده؛ از آن زمان، حزب‌الله هزاران موشک و پهپاد جدید به دست آورده و کیت‌های هدایت را به موشک‌های قدیمی‌تر و غیرقابل هدایت خود متصل کرده است. جنگنده‌های این کشور در جنگ سوریه، کنار نیروهای روسیه و ایران جنگیدند و فنون نبرد ارتش‌های متعارف را آموختند. علاوه بر این، پهپادهای ارتقا یافته حزب‌الله در ماه‌های اخیر با موفقیت به تجهیزات نظامی اسرائیل از جمله یک بالن نظارتی راداری به نام شبنم آسمان در ماه مه و یک سامانه ضد پهپاد چند میلیون دلاری به نام Drone Dome در ماه ژوئن حمله کردند. این گروه روز یکشنبه اعلام کرد که به مقر یک شرکت دفاعی اسرائیلی در نزدیکی حیفا، سومین شهر بزرگ اسرائیل حمله کرده است. اسرائیل هدف را تأیید نکرد اما گفت که حزب الله به شکلی عمیق تحولات در اسرائیل (سرزمین های اشغالی) را رصد می‌کند.

وال استریت ژورنال در ادامه مدعی است، نوامبر گذشته، گروه واگنر روسیه قصد داشت سامانه ضد هوایی پیشرفته SA-22 را در اختیار حزب‌الله قرار دهد. مشخص نیست که آیا این سیستم در اختیار این گروه قرار گرفته است. تحلیلگران نظامی می‌گویند حزب‌الله می‌تواند تاکتیک‌های مورد استفاده روسیه در اوکراین را تقلید کند، موشک‌ها و انبوهی از پهپادها را در تلاش برای از کار انداختن سیستم دفاع هوایی اسرائیل و حمله به پایگاه‌ها یا بنادر نظامی و شبکه برق این کشور پرتاب کند. عساف اوریون، سرتیپ بازنشسته ارتش اسرائیل، در این باره مدعی است: «اگر جنگی تمام عیار رخ دهد، "هیچ راهی نیست که بینی ما خون آلود نشود». ارتش اسرائیل دارای تسلیحات بسیار پیشرفته‌تری از جمله جنگنده های جت F-35 و پدافند هوایی چندلایه است. برتری هوایی اسرائیل به این بازیگر اجازه می‌دهد تا حملات هوایی ویرانگر را انجام دهد؛ همانطور که در سال 2006 انجام داد.

با این حال اسراییل با چالش‌های استراتژیک روبروست. حزب‌الله به دنبال پیروزی در جنگ با اسرائیل به معنای متعارف نیست. در عوض، هدف این گروه این است که نیروهای اسرائیلی را در یک جنگ فرسایشی غرق کند، درست همانطور که حماس، یک گروه کوچکتر و با تسلیحاتی کم‌تر، توانسته از حمله 11 ماهه اسرائیل به غزه جان سالم به در ببرد. الیاس فرهت، ژنرال بازنشسته ارتش لبنان در این باره گفت: «اسرائیل می‌تواند لبنان را هدف حملات مرگبار قرار دهد، اما شکاف در موازنه نظامی وجود دارد.» به ادعای او، «حزب الله سلاح‌های نامتقارن دارد. آنها مهارت خود را در استفاده از موشک‌های ضد تانک در سال 2006 ثابت کردند. آنها به خوبی آموزش دیده‌اند. همزمان کارشناسان نظامی می‌گویند که حزب الله احتمالاً مسلح‌ترین بازیگر غیردولتی جهان است که ده ها هزار نیرو و زرادخانه موشکی گسترده دارد. در سال 2006، مقامات اسرائیلی تخمین زدند که حزب‌الله حدود 12 هزار راکت و موشک در اختیار دارد. قاسم قصیر، تحلیلگر لبنانی در این باره گفت: «ذخایر این گروه قبل از 7 اکتبر به 150 هزار موشک افزایش یافته، رقمی که به طور کلی با تخمین‌های اسرائیل و غرب مطابقت دارد.» با مقایسه موشک های پیشرفته ضد تانک دیگر مانند جاولین آمریکایی که اوکراین برای منفجر کردن خودروهای زرهی متجاوز روسیه در سال 2022 استفاده کرد، الماس به حزب‌الله اجازه می‌دهد اهداف را با دقت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته، هدف قرار دهد. ناظران مدعی‌اند حزب‌الله در جنگ 33 روزه سال 2006 با استفاده از تاکتیک‌های خاص خود، تلفات قابل توجهی را به نیروهای اسرائیلی وارد کرد و با استقرار موشک‌های ضدتانک زره 20 تانک را سوراخ کرد و 24 خدمه تانک را کشت.

حزب‌الله همچنین سرزمین های اشغالی را موشک باران کرد و تقریباً 150 موشک در روز پرتاب کرد. یک سرباز ذخیره اسرائیلی که در سال 2006 به مدت دو هفته در لبنان جنگید، به یاد می‌آورد که چگونه مبارزان حزب الله، که در گروه‌های کوچک عمل می کردند، خود را در روستاها جاسازی می‌کردند و منتظر بودند تا نیروهای نظامی اسرائیل به سمت آنها بیایند. این سرباز ذخیره با اذعان به اینکه این گروه توانایی‌های خود را بهبود بخشیده است، گفت: «حزب الله 2006، حزب الله امروز نیست.» او گفت، اما ارتش اسرائیل نیز تجربیات ارزشمندی را در جنگ در غزه به دست آورده است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
اسرائیل در تیررس «الماس» حزب‌الله / تل آویو قربانی زرادخانه مقاومت می‌شود 2
اسرائیل در تیررس «الماس» حزب‌الله / تل آویو قربانی زرادخانه مقاومت می‌شود 3
اسرائیل در تیررس «الماس» حزب‌الله / تل آویو قربانی زرادخانه مقاومت می‌شود 4