سه‌شنبه 17 مهر 1403

انسجام از مسیر وفاق

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
انسجام از مسیر وفاق

همزمان با شرایط امروز منطقه، کارشناسان بر لزوم همگرایی و وحدت میان نیروهای سیاسی و مردم در کشور تاکید می‌کنند. نمایندگان مجلس درگفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» بر لزوم حس مشترک میان مردم و افزایش سرمایه اجتماعی تاکید کردند. آنها بر این نظرند که هرقدر انسجام داخلی در کشور بیشتر باشد، انعطاف و پویایی‌مان در حوزه سیاست خارجی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

شرایط کنونی کشور حساس است و منطقه وارد تنش‌های فزاینده شده است. این مساله اقتضا می‌کند که همگرایی و وحدت میان نیروهای سیاسی و مردم دو‌چندان شود؛ چون یکی از مولفه‌های دخیل در این شرایط سیاست داخلی است و هرچقدر انسجام‌مان بیشتر باشد، انعطاف و پویایی‌مان در حوزه سیاست خارجی بیشتر می‌تواند باشد و می‌توانیم از سرمایه‌های انسانی در این شرایط خاص استفاده حداکثری داشته باشیم و این مستلزم این است تلاش‌هایی که پزشکیان در راستای وفاق ملی انجام می‌دهد، تداوم پیدا کند و مورد حمایت بیشتر از پیش قرار گیرد. در گفت‌وگو با نمایندگان راه‌های تقویت انسجام و وحدت را به بحث گذاشتیم.

راه افزایش سرمایه اجتماعی؛ تحقق شعارهای پزشکیان 

محمد‌مهدی شهریاری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، تحقق شعارهای رئیس‌جمهور را موجب افزایش سرمایه‌های اجتماعی دانست و گفت: به تازگی انتخابات ریاست‌جمهوری انجام شد و مردم به کسی رای دادند که قول‌هایی به مردم داد و مهم‌ترین موضوعی که سرمایه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد، عمل کردن رئیس‌جمهور به قول‌هایی است که برای مثال در حوزه فیلترینگ، FATF، برجام و... داد. او ادامه داد: ما باید در هر موضوعی مردم را کنار خودمان داشته باشیم و این موجب افزایش اعتماد عمومی مردم به دولت و نظام خواهد شد. برخی مواقع یکسری افراد و مسوولان لجبازی‌هایی را با مردم انجام می‌دهند که این موضوع باعث می‌شود تحریک‌پذیری و لجاجت در برخی از اقشار نسبت به اقداماتی که ما می‌کنیم، بیشتر شود. برای مثال در بحث حجاب اقدامات ما باعث آسیب‌پذیری‌های بیشتر شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: عمل به حقوق اساسی ملت که در فصل 3 قانون اساسی آمده است، باید ملاک قرار گیرد و هرچقدر ما آنها را رعایت کنیم، سرمایه اجتماعی نظام بالاتر می‌رود. مردم باید فکر کنند که نظام برای خودشان است. اما گاهی نظراتی که مواضع نظام هم نیست از سوی برخی اعلام می‌شود که برای افراد جامعه سرخوردگی به وجود می‌آورد. این موارد باعث می‌شود که آسیب‌پذیری ما بیشتر شود.

شهریاری تاکید کرد: در انتخابات‌ها سعی می‌کنیم که از همه اقشار در تلویزیون حضور داشته باشند و با آنها مصاحبه کنیم، اما بعد از انتخابات این موضوع دیگر دیده نمی‌شود. همه مردم باید فکر کنند این نظام از خودشان است و تبعیضی بین افراد در گزینش‌ها و مسائل دیگر نباشد. او با انتقاد از رفتارهایی که موجب گریزان کردن جوانان می‌شود، تصریح کرد: ما نباید با رفتار و اعمالمان، جوانی را که امروز در جامعه زندگی می‌کند و با اعتقادات ما جور نیست، از همه‌چیز گریزان کنیم. همه این عوامل باعث کاهش سرمایه اجتماعی برای نظام می‌شود. خصوصا کسانی‌که سیاست‌گذاری می‌کنند باید در مصاحبه‌ها و حرف‌زدن‌هایشان مراعات خیلی چیزها را کنند. هر چیزی را که فکر می‌کنند از نظرشان درست است، نباید مطرح کنند. شاید این موارد ریز و جزئی باشد، اما در کل همه دست به دست هم می‌دهد و بحران کوچکی که پیش می‌آید؛ مردم می‌خواهند نارضایتی خودشان را در آن بحران‌ها نشان دهند؛ در حالی‌که می‌توان از خیلی از این موارد جلوگیری کرد.

حس مشترک می‌خواهیم

حسینعلی اخلاقی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با اشاره به شرایط خاص منطقه، گفت: امروز منطقه شرایط خاصی دارد و کشور ما به تبع منطقه متاثر از این شرایط است. در این شرایط احساس می‌شود که به حس مشترک در کشورمان نیاز داریم. ما تجربه سال‌های گذشته را در کشور داریم، در سال‌های دفاع مقدس وقتی دشمن به آب و خاک کشور ما حمله کرد، همه مردم از هر سلیقه، هر قومیت، هر منطقه و هر زبانی در دفاع از کشور زبان مشترکی پیدا کردند و این به وحدت و اتحاد کمک می‌کرد. او افزود: امروز ما در مقابل دشمن منحوسی قرار داریم که به هیچ قاعده بین‌المللی و هیچ اصلی پایبند نیست.

رژیم صهیونیستی امروز رسما به ما اعلام جنگ کرده البته کوچک‌تر از آن است که بتواند به کشور عظیم ایران اسلامی با 80 میلیون جمعیت و سابقه تمدنی ضربه‌ای بزند. اما در مقابل همین سر و صدایی که رژیم جعلی صهیونیستی می‌کند، ما در کشورمان به وحدت و اتفاق نیاز داریم. این نماینده مجلس با اشاره به لزوم وحدت میان گروه‌های مختلف، تاکید کرد: شعار وفاق ملی رئیس‌جمهور به وحدت در کشور کمک می‌کند و همه سلایق، احزاب و گروه‌های سیاسی باید امروز در حوزه دفاع از وطن و ارزش‌های ملی و تمدنی‌مان اتفاق داشته باشند که تا کنون به همین شکل بوده است. ممکن است که ما در سلایق با هم اختلافاتی داشته باشیم و داریم. این اختلافات به رشد و ارتقای کشور کمک می‌کند اما در مقابل دفاع از مملکت، دفاع از مردم و دفاع از ارزش‌های ملی و اسلامی‌مان چه اصولگرا باشیم؛ چه اصلاح‌طلب و چه کسانی که از من مسوول انتقادی داشته باشند، همه با هم متفقیم.

اخلاقی خاطرنشان کرد: در نماز جمعه‌ای که هفته گذشته برگزار شد شاهد نماد کوچکی از اعلام حضور مردم کشور در شهر تهران بودیم. در نمازجمعه همه اقشار و همه سلایق حضور داشتند و حضورشان با شادابی بود. این شادابی و وحدت به انسجام ملی کمک می‌کند. او در خصوص اینکه در حوزه‌های مختلف چه اقداماتی باید برای افزایش سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی انجام داد، اظهار کرد: باید وفاق شکل بگیرد و برای شکل‌گیری وفاق ملی همان‌طور که به رئیس‌جمهور هم گفتم نیاز به گفتمان‌سازی داریم. البته در ابتدا باید مفهوم وفاق روشن شود و وفاق را تعریف کنیم که کسی سوءاستفاده نکند. علاوه بر این باید حس مشترک پیدا شود و عرصه‌ها و نهادهای فرهنگی باید تلاش کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: امروز چالش‌های مختلفی داریم و ممکن است که در رفع این چالش‌ها با هم اختلاف‌نظر داشته باشیم، اما همه حس مشترک در دفاع از کشور را داریم. سلیقه‌ها ممکن است متفاوت باشد، اما روزی که بحث آب و خاک و دفاع از کشورمان مطرح باشد همه پای کار هستیم. این حس مشترک را باید دولت، مجلس و کسانی‌که جایگاه سخن با مردم دارند از جمله ائمه جمعه، رسانه‌ها و صدا‌و‌سیما در این مدت تقویت کنند که انسجام ملی حفظ شود.

--> اخبار مرتبط