یک‌شنبه 27 خرداد 1403

بازار مسکن چین آشفته شد / دومین اقتصاد بزرگ جهان در شوک!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
بازار مسکن چین آشفته شد / دومین اقتصاد بزرگ جهان در شوک!

به گفته موسسه رتبه‌بندی فیچ، پیش‌بینی می‌شود تقاضای مسکن در چین تا سال 2040 کاهش پیدا کند.

با استناد به اظهارات موسسه رتبه‌بندی فیچ، میانگین تقاضای سالانه مسکن در چین در بازه زمانی 2024 تا 2040 در حال کاهش است. در این گزارش پیش‌بینی می‌شود تقاضای مسکن جدید در دومین اقتصاد بزرگ جهان در این دوره به‌طور متوسط به حدود 800 میلیون متر مربع در سال نزول کند.

دلایل اصلی این پیش‌بینی تغییرات نامطلوب جمعیتی، شهرنشینی کندتر و کاهش تعداد و اندازه پروژه‌های نوسازی شهری است.

فیچ اعلام کرد که پیش‌بینی آن کاهش 33 درصدی نسبت به متوسط تقاضای واقعی 1.2 میلیارد متر مربع در سال از دوره 2011 تا 2020 را نشان می‌دهد.

در این گزارش آمده است ما انتظار داریم در بلندمدت، 600 میلیون مترمربع تقاضای سالانه توسط مسکن‌های خصوصی جدید برآورده و مابقی تقاضا از طریق مسکن‌های اجاره‌ای عمومی و موجودی مسکن تامین شود. این میزان کمتر از 948 میلیون متر مربع خانه‌های خصوصی جدید فروخته شده در سال 2023 است.

وی افزود: با توجه به این موضوع، دولت‌های محلی ممکن است خانه‌های خصوصی را از توسعه‌دهندگان خریداری و آنها را به مسکن اجاره‌ای تبدیل و از کاهش فروش در آینده نزدیک جلوگیری کنند.

آژانس رتبه‌بندی خاطرنشان کرد که پیش‌بینی آن تقاضای اساسی مسکن ازجمله خرید برای استفاده شخصی و اجاره را در نظر گرفته است.

رکورد بازار جهانی املاک و مستغلات

بخش بازار جهانی املاک و مستغلات در سال 2023 به 365.51 تریلیون دلار رسید.

داده‌ها نشان می‌دهد که در سال 2024 شاهد تحول قابل توجهی در بخش املاک و مستغلات به سمت آینده هوشمند، پایدار و متنوع خواهیم بود.

شرکت املاک و مستغلات ترکیه به نام ترم گلوبال (Trem Global) اعلام کرد که بازار جهانی املاک و مستغلات و زیرساخت‌ها در سال 2023 به رکورد 365.51 تریلیون دلار رسیده است.

بر اساس این بیانیه، نتایج تحقیقات (Precedence)، بخش املاک و مستغلات که نوسانات اقتصادی جهانی را به چالش کشیده است، امسال به قدرت خود ادامه می‌دهد.

شایان‌ذکر است که افزایش بازار در محیطی پر از تنش‌های ژئوپلیتیکی در بخش مسکونی به دست آمده است.

مورات مریک، معاون مدیر کل فروش ترم گلوبال گفت که ترکیه با اقتصاد پویا و گزینه‌های غنی املاک و مستغلات، مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی است.

وی افزود: ترکیه پلی در بازارهای بین‌المللی املاک خواهد بود و مزیت‌های رقابتی آن در حال افزایش است.

مریک اظهار کرد که بین سال‌های 2022 تا 2023، سرمایه‌گذاران از 52 ملیت، پیشگام سرمایه‌گذاری‌های در ترکیه بودند و در سال 2024، تقاضا عمدتا از کشورهای غربی آغاز شده و این وضعیت تنوع در بازارهای املاک و مستغلات ترکیه راه را برای اقتصاد ترکیه و رویکردهای نوآورانه در بخش املاک و مستغلات فراهم می‌کند.

این شرکت انتظار داشت که سال 2023 شاهد تحولات قابل توجهی برای بخش املاک و مستغلات به سمت آینده‌ای هوشمند، پایدار و متنوع باشد.

بر اساس این بیانیه، در حالی که گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در خاورمیانه از رشد بازار املاک حمایت می‌کند، روندهایی مانند افزایش فضاهای زندگی مشترک، افزایش دیجیتالی شدن در معاملات املاک و مستغلات و توسعه پایدار در کانون توجه قرار می‌گیرند.

این شرکت گفت: عواملی مانند شهرهای بزرگ عربستان سعودی، روند رو به رشد دبی و رتبه اول استانبول در فهرست پربازدیدترین شهرهای جهان در سال گذشته باعث افزایش علاقه روزانه سرمایه‌گذاران بین‌المللی به این کشورها شده است.

روند سرمایه‌گذاری بین‌المللی همچنان نقش مهمی در بازارهای املاک و مستغلات بازی می‌کند. در حالی که عواملی مانند جنگ‌ها و بلایای طبیعی باعث کاهش جمعیت می‌شود، مسائلی مانند فرصت‌های اقتصادی، آموزش و کیفیت زندگی باعث افزایش تقاضا برای مهاجرت به کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می‌شود.

آمریکا، آلمان، کانادا، استرالیا، استرالیا، ترکیه و امارات متحده عربی ازجمله کشورهایی هستند که انتظار می‌رود در سال 2024 بیشترین مهاجرت را داشته باشند.

وی تاکید کرد: در حالی که این روند، تقاضا برای املاک و مستغلات در کشورهای مهاجر را افزایش می‌دهد، منجر به کاهش تقاضا در کشورهای مهاجر می‌شود.