دوشنبه 16 مهر 1403

برگزاری آیین گرامیداشت آیت‌الله حاج شیخ علی سعادت‌پرور (ره)

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
برگزاری آیین گرامیداشت آیت‌الله حاج شیخ علی سعادت‌پرور (ره)

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، عالم ربانی و عارف زاهد، حضرت آیت الله حاج شیخ علی سعادت پرور (پهلوانی تهرانی) (قدس سره)، در سال 1305ش مصادف با سالروز میلاد مولی الموحدین، امیر المؤمنین (علیه السلام) (1346ق)، در خانواده‌ای متدین متولد شدند. با توجه به نامناسب بودن فضای تربیتی و اخلاقی مدارس جدید التأسیس آن زمان تهران، ایشان به مسجد امین الدوله رفته، خدمت مرحوم آقا میرزا ابوالقاسم...

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، عالم ربانی و عارف زاهد، حضرت آیت الله حاج شیخ علی سعادت پرور (پهلوانی تهرانی) (قدس سره)، در سال 1305ش مصادف با سالروز میلاد مولی الموحدین، امیر المؤمنین (علیه السلام) (1346ق)، در خانواده‌ای متدین متولد شدند. با توجه به نامناسب بودن فضای تربیتی و اخلاقی مدارس جدید التأسیس آن زمان تهران، ایشان به مسجد امین الدوله رفته، خدمت مرحوم آقا میرزا ابوالقاسم مکتب دار، به فراگیری کتب رایج آن دوران، همچون: فرائد الأدب، گلستان سعدی و... پرداختند. همچنین در همین مسجد، قرائت و تجوید قرآن و مقداری از علم هندسه را فراگرفتند. افزون بر موارد یادشده، ادبیات عرب و کتابهای: معالم، قوانین و لمعه را در محضر مرحوم آیت الله حاج شیخ علی اکبر برهان (قدس سره) آموختند.

نقطه عطف و سرنوشت ساز معنوی و روحانی ایشان، در آشنایی و ارتباط با عارف کامل و جامع منقول، معقول و مشهود، حضرت علامه طباطبایی (قدس سره) بود. پس از آشنایی و ارتباط با مرحوم علامه (قدس سره)، آمال و آرزوهای دیرینه معنوی و توحیدی خود را در این شخصیت کم نظیر دیدند. شوق و اشتیاق و جدیت ایشان باعث شد، علامه طباطبایی (قدس سره)، بالاخره ایشان را به شاگردی معنوی و روحانی بپذیرند. بدین ترتیب، نفس زکیه، جان شیفته و قلب طاهر آیت الله پهلوانی تهرانی (قدس سره) تقدیم به این عالم ربانی، پیر معنوی و مرشد روحانی شد تا جایی که نفَس کیمیاگر حضرت علامه (قدس سره)، پله به پله این شاگرد مستعد را به منازل توحیدی رهنمون گشته، باعث شد قله‌هایی از معارف حقه اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) را فتح کند. در واقع، باید گفت، شاکله و شخصیت معنوی و سلوک توحیدی استاد سعادت پرور (قدس سره) به طور عمیقی تحت تأثیر سلوک توحیدی و نظام تربیتی و معرفتی حضرت علامه (قدس سره) و بر مبنای قرآن و سنت شکل گرفته است. آیت الله پهلوانی تهرانی (قدس سره) بعد از سالیان طولانی تهذیب نفس و اشتغال به ریاضتهای علمی و عملی، و استفاده از محضر حضرت علامه (قدس سره)، خود از مشعل داران مکتب تربیتی و تهذیبی این سلسله جلیله شد؛ سلسله‌ای که در نهایت به مرحوم، عارف کامل و جامع علم و عمل و شهود، مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی (قدس سره) منتهی گشته، بزرگانی چون حضرات آیات: آقا میرزا جواد ملکی، آقا شیخ محمد بهاری، آقا سید احمد کربلایی، آقا سید علی قاضی (رضوان الله تعالی علیهم)، که با تفقه و تعمق جامع در معارف اهل بیت (علیهم السلام) توانستند یک جریان توحیدی و هدایتی بسیار عمیق را در حوزه‌های علمیه نجف و قم به یادگار بگذارند؛ به طوری که هر یک، از درخشانترین و نام آورترین افراد این سلسله جلیله توحیدی و تهذیبی می باشند.

مرحوم آیت الله سعادت پرور (قدس سره) پس از سالیان دراز توجه تام به ذات اقدس الهی، ریاضت علمی و عملی، سحرخیزی و گریه های عارفانه، طهارت نفس و زهد، سوز و گداز عاشقانه و همت گماشتن به تألیف و تربیت نفوس، در موعد قرار با محبوب و معشوق ازلی، یعنی سحرگاه پنجشنبه 12 شوال 1425 مطابق با 5 آذر 1383، ندای حق تعالی را لبیک گفت و آنگاه مرغ ملکوتی جانش، مسندنشین صدره طوبی گشته، با اولیای الهی همنشین شد؛ «سَلام عَلیه یَوم وُلدَ وَیَومَ یَموت وَیَوم یُبعث حیا».

متن پیام مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به مناسبت رحلت حضرت آیت الله حاج شیخ علی سعادت پرور (قدس سره)

(بسم الله الرحمن الرحیم) جناب مستطاب حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ حسن آقای پهلوانی تهرانی (دامت برکاته) با تأسف و تأثر، خبر رحلت برادر بزرگوارتان عالم عامل و عارف پارسا و پرهیزکار مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ علی آقا پهلوانی تهرانی را دریافت کردم. آن بزرگوار، عمر طیب و طاهر و همراه با تلاش مبارکی را، در تعلیم و ترویج معارف الهی و توحیدی گذراندند، و نمونه ای از صفا و اخلاص بودند. امید است، لطف و فضلِ الهی، و مغفرت و رحمتی که به بندگان صالح خود وعده فرموده است، شامل حال این بنده پاک و بی آلایش باشد. اینجانب به جنابعالی و خانواده محترم و مکرم ایشان صمیمانه تسلیت عرض می کنم. والسلام علیکم ورحمه الله سید علی خامنه‌ای 7/9/1383

بزرگداشت علامه ربانی آیت الله سعادت‌پرور معروف به پهلوانی تهرانی به مناسبت سالگرد ارتحال این عالم ربانی آیین بزرگداشت وی روز چهارشنبه 9 آذرماه، بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین شیرازی (از شاگردان علامه طباطبایی و استاد سعادت‌پرور (ره) و داماد معظم‌له)، استاد محمدتقی فیاض‌بخش و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی (ریاست سازمان تبلیغات اسلامی) در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، سالن سوره برگزار خواهد شد.

قرار است در این مراسم از کتاب های تصحیح و ترجمه «رساله النبوات والمنامات»؛ اثر استاد علامه طباطبایی (ره) و «یاد استاد»؛ مجموعه مصاحباتی با شاگردان مرحوم استاد سعادت‌پرور (ره) پیرامون سیره علمی و عملی ایشان رونمایی شود.

برگزاری آیین گرامیداشت آیت‌الله حاج شیخ علی سعادت‌پرور (ره) 2