پنج‌شنبه 12 مهر 1403

تحصیل چهار میلیون دانشجو ثمره دوراندیشی امام خمینی (ره) است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تحصیل چهار میلیون دانشجو ثمره دوراندیشی امام خمینی (ره) است

تهران - ایرنا - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اوایل انقلاب 170 هزار دانشجو و 28 دانشگاه در کشور فعال بود که با دوراندیشی امام خمینی (ره) درحال حاضر نزدیک به چهارمیلیون دانشجو و 250 دانشگاه در کشور فعال هستند.

«محمدرضا مخبر دزفولی» امروز چهارشنبه به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) در گفت وگویی که پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر کرده است، افزود: امام (ره) از جوانان دانشگاهی و جامعه نخبگی کشور در سال 1359 خواست که از فرهنگ بدآموز غربی خارج شوند و پس از آن انقلاب فرهنگی شکل گرفت. زیرا دانشگاه قبل از انقلاب یک دانشگاه بی‌روح بود که برای رفع نیاز جامعه کاری نمی‌کرد. اما با دوراندیشی امام تعداد دانشجویان از 170 هزار دانشجو و 28 دانشگاه کشور در اوایل انقلاب به نزدیک چهار میلیون دانشجو و 250 دانشگاه فعال رسید.

وی گفت: امروزه اگر در حوزه‌های اجرایی و خدمت‌رسانی کشور دچار نقصان هستند به علت فاصله گرفتن از آرمان‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تضعیف نگاه استکبارستیزی سبب تضعیف و عمل به آن سبب موفقیت شده است، گفت: بسیاری از آموزه‌ها در انقلاب امام وجود دارد که هنوز ناشناخته است و شناسایی و بررسی این آموزه‌ها می‌تواند الگوی تحولات سعادت بخش برای بشریت باشد.

مخبر دزفولی ادامه داد: بیش از هزار سال است که مروجین دین به تبلیغ اسلام مشغول هستند اما شاید بتوان گفت انقلابی که امام (ره) هدایت کردند نخستین تجربه تاریخی شکل‌گیری یک حکومت همه‌جانبه به نام اسلام و مکتب اهل بیت (ع) در تاریخ بوده است.

وی افزود: امام (ره) اسلام را از یک نگاه فردگرایانه به نگاهی اجتماعی با هدایت ملت معرفی کرد. ظلم‌ستیزی، استکبارستیزی، طرفداری از محرومین، دفاع از آزادگان دنیا، دفاع از فلسطین، مبارزه با اسرائیل و... مؤلفه‌های اسلام سیاسی - اجتماعی امام بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) اسلام همه جانبه را به مردم جهان معرفی کرد، یادآور شد: اقشار مختلف اعم از روحانیت و دانشگاهیان در این مسیر پرورش یافتند. زیرا امام (ره) اسلام و انقلاب را به صورت ساده، قابل فهم، باورپذیر، اعتماد ساز و دلنشین مطرح می‌کردند.

وی افزود: زبان امام (ره) چه در قبل و چه بعد انقلاب هم برای اقشار معمولی و هم برای نخبگان قابل فهم بود و در واقع یاران امام (ره) هم از این اقشار بودند. نمونه بارز آن حضور مردم در برگزاری رفراندوم اصل جمهوری اسلامی با درصد بالای آرای است. همچنین انتخاب تدوین گران قانون اساسی توسط مردم مثالی دیگر است.

مخبر دزفولی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی بنیاد مردم نهاد دارد، تصریح کرد: رمز پیروزی و ماندگاری انقلاب هم به‌رغم همه مشکلات و سختی‌ها در 42 سال اخیر ولایت فقیه و مردمی بودن انقلاب است. در انتخاب رییس جمهور، نمایندگان مجلس، تشکیل مجلس و... نیز امام (ره) به مشارکت زن و مرد در کنار یکدیگر تأکید داشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی زنان را یک رکن بسیار مؤثر در پیروزی و تداوم انقلاب بیان کرد و افزود: در حال حاضر در نظام آموزش عالی کشور، بیش از 50 درصد از زنان مشغول به تحصیل هستند که نسبت به قبل از انقلاب بی‌سابقه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 30 درصد زنان کشور تحصیلکرده و 31 درصد از هیات علمی دانشگاه‌ها زنان هستند، تأکید کرد: این امر مبتنی بر نگاه مدبرانه و دور اندیشانه امام (ره) است که زن می‌تواند یکی از ارکان استمرار ساخت جامعه مبتنی بر اسلام باشد.

مخبر دزفولی با بیان اینکه که امام (ره) از همان ابتدا علم و جامعه علمی را باور داشتند، گفت: در همان ماه‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی و جهادسازندگی برای ریشه کنی بی‌سوادی و محرومیت‌زدایی شروع به کار کرد و در نهایت نیروی مردمی بسیج شکل گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه ساختارسازی‌های امام (ره) در طول قرن‌ها و سال‌ها کم نظیر است، خاطرنشان کرد: رسیدن به 88 درصد باسوادی مردم در زمان حال و برقرای عدالت آموزشی از دبستان تا دانشگاه نمونه این ساختارسازی و نهادسازی امام خمینی (ره) برای رسیدن به علم در 42 سال گذشته است.

*س_برچسب‌ها_س*