دوشنبه 16 مهر 1403

تصمیمات در خصوص فضای مجازی به ضرر مردم نخواهد بود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
تصمیمات در خصوص فضای مجازی به ضرر مردم نخواهد بود

محمد وحیدی گفت: آنچه در فضای مجازی در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی مطرح شده درست نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد وحیدی، نماینده پنج شهرستان استان خراسان شمالی در گفتگو با عصر اترک اظهار کرد: در ابتدا باید گفت که چنین چیزی در مجلس مطرح نیست و نایب رئیس مجلس هم در مصاحبه خود با رسانه ها گفته است که تصمیمات در فضای مجازی به ضرر مردم نخواهد بود.

وی افزود: یک نفر طرحی داده است ولی این طرح در مجلس مصوب نشده است، احتمال دارد که در شورای مجازی بررسی شود یا در کمیسیون فرهنگی حرفی در مورد آن زده شود ولی هنوز در حد یک طرح است.

نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، راز و جرگلان، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر چنین چیزی برای رای گیری به صحن مجلس بیایید، بنده رای موافق به این طرح نخواهم داد چرا که ما مدافع مردم هستیم و نباید کاری کنیم که به ضرر مردم باشد.

وحیدی خاطرنشان کرد: معتقدم باید فیلترینگ تلگرام برداشته شود چرا که آسیب استفاده از تلگرام در شرایط عادی کمتر از زمانی است که از فیلتر شکن استفاده می شود و همچنین آسیب این فضا کمتر از سایر فضاها است.

به گزارش عصر اترک، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی با هدف رفع خلاء قانونی در حقوق کاربران فضای مجازی و نیز حمایت از تولیدات داخلی در دستور کار این هفته مجلس قرار گرفت.

مطابق با دستور کار جلسات علنی هفته جاری مجلس شورای اسلامی در روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه، یکی از طرح‌هایی که به بررسی گذاشته می‌شود طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» است که توسط کمیسیون فرهنگی ارائه شده است.

در این طرح با تاکید بر اینکه توسعه فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و به خصوص پیام‌رسان های اجتماعی و تحولات مرتبط با آن، موجب ایجاد خلاء قانونی در این حوزه شده، لزوم حمایت از تولیدات داخلی و صیانت از حقوق کاربران که به‌دلیل این خلاء قانونی در معرض آسیب و نقض شدید قرار دارند، از جمله دلایل توجیهی آن عنوان شده است.

بر اساس این طرح با هدف اعمال حاکمیت بر فضای مجازی کشور، قرار است هیئتی با عنوان «هیئت ساماندهی و نظارت بر پیام‌رسان های اجتماعی» با حضور رئیس مرکز ملی فضای مجازی و نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌هایی مانند ارتباطات، فرهنگ و ارشاد، اطلاعات، دادستانی و سازمان‌های صدا و سیما، اطلاعات سپاه، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و پدافند غیرعامل و نیز یک نماینده از کمیسیون فرهنگی تشکیل شود.

این هیئت، ثبت و صدور تاییدیه و یا مجوز فعالیت پیام‌رسان‌ها، پایش و نظارت بر عملکرد پیام‌رسان‌ها، شناسایی و رسیدگی به تخلفات، تعیین جریمه‌های نقدی و غیر نقدی و حمایت از کسب و کارها و حمایت از محتوای بومی را در حوزه پیام‌رسان ها عهده دار خواهد بود. دبیرخانه این هیئت نیز در مرکز ملی فضای مجازی مستقر می‌شود.

هیئت ساماندهی، پیام‌رسان اثرگذار را بر اساس تعداد کاربران ثبت نامی، تعداد کاربران فعال ماهانه، هفتگی، روزانه و میزان رشد عضویت کاربران در پیام‌رسان، پراکندگی کشوری، نوع خدمت و حجم ترافیک ایجاد شده، تعیین می‌کند.

مطابق با شرایط و ضوابط در نظر گرفته شده در این طرح، عرضه و ارائه خدمات پیام‌رسان های اجتماعی داخلی و خارجی مستلزم ثبت در پنجره واحد و رعایت قوانین کشور است و فعالیت پیام‌رسان های خارجی و داخلی اثرگذار باید به تأیید هیئت ساماندهی و نظارت برسد. در غیر این صورت فعالیت آنها در کشور غیرقانونی است.

انتهای پیام /