پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

توضیح اعضای شورای امنیت درباره رای به قطعنامه ضدایرانی آمریکا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
توضیح اعضای شورای امنیت درباره رای به قطعنامه ضدایرانی آمریکا

تهران - ایرنا - اعضای دایم و غیردایم شورای امنیت سازمان ملل متحد که رای مخالف یا ممتنع به قطعنامه ضدایرانی آمریکا دادند، حمایت از برجام و اقدام غیرقانونی آمریکا را دلیل رای خود دانستند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، عصر روز جمعه (به وقت محلی) نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکستی دیگر را در دفتر دیپلماسی زورگویانه آمریکا به ثبت رساند. این قطعنامه با 11 رای ممتنع، 2 رای موافق که یکی آمریکا بود و 2 رای مخالف روسیه و چین شکست خورد.

روسیه: پیشنهاد آمریکا نقض قطعنامه 2231 بود نمایندگی روسیه در سازمان مل در بیانیه‌ای که در حساب رسمی توییتر خود منتشر کرد، گفت: پیشنهاد ایالات متحده نقض آشکار ضمیمه B از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است که آشکارا تصریح می‌کند تنها راه مشروع برای بازنگری در زمان‌بندی رژیم انتقال سلاح از ایران و به این کشور، اجماع کمیسیون مشترک برجام است. نمایندگی روسیه در ادامه افزود: فرایند تایید مورد به مورد انتقال سلاح از ایران و به این کشور در قطعنامه 2231 شورای امنیت نه به حق ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز مرتبط شده، نه تحت هیچ شرایط دیگری قرار گرفته است. این محدودیت موقت بود که برای 5 سال در نظر گرفته شده و هرگز قرار نبود تمدید شود.

چین: شکست قطعنامه آمریکا نشانه عدم حمایت از یکجانبه‌گرایی است نمایندگی چین در سازمان ملل متحد نیز در پیامی توییتری نوشت: پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده امروز توسط شورای امنیت سازمان ملل رد شد. این نتیجه بار دیگر نشان می‌دهد که یکجانبه‌گرایی از حمایت برخوردار نیست و زورگویی شکست خواهد خورد. هر تلاشی برای اولویت دادن به منافع خود در مقابل منافع مشترک جامعه جهانی به بن‌بست می‌انجامد. نمایندگی چین افزود: اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت بر این اعتقادند که باید از برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت دفاع و آن را اجرا کرد. ایالات متحده که دیگر از مشارکت‌کنندگان برجام نیست، هیچ حقی ندارد که از شورای امنیت بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند. اگر ایالات متحده اصرار کند، محکوم به شکست است.

بلژیک: برنامه هسته‌ای ایران باید در چارچوب برجام باشد «فیلیپ کریدلکا» نماینده بلژیک در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: بلژیک که در موضوع هسته‌ای ایران تسهیل‌کننده قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بود، به قطعنامه آمریکا درباره تحریم تسلیحاتی علیه ایران رای ممتنع داد. از نظر بلژیک، برنامه هسته‌ای ایران باید در چارچوب برجام باشد. کریدلکا در این بیانیه تاکید کرد که به اجرای کامل برجام پایبندی است و حفظ این توافق را جزو اولویت‌ها می‌داند و از تلاش‌های سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب مکانیسم حل اختلاف حمایت می‌کند. سفیر بلژیک در سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا را مغایر با تلاش‌ها برای حفظ برجام و تضعیف‌کننده اعتبار شورای امنیت دانست و با یادآوری بند دوم قطعنامه 2231 شورای امنیت خواستار خودداری از هر اقدامی شد که به اجرای کامل برجام لطمه می‌زند.

انگلیس: رای ممتنع دادیم چون قطعنامه آمریکا حمایت لازم را نداشت نمایندگی انگلیس در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت که این کشور به قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت به این دلیل رای ممتنع داده که مشخص بود حمایت لازم را ندارد. در این بیانیه که در تارنمای رسمی دولت انگلیس منتشر شد، ضمن اظهار این مطلب، ادعا شد: ما بارها نگرانی خود را درباره رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه از جمله انتقال سلاح به یمن، لبنان، سوریه و عراق که نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است، ابراز کرده‌ایم. این بیانیه همچنین بدون اشاره به بی‌عملی کشورهای اروپا در ارتباط با برجام و عمل به تعهداتشان در این رابطه، افزود: به همین دلیل ما نیز مانند شماری دیگر از اعضای شورای امنیت که درباره انقضای برنامه‌ریزی‌شده تحریم تسلیحاتی علیه ایران ابراز نگرانی کرده‌اند، نگرانی خود را اعلام می‌کنیم. نمایندگی انگلیس در سازمان ملل ادامه داد: وزیران خارجه سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) تصریح کرده‌اند که انقضای این محدودیت‌ها تاثیرات عمده‌ای بر امنیت و ثبات منطقه‌ای خواهد گذاشت. انگلیس همچنین آمادگی خود را برای همکاری با اعضای شورای امنیت و مشارکت‌کنندگان برجام برای تضمین حمایت این شورای از چنین اقدامی اعلام کرد و در عین حال تاکید کرد که "با اراده به برجام پایبند است". با این وجود، لندن تصریح کرد که به همراه آلمان و فرانسه اگرچه به پیشبرد مذاکرات در چارچوب مکانیسم حل اختلاف متعهد است، اما از استفاده از مکانیسم ماشه به دلیل آنکه با تلاش‌ها برای حفظ برجام مغایر است، حمایت نمی‌کند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*