جمعه 7 اردیبهشت 1403

حضور 11دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی شانگهای / دانشگاه تهران در جمع 400 دانشگاه برتر دنیا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حضور 11دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی شانگهای / دانشگاه تهران در جمع 400 دانشگاه برتر دنیا

تهران - ایرنا - مدیر گروه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از حضور 11 دانشگاه از ایران در رتبه بندی سال 2022 شانگهای خبر داد و گفت: در این رتبه بندی دانشگاه تهران در جمع 400 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین‌المللی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، منصوره صراطی افزود: در رتبه بندی منتشر شده در سال 2022 شانگهای، هزار دانشگاه برتر جهان رتبه‌بندی شده‌اند که دانشگاهای هاروارد و استنفورد و موسسه ام آی تی (MIT) از آمریکا به ترتیب رتبه های اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند.

وی یادآور شد: رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ منتشر می شود. این رتبه بندی برای اولین بار در سال 2003، در سطح بین‌المللی منتشر شد و از آن سال به بعد به‌طور سالانه به روز می‌شود.

مدیر گروه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC همچنین گفت: در رتبه بندی منتشر شده در سال 2022 شانگهای، 11 دانشگاه نیز از ایران حضور یافته‌اند. لازم به ذکر است حضور دانشگاه‌های ایران در این نظام رتبه‌بندی اولین بار با یک دانشگاه (دانشگاه تهران) در سال 2014 بوده است.

صراطی یادآور شد: در رتبه‌بندی سال 2022 دانشگاه تهران مشابه رتبه‌بندی سال های پیش، توانست با کسب رتبه در بازه 400-301 در جمع 400 دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد و رتبه اول دانشگاه‌های ایران را از آن خود کند.

وی همچنین گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران در بازه رتبه های 401-500 قرار دارد و با یک رده ارتقا، رتبه دوم ایران و تربیت مدرس با بازه رتبه های 600-501 رتبه سوم ایران را کسب کردهاند.

مدیر گروه رتبه بندی ISC گفت: در این بین، دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز برای اولین بار در این رتبه بندی حضور پیدا کرده است.

وضعیت دانشگاه های کشورهای اسلامی در رتبه بندی شانگهای

صراطی ادامه داد: در رتبه بندی جهانی شانگهای سال 2022، تعداد 12 کشور اسلامی در رتبه بندی حضور دارند. ایران و ترکیه با 11 دانشگاه، مصر، پاکستان و عربستان هر کدام با 7 دانشگاه، مالزی با پنج دانشگاه و کشورهای اردن، لبنان، نیجریه، عمان، قطر و عمارات متحده عربی با 1 دانشگاه در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا حضور داشتند.

وی ادامه داد: به لحاظ بهترین رتبه دانشگاهی، عربستان با رتبه 150-101 در رتبه اول و ایران، مصر و مالزی با رتبه 400-301 به صورت مشترک در رتبه دوم قرار گرفتند.

مدیر گروه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام همچنین گفت: شانگهای یکی از نظام های معتبر رتبه بندی در سطح بین المللی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیات علمی، برون داد پژوهشی و عملکرد سرانه، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه بندی شانگهای است که توسط6 شاخص ارزیابی می شوند. این 6 شاخص عبارتند از: تعداد فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا فیلد مدال، تعداد محققان پراستناد در 21 حیطه موضوعی، تعداد مقالات منتشر شده در دو مجله Nature و Science، تعداد مقالات نمایه شده در نمایه‌نامه‌های توسعه یافته علوم و علوم اجتماعی و عملکرد دانشگاهی با توجه به اندازه سازمان.

صراطی ادامه داد: منابع گردآوری داده در این رتبه بندی شامل وب سایتهای جوایز نوبل، مدال فیلدز، پایگاه های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی است. اطلاعات پژوهشی دانشگاه ها نیز از پایگاه استنادی WOS استخراج می شود.

وی یادآور شد: بیش از 2500 دانشگاه هر ساله مورد بررسی قرار گرفته و رتبه بندی می شوند و در نهایت رتبه 1000 دانشگاه برتر جهان منتشر می شود.

برچسب‌ها

حضور 11دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی شانگهای / دانشگاه تهران در جمع 400 دانشگاه برتر دنیا 2
حضور 11دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی شانگهای / دانشگاه تهران در جمع 400 دانشگاه برتر دنیا 3
حضور 11دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی شانگهای / دانشگاه تهران در جمع 400 دانشگاه برتر دنیا 4
حضور 11دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی شانگهای / دانشگاه تهران در جمع 400 دانشگاه برتر دنیا 5