جمعه 15 تیر 1403

حقوق بشر نباید به عنوان بهانه‌ای برای حمایت از تروریست‌ها به کار گرفته شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
حقوق بشر نباید به عنوان بهانه‌ای برای حمایت از تروریست‌ها به کار گرفته شود

رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) 13 تیر ماه در کنفرانس سازمان حقوقی مشورتی آسیایی - آفریقایی (آلکو) که به میزبانی جمهوری اسلامی ایران با عنوان «پیشگیری و مقابله با تروریسم: نگر‌ش‌های آسیایی و آفریقایی» در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در حال برگزاری است، طی سخنانی گفت: برای این کنفرانس که پس از نشست‌های سالانه آلکو در سال‌های 1975، 1977 و 2014، چهارمین نشست آلکو در تهران محسوب می‌شود، آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم کنفرانس حاضر اثربخش، الهام بخش و موجد ابتکارات و ایده‌های کارآمد و تاثیر گذار برای مقاصد و اهداف سازمان و کشور‌های عضو در زمینه حقوق بین‌الملل ناظر بر پیشگیری و مبارزه با تروریسم باشد.

وی با بیان اینکه پدیده شوم و منحوس تروریسم تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی، تضعیف کننده ارزش‌های انسانی و ناقض حقوق بنیادین قربانیان آن است، گفت: افزون بر خسارات انسانی ناگوار و کشتار افراد بی گناه، تروریسم، با وارد آوردن خسارات مادی فراوان، به بی ثباتی و ناامنی کشور‌ها در دنیا به ویژه در منطقه غرب آسیا و مناطقی از آفریقا دامن زده است.

نجفی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان اصلی تروریسم، این جنایت را در همه اشکال آن محکوم می‌کند و بر این باور است که هیچ ارتباطی میان اعمال تروریستی و مذهب، نژاد یا ملیت وجود ندارد.

محکومیت کاربرد زور و اشغال سرزمین توسط سایر دولت‌ها به بهانه مقابله با تروریسم

وی ادامه داد: در طول چند دهه اخیر، جمهوری اسلامی ایران شاهد شهادت بیش از 17 هزار از شهروندان خود، از جمله یک رئیس جمهور، یک نخست‌وزیر، یک رئیس قوه قضائیه و تعداد قابل توجهی از وزرا و نمایندگان مجلس توسط گروه‌های تروریستی بوده است. مسئولیت انجام اکثر این جنایات به عهده گروه به اصطلاح مجاهدین خلق بوده است که امروزه اعضای آن عمدتاً در کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی مستقر هستند.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: البته، ترور دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل و ترور سردار شهید قاسم سلیمانی توسط دولت آمریکا در فرودگاه بین‌المللی بغداد را نیز باید به این سیاهه افزود.

نجفی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر ضرورت تداوم مبارزه جدی با تروریسم، معتقد است اینگونه اقدامات باید در همه موارد با رعایت دقیق، کامل و بدون تبعیض حقوق بین الملل انجام شود. در این راستا، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دولت‌ها و رعایت اصل عدم دخالت در امور داخلی آنها یک ضرورت اساسی و همیشگی است.

وی گفت: بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران هرگونه کاربرد زور و اشغال سرزمین توسط سایر دولت‌ها به بهانه مقابله با تروریسم را قویاً محکوم کرده و کاملاً مردود می‌شمارد.

شورای امنیت از رفتار دوگانه در مبارزه با تروریسم خودداری کند

وی بیان کرد: در این راستا، ما ضمن تأکید بر نقش محوری مجمع عمومی ملل متحد در هنجارسازی در مقابله با تروریسم، معتقدیم سازمان ملل متحد بایستی نسبت به فراهم آوردن بدون تبعیض کمک‌های فنی و ظرفیت‌سازی جهت مبارزه با تروریسم برای کشور‌های عضو اقدام کند. به علاوه، شورای امنیت ملل متحد نیز باید از اتخاذ هرگونه رفتار دوگانه در مبارزه با تروریسم خودداری کند.

معاون وزیر خارجه گفت: در عین حال، نقش محوری، بی بدیل و منحصر به فرد کشور‌ها در مبارزه با تروریسم، امری غیرقابل انکار است که یکی از مصادیق بارز آن مشارکت دولت‌ها در فرآیند تدوین کنوانسیون جامع تروریسم بین‌المللی است که نهایی سازی آن یکی از ضروریات امروز جامعه بین‌المللی به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: فقدان تعریف واحد از تروریسم در سطح بین‌المللی منجر به سوء استفاده از مفهوم مبارزه با تروریسم از جمله از طریق اتخاذ اقدامات یکجانبه از سوی برخی دولت‌ها شده است. ارائه فهرست‌های یکجانبه به اصطلاح تروریستی، که مصداق بارز سیاسی کردن مبارزه با تروریسم است، حاصل این رویکرد است.

نجفی گفت: اینگونه اقدامات از قضا توسط کشور‌هایی اتخاذ می‌شود که مخالف به سرانجام رساندن این کنوانسیون و شکل گیری تعریف یکسان بین‌المللی از تروریسم می‌باشند؛ چرا که شرایط جاری دست آنها را برای تفسیر خودسرانه از تروریسم در راستای تحقق دستورکارهایشان و اعمال رفتار‌های دوگانه در مقابله با تروریسم باز می‌گذارد.

اقدام خلاف حقوق بین‌الملل کانادا

معاون وزیر خارجه افزود: رویکرد‌های یکجانبه و مبتنی بر منافع انحصاری و اغراض سیاسی برخی کشور‌ها و در رأس آنها آمریکا، از جمله از طریق ایجاد فهرست یکجانبه به اصطلاح تروریستی، در تضاد کامل با هنجار‌های پذیرفته شده بین‌المللی مبنی بر ضرورت احترام به حاکمیت کشور‌ها و برابری حاکمیت آنها بوده و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی را خدشه‌دار کرده است.

نجفی تأکید کرد که اقدام یکجانبه اخیر کانادا در تعیین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یعنی نیروی نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک گروه به اصطلاح تروریستی، کاملاً خلاف حقوق بین‌الملل بوده و ناقض حاکمیت و مصونیت دولت جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران نیز با استفاده از تمام توان خود، از جمله در قالب اقدام متقابل، قاطعانه به هرگونه نقض حقوق بین‌الملل و تهدید علیه حاکمیت، حقوق و منافع خود، پاسخ خواهد داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: شوربختانه در دهه گذشته ما شاهد تکثیر گروه‌های تروریستی در غرب آسیا بودیم که با وجود نابودی بیشترشان در نتیجهِ مبارزه مؤثر کشور‌های منطقه، کماکان قربانی می‌گیرند. امروزه، این گروه‌ها عملاً به عنوان بازوان برخی از بازیگران فرامنطقه‌ای در تحقق جنایات و سیاست‌های خود در ایجاد بی ثباتی در منطقه ما عمل می‌کنند. این گروه‌ها به ندرت به صورت ابتکاری و رأساً دست به اقدامات تروریستی می‌زنند و غالباً بر اساس فرامین و دستورات حامیان اصلی خود عمل می‌نمایند. اطلاعات ما از روند اقدامات تروریستی سال‌های اخیر در ایران، از جمله در حادثه تروریستی دی ماه 1402 در کرمان نیز این واقعیت را تأیید می‌کند.

 ایران از پیشگامان مبارزه با تروریسم در منطقه

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر تعهد دولت‌ها به عدم استفاده از قلمرو خود علیه کشور‌های ثالث، از جمله برای ارتکاب حملات تروریستی و نیز به عنوان پناهگاه و مکان امن تروریست‌ها، اهمیت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای را یادآور می‌شود.

نجفی افزود: ایران مفتخر است که از پیشگامان مبارزه با تروریسم در منطقه بوده و به طور گسترده‌ای به برخی از کشور‌های منطقه در مبارزه موثر با گروه‌های تروریستی کمک کرده که شکست داعش در عراق و سوریه یکی از برکات این همکاری جمعی است. اخیراً نیز همکاری‌های امنیتی دوجانبه بین ایران با کشور‌های منطقه به ویژه دو همسایه مهم خود در شرق و غرب کشور، یعنی پاکستان و عراق، در مبارزه با تروریسم بیش از پیش گسترش یافته و در حال پیشرفت است.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: گسیل تروریست‌های خارجی به برخی کشور‌های آسیایی و آفریقایی که در اکثر موارد نیز در قالب یک پروژه بین‌المللی صورت گرفته است، تهدیدی برای امنیت، صلح و ثبات این مناطق محسوب می‌شود. جمهوری اسلامی ایران همواره هشدار‌ها و انذار‌های لازم را به جامعه بین‌المللی در خصوص این خطر بالقوه داده است. دولت‌های متبوع این تروریست‌ها بایستی آنها را به کشور خود بازگردانده و محاکمه کنند.

وی خاطرنشان کرد: پس از شکست داعش در عراق و سوریه، روند‌های خطرناکی در منطقه در حال شکل‌گیری است که نمونه بارز آن اقدام دولت‌های اشغالگر در سوریه در انتقال نیرو‌های تروریستی، از جمله اعضای داعش، از سوریه و عراق به افغانستان و از شمال سوریه به سایر مناطق درگیری است. به گفته نجفی این روند می‌تواند موجب گسترش دامنه جغرافیایی حضور تروریست‌ها شده و امنیت و ثبات منطقه را تهدید کند.

ایران مصمم به مقابله با تروریست‌های اجاره‌ای

معاون وزیر خارجه گفت: از این رو، جمهوری اسلامی ایران مصمم به مقابله با هرگونه تهدید ناشی از حضور تروریست‌های اجاره‌ای مذکور در مرز‌های خود و تأمین امنیت کشور است.

نجفی افزود: یکی از اقدامات مخرب برخی دولت‌های غربی و در رأس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل در منطقه غرب آسیا، تعیین گروه‌های مقاومت مردمی از جمله در فلسطین اشغالی به عنوان تروریست است. این اقدام نه تنها یک بازی سیاسی ریاکارانه است بلکه نقض آشکار حقوق بین الملل محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: طبق بسیاری از قطعنامه‌های ذیربط مجمع عمومی ملل متحد، مبارزات مردم تحت استعمار یا تسلط و اشغال خارجی برای تحقق حق تعیین سرنوشت و مقاومت آنان در برابر اشغال با استفاده از «تمام روش‌های موجود شامل مبارزه مسلحانه» یک حق ذاتی است و اینگونه اقدامات نباید معادل تروریسم تلقی شود. این موضع اصولی منطبق بر حقوق بین‌الملل از جمله منشور ملل متحد نیز است.

 حقوق بشر نباید به عنوان بهانه‌ای برای حمایت از تروریست‌ها به کار گرفته شود

معاون وزیر خارجه گفت: در حقیقت، این «سرکوب مردم تحت اشغال» است که بایستی به عنوان شدیدترین نوع تروریسم در نظر گرفته شود. بر اساس این منطق است که جمهوری اسلامی ایران جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی را از مصادیق بارز اقدامات تروریستی و خود این رژیم را لایق وصف تروریست قلمداد می‌کند.

وی افزود: همچنین، همانند سایر ملت‌های آزاده جهان، جمهوری اسلامی ایران نیز همواره از حق ذاتی ملت فلسطین در مقاومت در برابر تجاوز و اشغال و نیز حق مسلم آن در تعیین سرنوشت خویش قاطعانه دفاع کرده و خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران عمیقاً به رعایت حقوق بین المللی بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی در حین مبارزه با تروریسم معتقد و پایبند بوده و بر لزوم پایبندی همه کشور‌ها به این اصل تأکید دارد. همچنین، حقوق بشر نباید به عنوان بهانه‌ای برای حمایت از تروریست‌ها به کار گرفته شود.

وی گفت: بر همین اساس، ایران هم نقض حقوق بین‌المللی بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی در حین مبارزه با تروریسم را محکوم می‌کند و هم نسبت به سیاست‌هایی که همکاری بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم را به بهانه رعایت حقوق بشر رد می‌کنند یا از استرداد متهمان، مرتکبان یا مجرمان تروریسم خودداری می‌کنند، شدیداً اعتراض دارد.

وی گفت: این سیاست غیرمسئولانه برخی کشور‌های غربی که عملاً موجب پناه دادن به گروه‌ها و اشخاص تروریست و تجزیه‌طلب در خاک این کشور‌ها شده است، باید کنار گذاشته شود. این گروه‌ها و اشخاص نباید به بهانه آزادی بیان و حقوق بشر، حق کسب مجوز تأسیس و بهره‌مندی از شبکه‌های اجتماعی و ارتباط جمعی و انتشار محتوا‌های مروج افراط گرایی، ایجاد شکاف‌های قومیتی، ترویج تجزیه‌طلبی، تحریک به ارتکاب عملیات‌های تروریستی و آموزش انجام عملیات تروریستی در این کشور‌ها را داشته باشند.

نجفی همچنین استفاده از فناوری‌های نوین به ویژه فضای مجازی و اینترنت برای تحریک، آموزش و استخدام افراد برای ارتکاب اعمال تروریستی را تهدیدی جدی در عرصه بین‌المللی به خصوص علیه کشور‌های مستقل خواند و گفت: از این رو، کشور‌های دارنده این فناوری‌ها و فراهم‌کنندگان سکو‌های لازم برای این فعالیت‌ها باید به تعهدات خود در مقابله با و جلوگیری از سوء استفاده از این فناوری‌ها و ظرفیت‌ها قویاً پایبند باشند.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشگام همکاری منطقه‌ای در مبارزه با تروریسم بوده و تاکنون شهدای بسیاری از مستشاران نظامی خود را در این مبارزه تقدیم کرده، گفت: ایران مفتخر است که سردار سرافراز آن، شهید قاسم سلیمانی، قهرمان اسطوره‌ای مبارزه با تروریسم در منطقه است.

وی بیان کرد: ایران، همانگونه که در عراق و سوریه با دعوت رسمی این کشورها، عزم و اراده خود برای همکاری در مقابله با تروریسم را ثابت نمود، همچنان آماده ادامه همکاری با سایر کشور‌ها در مبارزه با تروریسم و انتقال تجربیات موفق خود به آنها است.

نجفی در پایان گفت: امیدوارم مباحث این کنفرانس نیز بتواند به تقویت و غنای هر چه بیشتر هنجار‌های حقوق بین المللِ ناظر بر پیشگیری و مبارزه با تروریسم کمک کند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی