شنبه 15 اردیبهشت 1403

حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها / تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا / انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها / تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا / انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند کار دشواری است. بسته خبری تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در همشهری نوشت: «اواخر سال گذشته دولت سیزدهم در لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد تا 2روز در هفته به‌طور کامل تعطیل اعلام شود؛ چرا‌که برای مثال، هم‌اکنون در تهران پنجشنبه‌ها تعطیل است اما در شهرستان‌ها اینگونه نیست...

ابتدا در کمیسیون اجتماعی مجلس، روز شنبه برای تعطیلی پیشنهاد می‌شد اما در نهایت، نمایندگان به این جمع‌بندی رسیدند که پنجشنبه‌ها به‌طور کامل تعطیل شود؛ چرا‌که هم مطابق عرف کشور ماست و هم‌اکنون نیز عملا پنجشنبه‌ها نیمه‌تعطیل است و از سوی دیگر روز شنبه یک روز جدی کاری برای ایرانیان به‌حساب می‌آید.

از طرفی، هم‌اکنون عصر ارتباطات است و اقتصاد جهانی به‌صورت دیجیتال درحال اداره‌شدن است. به این مفهوم که برای ارتباط با بازار دیگر کشورها حتما نیاز نیست مردم به ادارات و سازمان‌ها مراجعه کنند، بلکه در هرجایی و در هر زمانی می‌توانند با دیگر کشورها ارتباط برقرار کنند.

افزون بر این، اجباری بر تعطیلی همه ادارات و سازمان‌ها در پنجشنبه نیست، بلکه ادارات و سازمان‌های خصوصی که فکر می‌کنند نیاز به ساعات و روزهای کاری بیشتر دارند، می‌توانند در روزهای تعطیل نیز سرکار بروند. هم‌اکنون نیز در وزارت خارجه ایران بعضی از کارمندان در روزهای جمعه سر کار حاضر می‌شوند. بنابراین تعطیلی پنجشنبه‌ها برای مردمان عادی در بازارها و مشاغل آزاد محدودیت آنچنانی ایجاد نخواهد کرد.

این در حالی است که درحال حاضر، به‌دلیل اختلافات زمانی شب و روز، مردم همه کشورهای جهان در یک ساعت مشخص سر کار نمی‌روند و مشاهده می‌کنیم این موضوع خللی به کسب‌وکارهای جهانی نیز وارد نمی‌کند. در نهایت باید گفت دولت سیزدهم در تعیین روز تعطیل تابع تصمیم مجلس شورای اسلامی خواهد بود.»

استعلام از مراجع برای تعطیلی شنبه‌ها

سیدسلمان ذاکر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص طرح افزایش تعطیلات آخر هفته، گفت: این اقدام می‌تواند نقش مهم و بسزایی در تقویت نهاد خانواده و حضور پررنگ پدر و مادر در تربیت فرزندان داشته باشد و این امر قادر است از آسیب‌های اجتماعی فراوانی جلوگیری کند.

ذاکر تصریح کرد: نکته دیگر این است که ما باید در زمان تصمیم گیری مسائل مختلف و جنبه های متعدد موضوع را در نظر بگیریم یکی از موارد همین موضوع ارتباطات اقتصادی و تجاری با جهان است که ما باید به فکر تقویت و گسترش آن باشیم در حالیکه الان با این شرایط اگر پنجشنبه‌ها هم مانند جمعه تعطیل شود، 4 روز ارتباط ما با دنیا قطع خواهد شد و این اصلا به نفع اقتصاد ما نیست.

وی افزود: با صحبت‌هایی که روز یکشنبه در کمیسیون اجتماعی داشتیم نتیجه این شد که بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نظرشان این است که شنبه تعطیل باشد نه پنجشنبه؛ من فکر می‌کنم از بعد اقتصادی تعطیلی شنبه و جمعه می‌تواند گره‌گشا باشد که هم اقتصاد و هم نشاط مردم را تامین کند و هم تجار و بازرگانان بتوانند به راحتی فعالیت خود را با دنیا داشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در جلسه روز یکشنبه به این نتیجه رسیدیم که تعطیلی روز شنبه به مطالبات مردمی و شرایط حفظ روابط اقتصادی خارجی نزدیک تر است. البته استعلام هایی از مراجع عظام صورت گرفته که فکر می‌کنم نتیجه مثبت است و تعطیلی شنبه بلامانع است، اتاق بازرگانی هم از زبان آن‌ها استعلام هایی از دفتر رهبری دارند که ان شاءالله بتوانیم به جمع‌بندی برسیم و بتوانیم بهره‌وری را ارتقاء دهیم.

وی تاکید کرد: البته این قانون و تعطیلی ها استثنائاتی هم دارند و دستگاه های خدماتی از شمولیت این قانون مستثنی می‌شوند و ممکن است بانک‌ها هم یکی از این استثنائات باشند که البته باید ببینیم در صحن علنی یا در زمان تنظیم آیین نامه اجرایی توسط دولت چه اتفاقی رخ خواهد داد.

***

تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا

به گزارش ایسنا، سردار احمدرضا رادان در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در محل ستاد کل انتظامی کشور برگزار شد، اظهارکرد: در ابتدا از همراهی مردم، دختران و بانوان عزیز ایران که در اجرای این طرح با پلیس همکاری و همراهی می‌کنند تشکر می‌کنم. تشکر بعدی را هم از همکارانی دارم که دغدغه‌مندانه در اجرای این طرح پای کار هستند و به صورت جهادی اجرای آن را دنبال می‌کنند.

فرمانده کل انتظامی کشور افزود: با حمایت‌های مجلس، دولت و قوه قضائیه و همراهی مردم اجرای طرح نور را با قوت، دقت و هوشمندی ادامه خواهیم داد.

به گفته رادان اجرای این طرح همراهی همگان را در پی داشت و از مجلس و خاصه کمیسون فرهنگی که جزو اولین واحدها و بخش هایی بود که در این موضوع پای کار بود تقدیر و تشکر می‌کنم.

در این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس پای کاربران اجرای طرح نور پلیس است و الحمدالله این طرح با موفقیت حرکت می‌کند. امیدواریم طرح عفاف و حجاب که به شورای نگهبان ارسال شده هرچه زودتر تقویت و به یک قانون تبدیل شود و مردم ما قانونمند هستند و به قانون عمل می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: عفاف و حجاب جزو احکام الهی است و هر مسلمانی باید نسبت به این موضوع احترام قائل باشد و کشور ما اسلامی است و باید قوانین اسلامی نیز داشته باشد. اقدامات انجام شده نیز در مسیر درست و خوبی است.

آقاتهرانی اضافه کرد:‌خوشبختانه فراجا با ملاحظاتی که برای اجرای قانون و عملیاتی شدن آن مدنظر قرار می‌دهد، منجر به این می‌شود که جمعیت عفیف ما احساس بهتری داشته باشند. بابت این اقدامات به فرمانده کل انتظامی و یکایک کارکنان این فرماندهی دست مریزاد می‌گویم. همچنین امیدواریم از 32 دستگاهی که در این موضوع وظیفه دارند همگی پای کار باشند و به وظایف خود عمل کنند و به احکام الهی التزام داشته باشند.

***

نخستین جلسه منتخبین اصولگرای مجلس با محوریت نبویان

به گزارش فارس، عصر روز گذشته جلسه هم‌اندیشی تشکیل فراکسیون نیروهای انقلاب مجلس دوازدهم با حضور چهره‌های شاخص جریان انقلاب برگزار شد.

50 نفر از منتخبان مجلس دوازدهم با نگاه‌های مختلف سیاسی در داخل جریان انقلاب اسلامی در این نشست هم‌اندیشی دعوت شده بودند که حدود 40 نفر در این نشست شرکت کردند.

در این جلسه اصل تشکیل فراکسیون تصویب شد. مقرر شد که این نام در مجمع عمومی به تایید نهایی برسد.

از همه طیف‌های مختلف جریان انقلاب اسلامی در این جلسه حضور داشتند حجت الاسلام نبویان محور جلسه بودند و تمام افراد حاضر در جلسه محوریت ایشان را قبول داشتند و ایشان جلسه را اداره کردند.‌همه تصمیمات در مجمع عمومی که به زودی برگزار می شود گرفته خواهد شد. آقایان حاجی بابایی، حاجی دلیگانی، مفتح، رسایی، جوکار، کوچک‌زاده، گودرزی، زنگنه، آزادی‌خواه، رشیدی، ذوالنور، خضریان، شریعتی، ابوترابی، ثابتی، یوسفی، کوثری، سبزی، نجابت، میرمحمدی، مرادی و از خانم‌ها الهام آزاد و فاطمه محمدبیگی از جمله افرادی هستند که در این جلسه حضور داشتند.

 فراکسیونی 90 نفره متشکل از اصلاح طلبان و میانه‌رو‌ها تشکیل می‌شود

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با برنا، گفت: در مجلس دوازدهم عدد دوستانی که با مشی مستقل یا اصلاح طلب و میانه رو آمدند، بیشتر از دو برابر مجلس یازدهم هست و شاید با بالای 80 نفر رایزنی صورت گرفته و بنای جمع این است که فراکسیون منسجم و متشکلی برای تاثیرگذاری بیشتر در موضوعات مجلس دوازدهم داشته باشیم.

منتخب مجلس دوازدهم تصریح کرد: با این عددی که برای تشکیل این فراکسیون داریم طبیعتا با فراکسیون های دیگر در مباحث مختلف رایزنی می کنیم و قطعا برای ارکان هیات رئیسه و ریاست کمیسیون ها این رایزنی ها وجود خواهد داشت چراکه عدد ما یک سوم نمایندگان مجلس است.

وی خاطر نشان کرد: با نمایندگانی که دور دوم به مجلس راه می یابند اعضای فراکسیون بالای 90نفر خواهد بود که این عدد تاثیر گذار است.

***

تاکید سخنگوی دولت بر واردات خودرو

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی در ابتدای نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت واردات خودرو، یادآور شد: ممنوعیت واردات خودرو تا پیش‌از دولت به حدود 6 سال رسیده بود که با مصوبه دولت واردات خودرو آزاد شد. یکی‌از برنامه‌های دولت اصلاح بازار خودرو از طریق حمایت از افزایش تولید خودرو بود که این برنامه همچنان در دستور کار قرار دارد و در سال 1401 تولید خودرو رشد 40 درصدی داشت.

وی افزود: در ادامه برنامه زمان‌بندی دولت برای استفاده از ظرفیت واردات خودرو تدوین و پیگیری و ابتدا واردات خودروهای نو در دولت تصویب شد. در سال 1402 نیز واردات خودرو نسبت به سال 1401 رشد بیش از 20 برابری داشت. دبیر هیئت دولت با بیان اینکه رقم خوبی برای حوزه حمل و نقل در دولت سیزدهم اختصاص داده شده است، تاکید کرد: 800 میلیون دلار نیز برای کِشنده و کامیون اختصاص داده شده‌است. 150 میلیون دلار برای اتوبوس و مینی بوس و آمبولانس تخصیص داده شده‌است. حدود 8.4 میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو و موتور اختصاص داده شده که افزایش 32 درصدی نسبت به سال 1401 داشته است.

بهادری جهرمی تاکید کرد: در مرحله سوم واردات خودروی سواری کارکرده از مناطق آزاد تصویب شد که فرآیندهای اجرایی آن در حال پیگیری است. در حال حاضر آیین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو در دولت تصویب شده باشد ولی ابلاغ نشده باشد، نداریم.

بهادری جهرمی تصریح کرد: گاهی فضاسازی‌هایی از جانب مافیای خودرو صورت می‌گیرد و متأسفانه به‌جای اینکه سود و منافع این زمینه به جیب مردم برود، در حوزه واردات و تولید داخل به جیب این حلقه‌های مافیایی می‌رود. باید این مسیر اصلاح شود. دولت درنگی در این اصلاح ندارد و با قدرت پیگیر است.

***

انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «اظهارات نسنجیده از زبان عضو کمیسیون امنیت ملی» نوشت: «کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی دو پهلو مدعی شده است که در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.

این درحالی است که رژیم صهیونیستی، امریکا و کشورهای غربی به دنبال متهم کردن ایران هستند و با توجه به رویارویی اخیر ایران و رژیم صهیونیستی، این تلاش‌ها بیشتر هم شده است.

در چنین شرایطی چه عاملی باعث می‌شود تا نماینده‌ای که از قضا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است و باید به دنبال تأمین منافع ملی باشد، با اظهارات نسنجیده و خارج از مسئولیت برای کشور هزینه تراشی می‌کند؟

پر واضح است که این قبیل اظهارات خلاف واقع همواره و به راحتی از سوی دشمنان مردم ایران دستمایه تحریم و ایران‌هراسی قرار گرفته است. تفکیک مسئولیت‌ها در کشور نیز نشان می‌دهد که ادعاهای این چنینی از سوی یک نماینده، مشروعیت نداشته و جز آسیب، ثمری ندارد.»

ایران‌هراسی گروسی با پاس گل کریمی قدوسی

به گزارش ایسنا، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

***

هشدار سلیمی نمین درباره افراط و تفریط در زمینه حجاب

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به اینکه گشت ارشاد امری پرمناقشه بود که برآیند نهایی آن قضیه مهسا امینی بود که بعد از آن انتظار می‌رفت فضا به سمت یک تصمیم عقلانی برود اما چنین فضایی شکل نگرفت و دوباره گشت ارشاد به خیابان‌ها آمد، برآیند شما نسبت به این قضیه و واکنش جامعه سبت به این برخوردها در حوزه حجاب چگونه است؟ گفت: برخی به نحوی برخورد می‌کنند که گویا حساسیت آنها نسب به حجاب بیش از دیگران است. در صورتی که همه از اینکه رابطه سالمی بین زن و مرد نباشد ناراحت می‌شویم حتی آن بانوانی که حجاب‌شان هم کم است، نمی‌خواهند خانواده‌شان متلاشی شود، مگر دوست دارند که روابط در خانواده تضعیف شود؟

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: بنابراین اینکه عده‌ای تصور کنند به راحتی می‌توان عفاف را در جامعه تقویت کرد، تصور غلطی است و این تصور غلط سال‌هاست به ما لطمه می‌زند. در حقیقت بدون شناخت از اهداف دشمن و در نظر گرفتن تمایلات جوانان اقدام می‌کنیم، در صورتی که باید گفت‌وگویی صورت بگیرد تا اصلاح انجام شود. اینکه همیشه بر طبل چند دستگی بکوبیم و حتی می‌خواهند یک دسته جدیدی را هم ایجاد کنند، بسیار غلط است. متأسفانه برخی که شناخت قوی از مسائل اجتماعی ندارند، فشار می‌آورند که الا و بالله یک روزه مسئله را حل کنید، در این شرایط طبیعی است که نتیجه درستی نمی‌گیریم. بعد هم از موضعی فشار می‌آورند که گویا فقط آنها نسبت به اعتقادات پایبندی دارند. در صورتی که خیر، همه جامعه دوست دارند آرامش داشته باشند و از برخی از لغزش‌ها مصون باشد.

سلیمی نمین اظهار کرد: در مجموع ما نباید خودمان دسته‌بندی‌های کاذبی ایجاد کنیم. چراکه این به نفع دشمن است و به جامعه ما ضربه می‌زند. در حقیقت نباید اجازه دهیم که روز به روز فهم اقشار مختلف جامعه از هم تضعیف شود زیرا این موضوع ما را شکننده خواهد کرد. بنابراین سخن من اینجا متوجه کسانی است که تصور می‌کنند فقط آنها نسبت به اخلاق حساسیت دارند. خیر، همه جامعه ما اخلاق‌مدار هستند. در حال حاضر برخی به نوعی عقلانیت را تحت تاثیر احساسات قرار داده‌اند که باید با آنها با هوشمندی مواجه شد.

سلیمی نمین در واکنش به اینکه اقدامات این طیف که تصور می‌کند فقط خودشان پایبند به اخلاقیات هستند و امکان دارد یکسری اقدامات تند و سریع انجام دهد تا چه اندازه می‌تواند برای نظام هزینه‌زا باشد؟ خاطرنشان کرد: همان طور که برخی نیروهای افراطی می‌توانند هزینه‌زا باشند که هزینه‌زا هم هستند، نیروهای تفریطی از این طرف هم قطعاً هزینه‌زا هستند. به این معنی که هر چیزی به تعادل جامعه لطمه بزند، اعم از نیروهای افراطی و هم نیروهای تفریطی، زیان‌بار هستند. ما نمی‌توانیم نیرویی را از جامعه حذف کنیم اما می‌توانیم آنها را دعوت کنیم تا مطالعه بیشتری داشته باشند.