جمعه 7 اردیبهشت 1403

خانه خلاق صادرات صنایع فرهنگی راه‌اندازی شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
خانه خلاق صادرات صنایع فرهنگی راه‌اندازی شد

راه اندازی خانه خلاق صادرات صنایع فرهنگی، راه اندازی باشگاه صنایع خلاق فرهنگی (یونسکو) بخشی از دستاوردهای پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به شمار می‌رود.

راه اندازی خانه خلاق صادرات صنایع فرهنگی، راه اندازی باشگاه صنایع خلاق فرهنگی (یونسکو) بخشی از دستاوردهای پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، پارک‌های علم و فناوری نهادهای اجتماعی و خدماتی هستند که حلقه‌ای از زنجیره توسعه اقتصادی را تشکیل می‌دهند و اهدافی مانند افزایش خلاقانه فناوری، توسعه اقتصادی و اشتغال زایی را دنبال می‌کنند.

پیشینه تأسیس این پارک‌ها به اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 می رسند. نخستین پارک تحقیقاتی، پارک تحقیقاتی استنفورد آمریکایی بوده است که در سال 1952 راه اندازی شده است. در اروپا هم اولین پارک‌ها و شهرک‌های علم و فناوری در دهه 60 شکل گرفتند که از آن جمله می‌توان به کمبریج و هریوت وات در انگلیس و گرهنویل و سوفیاآفتییولیس در فرانسه اشاره کرد.

تاریخچه اولین شهرک علمی - تحقیقاتی در ایران به سال 1371 می‌رسد که توسط معاونت پژوهشی دانشگاه اصفهان مطرح و اساسنامه آن در سال 1375 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و در سال 1379 با 17 واحد فناوری و تحقیقاتی راه اندازی شد.

پس از آن پارک‌های علم و فناوری در سایر استان‌ها با انحلال سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی تأسیس و راه اندازی شد.

پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی وابسته به جهاد دانشگاهی، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان اولین پارک تخصصی فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در 22 اردیبهشت سال 97 افتتاح شد.

هدف از تأسیس این پارک بهره گیری از توانمندی‌های حوزه‌های فرهنگی، هنری و علوم انسانی به منظور افزایش نوآوری، اشتغالزایی و درآمدزایی است، تا با همگرایی و هم افزایی از ظرفیت حوزه‌های مذکور فرصت‌های جدیدی برای توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور ایجاد شود.

همچنین ظرفیت سازی برای اشتغال دانش بنیان فارغ التحصیلان رشته‌های علوم انسانی - گردشگری و هنر، برقراری تعامل با اصحاب فرهنگ و هنر، صاحبان طرح و ایده و خلاقیت در حوزه‌های فرهنگی و هنری، توسعه زیرساخت‌های فناورانه برای خلاقیت و کارآفرینی در حوزه‌های فرهنگی، هنری و گردشگری، حمایت از تجاری سازی طرح و ایده‌های خلاقانه در حوزه صنایع فرهنگی، جلب حمایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق، فراهم سازی فرصت‌های لازم برای توسعه محصولات و صنایع فرهنگی و خلاق و پایش و رصد فعالیت‌ها و محصولات فرهنگی و خلاق مبتنی بر فناوری‌های نرم و ارزیابی آنها از جمله مأموریت‌های پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به شمار می‌رود.

صنایع خلاق در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی شامل طراحی و خدمات خلاق، کتاب و مطبوعات، اجراها و جشن‌ها، رسانه‌های صوتی، تصویری و تعاملی، هنرهای تجسمی و صنایع دستی، میراث فرهنگی، ورزش و تفریح و گردشگری است.

بخش طراحی و خدمات خلاق شامل طراحی مد، طراحی گرافیک، طراحی داخلی، طراحی صنعتی، طراحی معماری و خدمات تبلیغاتی، بخش کتاب و مطبوعات شامل کتاب، روزنامه و مجلات، سایر موارد چاپی، کتابخانه ها (حضوری و مجازی) و نمایشگاه‌ها، بخش اجراها و جشن‌ها شامل هنرهای نمایشی، فستیوال‌ها، نمایشگاه‌ها، جشن‌ها و موسیقی، بخش رسانه‌های صوتی، تصویری و تعاملی شامل فیلم، ویدئو، انیمیشن، پادکست، بازی‌های ویدئویی، تلویزیون و رادیو (پخش زنده اینترنتی)، بخش هنرهای تجسمی و صنایع دستی شامل هنرهای زیبا، صنایع دستی، عکاسی، بخش میراث فرهنگی شامل موزه‌ها (حضوری و مجازی)، مکان‌های باستانی و تاریخی، مناظر فرهنگی، میراث فرهنگی، بخش ورزش و تفریح شامل ورزش‌ها، آمادگی جسمانی و تندرستی، شهربازی و پارک‌های موضوعی و بخش گردشگری شامل پذیرایی و اقامت، خدمات مسافرتی چارتر و توریستی است.

دستاوردهای این پارک را می‌توان به راه اندازی خانه خلاق صادرات صنایع فرهنگی، راه اندازی باشگاه صنایع خلاق فرهنگی (یونسکو)، صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، راه اندازی شعب استانی و راه اندازی بنیاد و مراکز نوآوری تخصصی (بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال، بنیاد ملی توانمندسازی و کارآفرینی لوآ، بنیاد ملی کسب و کارهای موسیقی ایران و مرکز نوآوری و شتابدهی صنعت تصویر) اشاره کرد.

تهیه و تدارک فضا جهت استقرار دفاتر شرکت‌ها در پارک‌ها و انجام امور لجستیکی و فناوری، برگزاری دوره‌های آموزش توانمندسازی واحدهای فناور و شرکت‌های مستقر در پارک، ارائه مشاوره‌های عمومی و تخصصی به واحدهای فناور و شرکت‌های مستقر در پارک، پرداخت تسهیلات و وام‌های کم بهره از محل منابع پارک، پرداخت تسهیلات و وام‌های کم بهره از بانک‌ها، مؤسسات و صندوق‌های حمایتی، تشکیل کمیته ارزیابی بررسی و انتخاب فعالیت‌ها، خدمات و محصولات برتر در حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق، انعقاد تفاهم نامه و پروتکل همکاری با دستگاه‌های مربوطه جهت شبکه سازی، برگزاری نشست‌ها، جشنواره‌ها، همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی و تخفیف‌های مالیاتی از جمله تسهیلات و حمایت‌های پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به شمار می‌رود.

هم اکنون شعبه‌های پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در فارس، کیش و زنجان فعال است.

همچنین به منظور استفاده بیشتر از دانش و تجربه متخصصین حوزه‌های مختلف 14 کارگروه تخصصی در پارک با تشکل‌ها و حوزه‌های مختلف پارک مساعدت و همکاری فکری می‌کنند که شامل کمیسیون صنایع دستی، کمیسیون موسیقی، کمیسیون سینما و انیمیشن، کمیسیون نشر، میراث مکتوب، کمیسیون معماری، کمیسیون هنرهای تجسمی، کمیسیون گردشگری، کمیسیون مد و لباس، کمیسیون بین الملل، کمسیون بازاریابی و تبلیغات، کمیسیون رسانه، کمیسیون اسباب بازی، کمیسیون چاپ و بسته بندی، کمیسیون قرآن و عترن است.

تا کنون پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی بامعاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت دادگستری (معاونت حقوقی و مالکیت فکری)، فرهنگستان هنر، کمیسیون ملی یونسکو، مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، استانداری تهران، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، صندوق کارآفرینی امید، مرکز رشد مشهد، دانشگاه علم و فرهنگ، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران تفاهم نامه‌های مختلفی را منعقد کرده است.