پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

خدمات رفاهی و معیشتی صندوق بازنشستگی در دولت سیزدهم

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
خدمات رفاهی و معیشتی صندوق بازنشستگی در دولت سیزدهم

صندوق بازنشستگی کشوری خدمات متعددی شامل افزایش وام های ضروری و وام ازدواج فرزندان، خدمات بیمه و پرداخت هزینه بیمه های تکمیلی، را در دولت سیزدهم به منظور رفاه حال بازنشستگان ارائه کرده است.

به گزارش مشرق، صندوق بازنشستگی کشوری دومین صندوق بازنشستگی کشور پس از تامین اجتماعی است که به بازنشستگان و دستگاههای دولتی، دانشگاه‌ها شهرداری های کشور به جز شهرداری تهران، کارمندان سیاسی وزارت امور خارجه، قضات قوه قضاییه و در مجموع به 7 گروه مشخص حقوق و خدمات بازنشستگی ارائه می دهد.

این صندوق در حال حاضر بیش از یک میلیون و 663 هزار بازنشسته و وظیفه بگیر را تحت پوشش خود دارد و از حدود 912 هزار دستگاه های دولتی کسورات بازنشستگی دریافت می کند.

این صندوق در کنار حوزه ستادی خود 31 مدیریت استانی در مراکز استان ها دارد تا به بازنشستگان و ذی‌نفعان خدمات ارائه کرده و پاسخگوی نیازها و مطالبات آنان به صورت مستقیم باشد.

در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری از سه مدل شامل بودجه عمومی دولت (73 درصد)، کسور شاغلان دولت (20 درصد) و سودآوری شرکت‌های تابعه (7درصد) منابع مورد نیاز برای پرداخت حقوق بازنشستگان را تامین می‌کند.

خدمات رفاهی صندوق بازنشستگی کشوری شامل خرید اعتباری از فروشگاه‌های رفاه و از افق کوروش، خرید لوازم خانگی ایرانی و استفاده از تخفیف کفش ملی، تخفیف هتل های ایرانگردی و خدمات گردشگری و سفر است.

بهبود کیفیت خدمات رفاهی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری شامل شناسایی 70 هزار بازنشسته مشمول طرح مسکن ملی، افزایش تعهدات بیمه و افزایش وام ضروری بازنشستگان کشوری، پرداخت هزینه بیمه های تکمیلی بازنشستگان کشوری، تامین پنج میلیون ریال در 24 ساعت و جبران خسارت بازنشستگان آسیب دیده از زلزله هرمزگان است.

خدمات بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری نیز در سه خدمات بیمه‌ای شامل پوشش بیمه تکمیلی درمان، ارائه تسهیلات بیمه نامه ملت، بیمه تکمیلی عمر و حادثه صبا، ارائه خدمات آزمایش آنلاین و خدمات دندانپزشکی بیمه ملت است.

تسهیلات مالی صندوق بازنشستگی کشوری هم شامل وام ضروری، وام و تسهیلات پایان نامه برای فرزندان بازنشستگان کشوری است.

اقدامات صندوق بازنشستگی کشوری در دولت سیزدهم

اقدامات صندوق بازنشستگی کشوری در دولت سیزدهم شامل بهبود فعالیت اقتصادی صندوق و شرکت های تابعه، شفافیت و بهبود خدمات دولت الکترونیک، بهبود کیفیت خدمات رفاهی بازنشستگان، بهره گیری موثر قضایی پرونده های بلاتکلیف، اقدامات جدید صندوق بازنشستگی کشوری، شفافیت و بهبود خدمات دولت الکترونیک و بهبود فعالیت های اقتصادی صندوق و شرکت های تابعه است.

اقدامات جدید صندوق بازنشستگی کشوری نیز شامل برپایی میز خدمت و ارتباطات مردمی در استان‌ها، پیگیری شکایت ذینفعان، زمینه سازی استقلال منابع مالی و نقدی صندوق و تحقق حداکثر سودآوری، تحول در هیات های رسیدگی به تخلفات و مواجهه قانونی با متخلفان و تحول در پیگیری مطالبات از طریق ایجاد کمیته ویژه پیگیری مطالبات بازنشستگان است.

پیگیری های موثر قضایی پرونده های بلاتکلیف توسط صندوق بازنشستگی کشوری

پیگیری های موثر قضایی پرونده های بلاتکلیف توسط صندوق بازنشستگی کشوری شامل تشکیل پرونده بازپس‌گیری شرکت ریسندگی و بافندگی قدس اصفهان، تشکیل و انتقال پرونده بازپس‌گیری شرکت کنفکار رشت، پیگیری پرونده بازپس‌گیری شرکت صنایع کاشان فرش راوند کاشان، پرونده فروش شرکت کارخانجات تولیدی ممتاز و احقاق حقوق بازنشستگان کشوری در کارخانجات صنعتی آزمایش است.

وام ضروری بازنشستگان کشوری به 15میلیون تومان افزایش یافت

در نشست مشترک مدیرعامل و مدیران صندوق بازنشستگی کشوری و بانک صادرات ایران موافقت شد تا وام ضروری بازنشستگان تحت پوشش این صندوق از 12 میلیون تومان به 15میلیون تومان افزایش یابد.

همچنین بیش از 232 هزار نفر از بازنشستگان کشوری نیز در دولت سیزدهم وام ضروری دریافت کردند و پرداخت هفتمین نوبت وام ضروری 15میلیون تومانی بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری به 23 هزار و 357 نفر از بازنشستگان این دوره از وام پایان یافت و با ثبت وام ضروری در دوره جدید در اردیبهشت ماه امسال دوره آینده وام ضروری با رقم 15 میلیون تومان با کارمزد 4درصد و اقساط 36 ماهه به بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ابتدای مرداد ماه امسال خبر داد که امکان خریدهای تخفیفی و تقسیطی دوباره و گسترده‌تر از قبل فراهم شده است و بازنشستگان می توانند تا سقف 50 میلیون تومان خرید داشته باشند که البته میزان دقیق آن بستگی به میزان حقوق دریافتی آنها دارد. نرخ کارمزد طرح نیز پایین آمده و به 6 درصد رسیده است.

همچنین وام 25میلیون تومانی ازدواج فرزندان بازنشستگان برای 26هزار و 395 نفر از مشمولان دوره‌های گذشته که این تسهیلات را دریافت نکرده بودند، واریز شد این تسهیلات 25 میلیون تومانی ازدواج فرزندان با کارمزد 4 درصد و اقساط 36ماهه پرداخت شده است.

3 هزار میلیارد تومان وام قرض الحسنه و مرابحه به بازنشستگان صندوق کشوری پرداخت می شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تخصیص 30 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه و ترجیحی بانک صادرات ایران برای پرداخت به بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد.

سید احسان خاندوزی افزود: با موافقت مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک صادرات ایران مبلغ 7 هزار میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه توسط بانک بدون دریافت ضامن برای پرداخت به آنها اختصاص یافته است. همچنین مبلغ 23 هزار میلیارد ریال وام مرابحه با نرخ سود شش درصد و بدون ضامن توسط این بانک برای بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری تخصیص خواهد یافت.

افزایش 10 درصدی حقوق سال 1401 / کسورات حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری تسویه شد

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری، ضمن اشاره به همکاری مناسب سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری کل کشور، از اعمال افزایش 10 درصدی سال 1401 حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق در اردیبهشت همراه با پرداخت معوقه فروردین ماه انجام شد و همچنین کسورات حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری طی سه مرحله پرداخت و تسویه شد.

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت و تسویه کامل کسورات حقوق فروردین ماه بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق در سه مرحله خبر داد.

علی خدامی افزود: پرداخت کسورات حقوق بازنشستگان پس از تامین منابع مالی لازم صورت می‌گیرد»، گفت: برهمین اساس، کسورات مربوط به حقوق فروردین ماه بازنشستگان و وظیفه بگیران 25استان کشور در 18اردیبهشت ماه، استان‌های گیلان و مازندران در 20اردیبهشت و چهار استان تهران، اصفهان، خراسان رضوی و فارس نیز امروز (28اردیبهشت ماه) به حساب دستگاه‌های اجرایی واریز شده است.

با پرداخت سه مرحله‌ای کسورات بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری، تمامی کسورات فروردین ماه این عزیزان تسویه شده و کسورات حقوق اردیبهشت ماه نیز متناسب با نقدینگی، بعد از پرداخت حقوق ماه جاری در خردادماه عملیاتی شد.

تمدید طرح ارائه خدمات تقسیطی و تخفیفی امداد خودرو به بازنشستگان کشوری

با توافق بین صندوق بازنشستگی کشوری و امداد خودرو ایران، طرح ارائه «خدمات امداد خودرو» با اقساط 10ماهه، همراه با تخفیف برای بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق تمدید و مجددا فعال شد.

بازنشستگان و وظیفه‌بگیران کشوری همانند سال گذشته می‌توانند اشتراک کارت طلایی (سال تا چهارستاره) مربوط به خودروهای تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو را بدون پیش پرداخت، به‌صورت اقساط 10ماهه با تخفیف 50درصد خریداری کرده یا در صورت خرید نقدی این نوع اشتراک، با حداکثر 55 درصد تخفیف آن را دریافت کنند.

در این طرح همانند سال قبل، تخفیف30 درصدی برای دریافت اشتراک امدادسیار برای خودروهای ایران خودرویی و غیر ایران خودرویی ارائه می شود.

آغاز ارائه خدمات سفر و گردشگری برای بازنشستگان کشوری

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری هم خبر از آغاز ارائه خدمات گردشگری و کمک هزینه سفر به بازنشستگان و وظیفه بگیران این صندوق از مردادماه سال جاری توسط شرکت پرشین گلف خبر داد.

دراین طرح، بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری می‌توانند از خدمات اقامتی و خدمات تور در قالب بهره مندی از کمک هزینه سفر (برای بازنشستگانی که سهمیه سفر داشته باشند) استفاده کنند.

هزینه سفر براساس بودجه مصوب هیات مدیره صندوق، برای هر دفترکل مبلغ 500 هزار تومان و متقاضیان در صورت داشتن همراه می‌توانند از "کمک هزینه همراه" نیز بهره مند شوند. میزان "کمک هزینه سفر" در صورت داشتن همراه به ازای هر دفترکل مبلغ یک میلیون تومان است که از مجموع هزینه اجرای تور کسر می‌شود.

تعداد سهمیه استفاده از تور برای هر دفترکل (بازنشستگان و وظیفه بگیران) که از "کمک هزینه سفر و گردشگری" استفاده می کنند، حداکثر سه نوبت در طول دوران بازنشستگی است.

تمدید و فعال‌سازی اعتبار خرید فروشگاه‌های افق کوروش برای بازنشستگان کشوری

اعتبار خرید از فروشگاه‌های افق کوروش در سراسر کشور تمدید و فعال شد، با هماهنگی فروشگاه های افق کوروش، اعتبار خرید از فروشگاه های افق کوروش در سراسر کشور برای «بازنشستگانی که از این طرح استفاده نکرده اند تا سقف یک و نیم میلیون تومان» تامین اعتبار (شارژ) شد.

همچنین امکان خرید برای «کسانی که قبلا از این طرح استفاده کرده‌اند به میزان اولین عدد قسط کسر شده از حقوقشان» فراهم شده است و بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش صندوق با خرید حداقل 100 هزار تومان از یکی از فروشگاه‌های افق کوروش، مشمول استفاده از این اعتبار خواهند شد.

ارائه تخفیف 18درصدی بر روی همه محصولات لبنی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) و در تمامی فروشگاه های افق کوروش همچنان پابرجا خواهد بود و این فروشگاه‌ها موظفند به بازنشستگان تحت پوشش این تخفیف را ارائه کنند.

چهارهزار بازنشسته کشوری در جشنواره ورزشی رقابت کردند

درچهارمین دوره مسابقات ورزشی بازنشستگان کشوری از 19 تیر ماه و همزمان با آغاز دهه امامت و ولایت برگزارشد چهارهزار بازنشسته کشوری باهم به رقابت پرداختند

منبع: ایرنا