پنج‌شنبه 19 مهر 1403

درخواست فرانسه و آلمان برای بازگشایی سریع مرزهای اروپایی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
درخواست فرانسه و آلمان برای بازگشایی سریع مرزهای اروپایی

تهران - ایرنا - رئیس مجلس شورای ملی فرانسه و همتای آلمانی‌اش، خواستار بازگشایی مرزها بین کشورهای اروپایی پس از چندین هفته بسته بودن به دلیل شیوع ویروس کرونا، در سریع‌ترین زمان ممکن شدند.

به نوشته روزنامه «لو سوآر» بلژیک، «ریشار فران - Richard Ferrand» و «ولفگانگ شوبل -Wolfgang Schuble» در بیانیه‌ای مشترک که خبرگزاری فرانسه آن را منتشر کرد، افزودند: فرانسه و آلمان در صورت فراهم شدن شرایط، باید برای برقراری فوری حرکت آزاد در منطقه شنگن تلاش کنند.

فران عضو حزب میانه‌رو «جمهوری به پیش» امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و شوبل وزنه سنگین جنبش محافظه‌کار «اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان - CDU)» آنگلا مرکل صدراعظم آلمان خواستار اقدام سریع در این زمینه شدند.

دو طرف تاکید کردند: بسته بودن مرزهای فرانسه و آلمان در حال حاضر عواقب جدی به دنبال دارد که بسیار فراتر از منطقه مرزی بوده و بویژه بر روابط دو کشور دارای اهمیت است.

فرانسه دو هفته پیش در واکنش به اقدام رم برای بازگشایی مرزهای ایتالیا روی گردشگران اتحادیه اروپا و لغو قرنطینه اجباری بازدیدکنندگان خارجی، از ناهماهنگی اعضای اتحادیه در این زمینه انتقاد و اعلام کرد، مرزهای خود را تا اطلاع بعدی بسته نگه خواهد داشت.

کمیسیون اروپا هم خواستار بازگشایی مرزهای داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده و از 27 کشور عضو این اتحادیه خواسته بود مرزهای داخلی خود را با توجه به نزدیک شدن تعطیلات تابستانی بازگشایی کنند.

تقریبا" همه مرزهای منطقه اروپا (منطقه شینگن، اتحادیه اروپا و انگلیس) مشمول محدودیت‌ها هستند اما هدف این است که مرزها دوباره بازگشایی شوند.

با وجود این که کمیسیون اروپا بر بازگشایی مرزهای داخلی اتحادیه اروپا به صورت هماهنگ و غیرتبعیض‌آمیزانه تاکید کرده بود، اما در این میان ایتالیا و اسپانیا بدون ایجاد یک هماهنگی در سطح اتحادیه اروپا اقدام به بازگشایی دوباره مرزهای خود کرده‌اند.

به دنبال اعلام دولت مادرید برای بازگشایی مرزها به روی گردشگران کشورهای حوزه شینگن هم، روزنامه «لا نوول ابزروتوآر» فرانسه از تصمیم برلین و وین برای اقدامی مشابه خبر داد و نوشت: دو کشور قصد دارند از روز 15 ماه ژوئن /26 خرداد مرز مشترک خود را که از اواسط ماه مارس گذشته بسته شده بود بازگشایی کنند.

اگر چه در روزهای اخیر میزان ابتلا به کرونا در اروپا روند کاهشی به خود گرفته اما در زمان حاضر پس از آمریکا، برزیل و روسیه، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و آلمان در رده‌های بعدی از نظر میزان ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

اسپانیا با بیش از 283 هزار نفر، انگلیس با افزون بر 265 هزار نفر و سه کشور دیگر به ترتیب با افزون بر 230 هزار، 182 هزار و 181 هزار نفر بیشترین موارد ابتلا به ویروس را اعلام کرده‌اند.

روسیه، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و آلمان در مجموع بیش از یک میلیون و 500 هزار مورد ابتلا به کرونا را تایید و ثبت کرده‌اند و تاکنون در این کشورها 137 هزار و 995 نفر بر اثر ابتلا به کووید - 19 جان خود را از دست داده‌اند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*