پنج‌شنبه 12 مهر 1403

رفتار و گفتار متناقض شرکای تجاری مسلمان رژیم صهونیستی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
رفتار و گفتار متناقض شرکای تجاری مسلمان رژیم صهونیستی

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، آمارهای تجارت کشورهای مسلمان نشان می‌دهد علی‌رغم تلاش‌های سایر کشورهای منطقه برای تضعیف اقتصاد رژیم صهیونیستی، کشورهای مسلمان نقش مهمی در افزایش حجم تجارت این رژیم دارند. این کشورها در ظاهر رژیم صهیونیسیتی را محکوم می‌کتتد اما آمارها چیز دیگری می‌گویند. به گفته نشریه the cradle هر محموله نه تنها اقتصاد کشور اشغالگر را تقویت می‌کند، بلکه روایتی...

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، آمارهای تجارت کشورهای مسلمان نشان می‌دهد علی‌رغم تلاش‌های سایر کشورهای منطقه برای تضعیف اقتصاد رژیم صهیونیستی، کشورهای مسلمان نقش مهمی در افزایش حجم تجارت این رژیم دارند. این کشورها در ظاهر رژیم صهیونیسیتی را محکوم می‌کتتد اما آمارها چیز دیگری می‌گویند.

به گفته نشریه the cradle هر محموله نه تنها اقتصاد کشور اشغالگر را تقویت می‌کند، بلکه روایتی را ایجاد می‌کند که فراتر از آمار‌های تجاری است، زیرا این تعاملات اقتصادی دارای جریانی پنهان از اهمیت سیاسی است.

ترکیه اولین کشور مسلمانی بود که با تل آویو روابط دیپلماتیک برقرار کرد و امروز رهبری گروه کشور‌های غرب آسیا که واردات رژیم صهیونیستی را افزایش می‌دهند به عهده دارد. در سال 2020، ارزش صادرات ترکیه به 5.7 میلیارد دلار افزایش یافت که 6.2 درصد از کل واردات رژیم صهیونیستی در آن سال را تشکیل می‌داد.

در این میان آهن و فولاد (1.06 میلیارد دلار)، پلاستیک (464.67 میلیون دلار)، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (346.83 میلیون دلار)، وسایل نقلیه (331.48 میلیون دلار)، ماشین آلات (298.89 میلیون دلار)، فلزات (261.66 میلیون دلار) و مصالح ساختمانی (188.39 میلیون دلار) سنگ بنای صادرات ترکیه به رژیم صهیونیستی هستند.

در رتبه دوم امارات قرار دارد که روابط خود را با تل آویو به عنوان بخشی از توافقنامه ابراهیم (بیانیه مشترک رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی و ایالات متحده بود که در 13 اوت 2020 منعقد شد. از این عنوان همچنین برای اشاره‌ی کلی به توافق‌نامه‌های صلح به ترتیب توافقنامه صلح رژیم صهیونیستی - امارات متحده عربی و توافقنامه عادی‌سازی روابط بحرین - رژیم صهیونیستی استفاده می‌شود) در سال 2020 عادی کرد و اولین کشور عربی بود که توافقنامه تجارت آزاد (2022) را با رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از طرحی برای تقویت امضا کرد. ارزش صادرات امارات در سال 2022 به 1.89 میلیارد دلار رسید که 2.1 درصد از کل واردات رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌داد.

افزایش هزار و 543 درصدی ارزش صادرات امارات به رژیم صهیونیستی به ویژه از زمان توافق عادی سازی، قابل توجه است. فلزات و سنگ‌های گرانبها (525.32 میلیون دلار)، آهن و فولاد (483.95 میلیون دلار)، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (210.71 میلیون دلار) و نفت (94.55 میلیون دلار) بخش اعظمی از صادرات این کشور به رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد.

اردن دیگر کشور مسلمانی است که در سال 2022 به 469.25 میلیون دلار صادرات به رژیم صهیونیستی رسید که نسبت به سال 2018 افزایش 489 درصدی داشته و در رتبه سوم قرار می‌گیرد. دسته‌های اصلی صادراتی شامل پلاستیک (135.2 میلیون دلار)، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (127.93 میلیون دلار) و آهن و فولاد (74.35 میلیون دلار) است

بر اساس پایگاه داده COMTRADE سازمان ملل متحد در مورد تجارت بین المللی، واردات رژیم صهیونیستی از مصر در سال 2022 بالغ بر 179.31 میلیون دلار بوده است و بر این اساس رتبه چهارم صادر کنندگان کشورهای مسلمان به رژیم صهیونیستی، نصیب مصر شده است.

الجزایر با صادرات 21.38 میلیون دلار در سال 2022 رتبه پنجم مراودات تجاری در بین کشورهای مسلمان با رژیم صهونیستی را به خود اختصاص داد. طبق این آمار اکثریت محصولات صادراتی شامل مواد شیمیایی معدنی، ترکیبات فلزات گران‌بها و ایزوتوپ‌ها است. منبع این اعداد COMTRADE سازمان ملل است که اعداد مربوط به روابط اقتصادی بین الجزایر و رژیم صهیونیستی را ارائه کرده است. این آمار و ارقام با موضع دیرینه الجزایر علیه عادی سازی، از جمله جرم انگاری آن در دو سال پیش، در تضاد است.

مراکش با صادرات 17.92 میلیون دلاری به رژیم صهیونیستی در سال 2022 که عمدتاً از مواد غذایی تشکیل شده است، در جایگاه ششم قرار دارد.

صادرات بحرین به رژیم صهیونیستی در سال 2022 به 10.58 میلیون دلار رسید که نشان دهنده افزایش چشمگیر نسبت به سال 2020، سال توافق عادی سازی بین منامه و تل آویو است. صادرات کلیدی این کشور نیز شامل آلومینیوم (8.78 میلیون دلار) و آهن و فولاد (2.62 میلیون دلار) است.

به این ترتیب، مجموع صادرات کشور‌های غرب آسیا به رژیم صهیونیستی بین سال‌های 2020 تا 2022، 4 میلیون و 359 میلیون و 530 هزار دلار افزایش یافت و تقریباً 111 درصد افزایش یافت.

علیرغم تنش‌های فزاینده و لفاظی‌های تند برخی از کشور‌های مسلمان در قبال رژیم صهیونیستی از زمان آغاز حمله نظامی این رژیم به نوار غزه، فعالیت‌های تجاری تا حد زیادی بدون وقفه باقی مانده است. ترکیه، علیرغم اینکه رژیم صهیونیستی را یک دولت تروریست می‌خواند، با کمک به تل آویو برای دور زدن محاصره یمن، افزایش صادرات کلی خود به رژیم صهیونیستی و ایفای نقشی محوری در حمل و نقل نفت، کمک زیادی به رفاه اقتصادی رژیم صهیونیستی می‌کند.

قطع ارتباط اقتصادی کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی، قدم اول اتحاد اسلامی بر ضد این باند جنایتکار است تا با این کار نشان دهند که کنار مردم فلسطین هستند.

رفتار و گفتار متناقض شرکای تجاری مسلمان رژیم صهونیستی 2
رفتار و گفتار متناقض شرکای تجاری مسلمان رژیم صهونیستی 3
رفتار و گفتار متناقض شرکای تجاری مسلمان رژیم صهونیستی 4