شنبه 14 مهر 1403

زنجان در هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنجان در هفته‌ای که گذشت

زنجان - ایرنا - سفر فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست و بررسی پرونده احراز شهادت محیط بانان و آغاز تزریق واکسن مشترک ایران و کوبا در زنجان از جمله مهمترین رویدادها و عناوین خبری مهم این استان طی هفته گذشته بود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در سفر به زنجان گفت: با توجه به وعده رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران پرونده‌های مربوط به احراز شهادت مابقی محیط بانان کشور تا پایان ماه مبارک رمضان، تعیین تکلیف خواهد شد.

جمشید محبت خانی، با حضور در مزار 2 محیط‌بان شهید زنجان و دیدار با خانواده این شهدا در محل بهشت زهرا (س)، افزود: پروسه احراز شهادت محیط‌بانان، مسیری طولانی داشت که به برکت خون این 2 شهید گرانقدر این دغدغه و چالش در ملاقات با رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، به زودی برطرف خواهد شد تا ما شرمنده خانواده و فرزندان شهدا، حداقل در حوزه معیشتی نباشیم.

وی اظهار داشت: محیط‌بانان از هیچ پوشش بیمه ای برخوردار نبودند و از این بابت نیز شرمنده بودیم که با عنایت خداوند و حمایت های ویژه رییس سازمان محیط زیست از محیط بانان، توانستیم این تلاشگران بی ادعا و جان برکف را در ابعاد مختلف بیمه کنیم و در این میان نیز "بیمه ما" سنگ تمام گذاشته است چراکه خود را عاشق محیط زیست می دانند که این قابل تقدیر است.

*** رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز از برنامه ریزی انجام شده برای تزریق واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا طی اوایل هفته جاری خبر داد و گفت: این واکسن برای جامعه هدف تعیین شده در استان تزریق می‌شود که مقدمات آن نیز فراهم شده است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: هم اکنون واکسن کووپارس (ایرانی و کوبایی) مراحل آزمایش را می گذارند و آخرین مرحله آن فاز 3 بالینی است که در هفت استان از جمله زنجان پیش بینی شده است که با حجم مشخصی تزریق شود.

وی اضافه کرد: بیش از 3 هزارو 500 نفر در قالب این طرح در استان واکسینه می شوند و تزریق آن به صورت فراخوان و اختیاری بوده و نتایج آن مشخص می کند در چه سطحی و حجمی واکسیناسیون انجام شود.

*** فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست، گفت: امسال تمامی خودروها و موتورسیکلت‌های محیط بانی خریداری شده مجهز به دستگاه "جی پی اس" خواهند شد تا از این ظرفیت در جهت کنترل و کارهای مدیریتی و کمک به محیط بانان در مواقع نیاز استفاده شود.

سرهنگ محبت خانی، در جمع خبرنگاران زنجان با بیان اینکه امسال بیشترین تاکید بر خرید موتورسیکلت است، افزود: نیاز به خرید یک هزار و 200 دستگاه موتورسیکلت تریل مجهز به جی پی اس داریم و تا پایان سال نیز تمام خودروهای محیط بانی مجهز به این دستگاه خواهند شد.

*** مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، طی سال گذشته انواع محصولات صنایع دستی این استان به ارزش بیش از یک میلیون و 330 هزار دلار صادر شد.

امیر ارجمند با بیان اینکه محصولات صنایع‌دستی ظرفیت بسیار خوبی را برای ایجاد درآمد، اشتغال و توسعه استان فراهم می کنند، افزود: زنجان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های صنایع دستی فلزی کشور در تولید، جایگاه برجسته‌ای دارد و هنرمندان صنایع‌دستی این دیار در خط مقدم تولید قرار دارند.

*** مدیرکل انتقال خون استان زنجان گفت: خوشبختانه با هماهنگی انجام شده، اهدا کنندگان خون هنگام مراجعه بعد از افطار، توسط پلیس راهور استان جریمه نخواهند شد و این گروه می‌توانند شماره پلاک خود را به واحد پذیرش انتقال خون اطلاع دهند.

سیامک اسدی با اشاره به اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز دائم و همیشگی است و به یک زمان اختصاص ندارد افزود: بر این اساس انتقال خون به اهدای خون مستمر بصورت برنامه ریزی شده تاکید فراوانی دارد.

*** رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: نتیجه اعمال محدودیت‌ها 10 تا 14 روز بعد مشخص می‌شود و در زمان حاضر در بهترین شرایط رعایت پروتکل‌ها در استان 75 تا 80 درصد است که برای عبور از پیک چهارم کرونا باید این مهم به بالای 90 درصد برسد.

دکتر قزلباش با اشاره به روند افزایشی تعداد بیماران در بخش های بستری و سرپایی افزود: این روند با شیب بالا ادامه دارد درحدی که فقط 24 ساعته 173 بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری شدند که از زمان شروع بیماری، بالاترین رکورد بستری‌ها را به خود اختصاص داده است.

*** استاندار زنجان گفت: طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان میزان بستری‌های کرنایی استان 10 برابر شده است که این آمار شدت بیماری را نشان می‌دهد بطوریکه در موج‌های قبلی چنین شرایطی را تجربه نکرده بودیم.

فتح الله حقیقی با اشاره به وضعیت کرونایی استان افزود: در زمان حاضر به تدریج عوارض عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و عادی انگاری زنجانی ها در بستری و موارد سرپایی نمود یافته که این روند طی روزهای آینده شدت بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بر مبنای همین گزارش ارجاع بیماران سرپایی به مراکز 16 ساعته استان بیش از 10 برابر شده است، ادامه داد: وقتی شمار بیماران سرپایی و به دنبال آن بستری ها افزایش می یابد درصد موارد مثبت پی سی آر نیز صعودی می شود و از طرفی میزان رهگیری به شدت کاهش می یابد.

*** معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: 12 هزارو 563 دستگاه خودرو به دلیل رعایت نکردن محدودیتهای تردد در شرایط قرمز کرونایی موجود در استان زنجان اعمال قانون شدند.

سرهنگ مرتضی عباسی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در ارتباط با موج چهارم کرونا در استان افزود: افزایش تردد خودروها از 15 فروردین امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23 درصد و میزان رعایت قوانین و مقررات توسط رانندگان از ابتدای شروع طرح نیز 64 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تعداد مجوزهای صادره برای تردد خودروها از استان زنجان 2 هزارو 658 فقره بوده است، افزود: به 13 هزارو 46 راننده خودرو توسط پلیس تذکر لسانی داده شده و 9هزارو 337 دستگاه خودرو عودت داده شده اند.

*** معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: هم‌اکنون در زنجان گوشت مرغ مازاد بر نیاز استان تولید می‌شود اما آمار حاکی از آن است که توزیع این فرآورده در سال 98 حدود 40 تن در روز بود که این میزان در سال گذشته به 80 تن در روز افزایش یافت.

محمدرضا آبی‌پور افزود: بنابراین می‌توان این ادعا را پذیرفت که با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز، مصرف گوشت سفید افزایش یافته و این یعنی مصرف روزانه مرغ در زنجان از 40 تن به 80 تن رسیده است.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه مرغ گرم طبق میزان مصرف در استان توزیع می شود، اما باز هم شاهد تشکیل صف‌های طولانی در فروشگاههای عرضه این فرآورده هستیم و این در حالی است که آخرین میزان توزیع انجام گرفته این کالا در زنجان 270 تن بود اما باز هم صف های طولانی نمود داشت.

*** مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: این استان در زمینه ثبت نام و تخصیص زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در سطح کشور رتبه برتر را دارد و طبق آمارها حدود 80 درصد تخصیص ها نیز به جوانان سنین زیر 35 سال اختصاص دارد.

مسعود بیات منش با اشاره به اینکه 28 هزارو 691 نفر در سطح این استان در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند، افزود: از این تعداد 23 هزارو 921 نفر در شهر زنجان، یک‌هزار و 141 نفر در ابهر و سه هزارو 729 نفر در سایر شهرها در سه مرحله اعلامی ثبت نام کردند.

وی اظهار داشت: متولی اجرای طرح ملی اقدام مسکن در شهرهای زنجان و ابهر اداره کل راه و شهرسازی است و طبق تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخت واحدهای طرح ملی مسکن در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت انجام می گیرد که تامین زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی خواهد بود.

*** معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: در جلسه مجازی مقدمات تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی - پژوهشی دانشگاه ناتینگهام مالزی و دانشگاه علوم پزشکی استان انجام و مقرر شد در جلسه ای دیگری این مهم نهایی شود.

دکتر علیرضا شغلی افزود: با هماهنگی رایزن فرهنگی سفارت ایران در کشور مالزی، جلسه ویدئوکنفرانسی دانشگاه ناتینگهام مالزی و دانشگاه علوم پزشکی زنجان با دستاوردهایی نوید بخش برگزار شد.

وی تصریح کرد: در این جلسه مجازی پس از تبادل نظر و مقدمات انعقاد تفاهم نامه 2 جانبه مقرر شد که طی جلسه بعدی این مهم با حضور روسای دانشگاه‌های استان زنجان با محوریت دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شود.

این مسوول ادامه داد: با نهایی شدن این تفاهم نامه در حوزه های پژوهش و فناوری، تبادل استاد با دانشگاه و گردشگری سلامت، همکاری های لازم انجام خواهد گرفت که چشم انداز خوبی را در این حوزه فراهم می کند.

*س_برچسب‌ها_س*