یک‌شنبه 15 مهر 1403

زنجان مرکز تامین و توزیع واکسن آنفلوانزای شمالغرب کشور است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنجان مرکز تامین و توزیع واکسن آنفلوانزای شمالغرب کشور است

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تاکنون واکسن آنفلوانزای مورد نیاز گروه‌های هدف در کشور توزیع نشده است و از طرفی این استان مرکز تامین و توزیع واکسن شمالغرب و چهار مرکز بسیار اصلی و استراتژیک کشور محسوب می‌شود.

دکتر محمدرضا صائینی شامگاه پنجشنبه در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به وضعیت بیماری آنفلوانزا در استان افزود: واکسن مورد نیاز شمالغرب کشور به مدت 6 ماه تا یکسال در این استان انبار می شود که به لحاظ امنیتی حساسیت بالایی دارد چرا که در صورت بروز هرگونه اشکال و مساله ای، در تامین واکسن اختلال بوجود می آید.

وی با تاکید بر اینکه در مرکز تامین و توزیع واکسن شمالغرب کشور دقت و توجه ویژه ای لحاظ می شود، اظهار داشت: پیش از این معاون منطقه ای سازمان جهانی بهداشت مدیترانه شرقی از این مرکز بازدید و امکانات خوب آن ابراز رضایت داشت و از طرفی تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را نیز دریافت کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: زنجان به لحاظ وجود این مرکز جزو چهار نقطه کشور محسوب می شود که پس از دریافت واکسن علاوه بر تامین نیاز استان، آنها را به استان های شمال و شمالغرب کشور شامل گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، دانشگاههای مراغه و برخی دانشگاههای دیگر که از سوی مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می شود، توزیع می کند.

این مسؤول ادامه داد: برخی افراد تصور می کنند که تزریق این واکسن در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد می کند در حالی که چینن چیزی نیست و این ویروس با ویروس آنفلوانزا تفاوت هایی دارد.

وی اضافه کرد: فردی که ایمنی کامل در برابر بیماری آنفلوانزا داشته باشد، هیچ تاثیری بر بیماری کرونا نخواهد داشت و به این مهم باید توجه داشت.

این مسؤول ادامه داد: بیماری آنفلوانز به نوع A و B تقسیم بندی می شود که در نوع اول، شایع ترین آن H1N1 و H3N2 و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را شامل می شود که برخی موارد به سختی فردی را گرفتار می کند اما کشندگی بالایی دارد.

وی با بیان اینکه آنفلوانزای فصلی یا همان H1N1 و H3N2 واکسن دارد، اظهار داشت: به این مهم باید توجه داشت برای افرادی که اولین بار به تزریق واکسن اقدام می کنند میزان ایمنی زایی آن از 19 درصد تا 70 درصد متغیر است.

صائینی خاطرنشان کرد: در صورتی که فردی به مدت پنج سال متولی این نوع واکسن را تزریق کرده باشد، تا 90 درصد میزان ایمنی زایی آن در مقابل بیماری ایجاد می شود.

*س_برچسب‌ها_س*