چهارشنبه 18 مهر 1403

ساماندهی معتادان متجاهر در روزهای کرونایی شیراز آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ساماندهی معتادان متجاهر در روزهای کرونایی شیراز آغاز شد

شیراز - ایرنا - ساماندهی معتادان متجاهر و بی‌خانمان‌های شیراز حدود 9 ماه قبل به دلیل احتمال افزایش شیوع کرونا متوقف شد اما با باری دیگر با پیش‌بینی دستورالعمل‌های بهداشتی از سرگرفته شد.

همانگونه که شیوع کرونا از ابتدای اسفندماه 98 بسیاری از حوزه‌ها و بخش های جامعه را متاثر کرد، روند ساماندهی معتادین متجاهر، کارتن خواب ها و کودکان کار و خیابانی در شیراز نیز متاثر از آن متوقف شد.

مسئولان امر، پیش از این احتمال افزایش سرایت و انتقال بیماری کرونا را دلیل عدم ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی بیان می کردند و همین مساله موجب افزایش شمار معتادین متجاهر، بی خانمان ها و کودکان کار در سطح خیابان ها و چهارراه های کلانشهر شیراز شد.

در هفته های اخیر مدیران شهری و مسولان شیراز خبر از احتمال شروع دوباره طرح ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شیراز با کسب موافقت دانشگاه علوم پزشکی این شهر می دادند تا اینکه یکشنبه دهم آذرماه، این کار آغاز شد.

همزمان با شروع فصل سرما و افزایش همه گیری ویروس کرونا، طرح جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر با حضور تعدادی از مسئولان شهری در بافت فرهنگی، تاریخی شیراز کلید خورد.

فرماندار شیراز، در حاشیه این رویداد در محله سنگ سیاه، ساماندهی معتادین متجاهر را از اولویتهای نخست حوزه اجتماعی شیراز برشمرد و گفت: به دلیل هه گیری بیماری کرونا، اجرای این طرح از زمان شیوع این بیماری با مشکلات متعددی به دلیل پرهیز از تراکم افراد در محل جمع آوری، انتقال و نگهداری با مشکلاتی مواجه شد.

محمدرضا امیری افزود: مکان مناسب با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دوران قرنطینه و سپس هدایت به کمپ‌های بازپروری فراهم شده است.

وی ادامه داد: این کار با حمایت و همراهی موثر بخش های مختلف از جمله شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، دادستانی، شورای شهر و شهرداری، بهزیستی و نیروی انتظامی، آموزش و پرورش استان و نیز تشکل‌های مردمی انجام شد.

فرماندار شیراز گفت: امیدواریم با اجرای این طرح شاهد کاهش این معضل اجتماعی باشیم و گامی موثر در راستای ارتقای سلامت اجتماعی در قطع زنجیره سرایت ویروس کرونا نیز برداشته شود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح، روزانه تعداد معینی از معتادین متجاهر شهر، توسط نیروی انتظامی و اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شیراز جمع آوری و پس از غربالگری بیماری کرونا به مراکز نگهداری زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی منتقل می شوند.

فرماندار شیراز همچنین در بازدید از تعدادی از مراکز نگهداری و کمپ های بازپروری معتادان تاکید کرد: این طرح با همکاری و تعامل همه دستگاههای ذیربط تا پایان فصل زمستان و دستیابی به نتیجه مطلوب تداوم خواهد یافت.

بر این اساس، با پیگیری شورای هماهنگی مواد مخدر، 44 کمپ ترک اعتیاد ماده 15 بخش خصوصی زیر نظر بهزیستی و یک مرکز ماده 16 درمان اعتیاد بخش دولتی، به این طرح اختصاص یافته است.

2500 معتاد متجاهر و کارتن‌خواب شیراز جمع‌آوری می شوند

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر شیراز نیز در حاشیه آغاز این طرح در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز عملیات جمع آوری معتادین متجاهر و کارتن خواب‌ها از سطح شهر شیراز، از احتمال جمع آوری 2 هزار و 500 معتاد در سطح این کلانشهر خبر داد.

لیلا دودمان گفت: پس از مدت‌ها، برای ساماندهی این موضوع توافق و هماهنگی مشترکی در سطح کلان مدیریتی این کلانشهر ایجاد شده که جای امیدواری برای ساماندهی معتادان دارد که هم دغدغه مردم و رسانه‌هاست و جزو هم مطالبات مردم محسوب می‌شود.

او افزود: طبق همکاری ایجاد شده بین ستاد مبارزه با مواد مخدر فارس، فرمانداری شهرستان شیراز، معاونت خدمات اجرایی شهرداری شیراز، اداره آسیب‌های اجتماعی شهرداری شیراز و بهزیستی، مقرر شده است که با توجه به اینکه براساس پروتکل اعلامی وزارت کشور و بهزیستی کشور مبنی بر اینکه در ایام بحران شیوع کرونا عملیات جمع آوری معتادان و تجمع آنها در گرمخانه‌ها به دلیل سرایت این بیماری امکان پذیر نیست، لذا نسبت به جمع آوری و نگهداری آنها در کمپ‌های ترک اعتیاد اقدام شود.

عضو شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: براساس همکاری ایجاد شده بین نهادهای حاکمیتی شهری، جمع آوری معتادان توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود و پس از گرفتن تست و جداسازی‌ها، معتادان در مراکز ماده 15 و 16 نگهداری می‌شوند.

دودمان با اعلام اینکه هزینه نگهداری معتادان در این کمپ‌ها به مدت چهارماه توسط شهرداری و مابقی توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تامین می‌شود، از تخصیص 44 کمپ ترک اعتیاد تحت نظارت بهزیستی به این طرح خبر داد و گفت: در کنار این کمپ‌ها، سه گرمخانه هم پیش بینی شده که با رعایت پروتکل امکان استفاده از آنها وجود دارد.

عضو شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته علاوه بر مرکز سادا، مرکز معاونت فرهنگی شهرداری شیراز هم دو مجموعه ورزشی خود که اکنون بلااستفاده و تعطیل هستند را تبدیل به گرمخانه کرده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*