یک‌شنبه 13 خرداد 1403

سردبیر تهران تایمز: درباره برگزیت سه رویکرد وجود دارد / هدف ترامپ فروپاشی اتحادیه اروپاست / کاردار اسبق ایران در لندن: برگزیت تبعات سنگینی برای انگلستان دارد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سردبیر تهران تایمز: درباره برگزیت سه رویکرد وجود دارد / هدف ترامپ فروپاشی اتحادیه اروپاست / کاردار اسبق ایران در لندن: برگزیت تبعات سنگینی برای انگلستان دارد

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب به بررسی کودتای نخست وزیر و ملکه انگلیس علیه مجلس عوام پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدجلال ساداتیان کاردار سابق ایران در لندن و محمد قادری سردبیر روزنامه تهران تایمز با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی کودتای نخست وزیر و ملکه انگلیس علیه مجلس عوام پرداختند.

محمد قادری سردبیر روزنامه تهران تایمز در ابتدا با اشاره به این که اصلی‌ترین نماد دموکراسی انگلیس با فرمان ملکه تعلیق شد گفت: این درخواست نخست وزیر انگلیس بود تا جلوی مخالفات پارلمان با خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را بگیرد.

او با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته همواره روند دموکراسی در اینگلیس در نزد افکار عمومی و بعضا مخالفان این دولت مورد انتقاد بوده است که آیا این دموکراسی واقعی است یا نه افزود: موضوع برگزیت به عنوان مسئله اصلی انگلستان مطرح است، جانسون با استفاده از محمل قانونی و حکم ملکه پارلمان را تعلیق کرد، این شکاف برای بار چندم بروز و ظهور جدیدی پیدا کرد، چند تن از نمایندگان پارلمان تهدید کرده بودند که ممکن است این اتفاق به سرنگونی سلطنت در انگلستان منجر شود به نظر می‌رسد این موضوع شکاف را عمیق‌تر خواهد کرد.

سردبیر روزنامه تهران تایمز با اشاره به اینکه رفراندوم برگزیت از سال 2016 برگزار شد گفت: سه نوع رویکرد نسبت به این موضوع وجود دارد عده‌ای معتقد به برگزیت سخت هستند یعنی می‌گویند که خروج از اتحادیه اروپا باید به هر شکل ممکن صورت بگیرد، عده دیگر معتقد به برگزیت نرم و برخی دیگر می‌گویند که رفراندوم موضوعیت جدیدی پیدا کرده است به طوری که معتقدند بسترسازی هوشمندانه فضا را به سمتی که می‌خواهند پیش می‌برند.

او با اشاره به اینکه دیوید کامرون و ترزا می قربانیان برگزیت بودند گفت: فرانسه آلمان و کشور‌های اروپایی حاضر نیستند به این تعلیق بپیوندند، تعلیق پارلمان فرصتی برای ارائه طرح جدید توسط نمایندگان مجلس را نداد، اگر ترامپ در سال 2020 در انتخابات ریاست جمهوری رای نیاورد تمام برآورد‌های آن‌ها نیز نقش بر آب می‌شود لذا انگلیس در موضع ضعف مطلق قرار می‌گیرد.

سردبیر تهران تایمز با اشاره به اینکه اگر ترامپ در انتخابات 2020 رای آورد به نظر می‌رسد با توجه به تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا و تشدید کسری تراز تجاری آمریکا که بالغ بر 500 میلیارد دلار است، آمریکا و ترامپ دیگر توان حمایت دائمی از این اتفاق را نخواهند داشت، ادامه داد: این موضوع و اتفاق در تاریخ انگلیس بی سابقه خواهد بود، ترامپ طی 3 سال گذشته نشان داد در مسیر موضوعات بین الملل قابل اتکا نیست.

او با اشاره به اینکه ترامپ بر اثر تئوری‌های قدیمی قائل به داشتن یک رقیب دوشادوش خود به اسم اتحادیه اروپا و اتحادیه واحد نیست، افزود: از همان ابتدا ترامپ تمام تلاش خود را کرد تا این اتحادیه اروپا به هر شکل ممکن تضعیف و نهایتا به فروپاشی منجر شود مهمترین مدخل این اتفاق برگزیت است.

قادری با اشاره به اینکه فضا برای حفظ اروپای واحد سخت‌تر خواهد شد، گفت: اگر این اتفاق رخ دهد می‌تواند به عنوان یک الگو برای سایر کشور‌ها مطرح شود کشور‌هایی در اتحادیه اروپا داریم که زمینه چنین اتفاقاتی را دارند.

او با اشاره به اینکه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا عوارض دوطرف دارد بخشی از عوارض این موضوع متوجه اتحادیه اروپا خواهد بود افزود:، اما اتحادیه بخش عمده‌ای از عوارض را که متوجه اش بود را مرتفع و یا تعدیل کرد و لذا این موضوع الگویی برای ملت‌های خواهد بود که می‌گویند سیاه لشکر چند کشور قدرتمند در اروپا شدند.

سردبیر روزنامه تهران تایمز تصریح کرد: طی یک سال گذشته سیاست اتحادیه اروپا به سمتی پیش رفته است که نگرانی از برگشت احزاب راست افراطی به اروپا به گوش می‌رسد، در فرانسه خارج از تصور نیست که جریان خانوم لوپن دوباره به قدرت برسد موضوع برگزیت برای اتحادیه اروپا نگران کننده است.

او با اشاره به اینکه اقتصاد کل اتحادیه اروپا دچار ضربه می‌شود خاطرنشان کرد: 252 میلیارد پوند حداقل خسارت ناشی از برگزیت است همچنین یورو در انگلیس دچار اختلال خواهد شد، به گونه‌ای که انگلیس حداقل 5 سال تحت ضربات شدید این اتفاق قرار خواهد گرفت البته عوارض سوء آن نیز متوجه اتحادیه اروپا هم خواهد شد.

قادری با اشاره به اینکه 50 درصد غذا و داروی که انگلیس مصرف می‌کند از حوزه اتحادیه اروپا وارد می‌شود گفت: این رقم بسیار هشدار دهنده نسبت به آینده طبقات فرودست و ضعیف در انگلستان است، جانسون قربانی سوم برگزیت است، جانسون یا می‌تواند تا ضرب الاجل 14 اکتبری را که اتحادیه اروپا داده فضا را مدیریت کنند ویا به این ضرب الاجل نخواهد رسید.

در ادامه برنامه هم رادنی شکسپیر کارشناس مسائل سیاسی طی ارتباط زنده تلویزیونی از لندن با اشاره به موضوع برگزیت گفت: انگلستان دولتی است که دارای اکثریت نیست لذا فشار می‌آورد تا از اتحادیه اروپا خارج شود و مردم انگلیس نمی‌خواهند این مسئله اتفاق بیفتد، دولت انگلستان زیر فشار است به طوری که مردم این کشور می‌خواهند تا در اتحادیه اروپا باقی بماند.

او با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد جانسون مشکل زمانی دارد، گفت: دولت او تا نهم آبان نمی‌تواند آنگونه که می خواهد عمل کند لذا برگزیت سخت و دشوار خواهد بود به طوری که تعلیق کردن پارلمان چیزی را حل نمی‌کند انگلیس به قهقرا خواهد رفت و مجلس باید آزادانه تصمیم بگیرد لذا تقریبا فاشیسم ملی گرا را در انگلیس شاهد هستیم.

مجتبی قاسم زاده خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ملکه انگلیس بنا به درخواست جانسون به تعلیق پنج هفته پارلمان پرداخت افزود: این در حالی است که قرار است مهمترین تصمیم سیاسی کشور اتخاذ شود به طوریکه این تعلیق مخالفت‌های گسترده‌ای را ایجاد کرده است.

او با اشاره به این که اعتراضات مردم به شهر‌های دیگر در انگلیس کشیده شده است تصریح کرد: مردم اذعان دارند که اگر دولت، مجلس را تعطیل کند آن‌ها هم خیابان‌ها را خواهند بست این در حالیست که قرار است سرنوشت 10 سال آینده آن‌ها تعیین شود، آن‌ها در ادامه موج اعتراضات مردمی در حوزه قضایی نیز اقداماتی را انجام خواهند داد تا جلوی کار را بگیرند.

ساداتیان کاردار سابق ایران در لندن با اشاره به اینکه بریتانیا با مشکلات جدی روبه‌رو است گفت: برگزیت جانسون قاعدتا نمی‌تواند این موضوع را جمع بندی کند لطمه این موضوع نیز به اروپا خواهد خورد و مجموعه بریتانیا هم ضربه جدی تری در راستای فروپاشی خواهند خورد.

او با اشاره به اینکه در آمریکا بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان و در انگلستان بین محافظه کاران و حزب کارگر رقابت وجود دارد گفت: حزب کارگر وقتی بر سر کار بود در هر زمان که قدرت پیدا می‌کند یکسری امتیازاتی را برای طبقات فرودست جامعه در نظر می‌گیرد و سعی می‌کند اقتصادش به گونه‌ای باشد تا مالیات بیشتر از صاحبان درآمد بیشتر را اتخاذ کند تا به این قشر ضعیف کمک کند، ولی وقتی حزب محافظه‌کار بر سر کار است خیلی اعتنا به این قضایا نمی‌کند این گونه کار‌ها طبقات فرودست جامعه را دچار مشکل می‌کند و سبب افزایش نارضایتی می‌شود این الگو در آمریکا نیز وجود دارد آمریکا در زمینه‌های اجتماعی از انگلستان پیشی گرفته است، ولی الگوی اولیه از انگلستان بود که مددکاری اجتماعی در آنجا شکل گرفت.

کاردار سابق ایران در لندن با اشاره به افزایش شکاف بین مردم و حاکمیت انگلستان گفت: اگر حرف‌های جانسون اجرایی شود بعید نیست فروپاشی در انگلستان اتفاق بیفتد، زیرا اسکاتلند خیلی به میل به جدایی از انگلستان دارد و علاقه‌مند است در اتحادیه اروپا باقی بماند، هم چنین در ایرلند زمزمه‌هایی وجود دارد، اما نه به قوت اسکاتلند، در اسکاتلند در برخی سازمان‌ها عکس‌های ملکه را پایین کشیدند.

ساداتیان با اشاره به اینکه دولت جانسون دولت مستعجلی خواهد بود یعنی ایشان به دست خودش اقدامی را انجام داد که قاعدتا عقلای انگلستان یا همان بریتانیا نخواهند گذاشت تا به این شدت به پیش برود گفت: این تصمیم جانسون بسیار خطرناک است دادگاه عالی انگلستان هم رای داده بود که حتما باید با توافق پارلمان اتفاق برگزیت رخ دهد، جانسون می‌گوید ما کشور‌های مشترک المنافع را داریم و ارتباطات دنیای خوبی داریم و مانند اروپایی‌ها و مانند فرانسه اشغال نشده‌ایم و تحت فشار قرار نگرفته ایم که بخواهیم دور هم قرار بگیریم.

او افزود: مدت هاست بحث مخالفت خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا مطرح است وقتی پذیرش مهاجرین به عنوان عمده‌ترین موضوع رجوع به برگزیت یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا طرح شد و در نهایت رای نیاورد، دیوید کامرون استعفا کرد و ترزا می‌روی کار آمد و تلاش بر آن داشت که از برگزیت حمایت کند، بعد‌ها طبق بند 50 ماده لیسبون، مطرح شد که بریتانیا باید رسما اعلام خروج از اتحادیه را انجام دهد و سپس مطرح شد که بریتانیا باید مصوبه پارلمان را هم بدست آورد، زیرا این موضوع می‌باید در سطح رهبران اروپایی به علاوه پارلمان اروپا همه توافقات به تصویب برسد البته جانسون هم به عنوان جناج ملی گرای حزب محافظه کار بسیار دنبال انجام این موضوع بود.

ساداتیان تصریح کرد: تلاش‌های بسیاری شد که موضوع برگزیت به همه پرسی گذاشته شود که البته رای ضعیفی هم آورد، در لابه لای تلاش‌هایی که برای ایجاد توافق بر سر برگزیت شکل گرفته چند نکته وجود دارد اعم از، تعیین تکلیف کسانی که از انگلیس به اروپا رفته اند و متقابلا اروپائیان که در انگلیس ساکن هستندلذا تعیین تکلیف مسائل اقتصادی و از این قبیل مسائل، که البته رسیدگی به آن‌ها هم بسیار سخت بوده است البته سوای مسائل اجتماعی و اقتصادی، موجودیت و استقلال چهار منطقه اسکاتلند، ولز، ایرلند و انگلند مطرح است.

او با بیان اینکه جانسون به حالت ملی گرایی بیان می‌کند ما مانند اروپا اشغال نشده ایم و کشور‌های مشترک و المنافع خود را داریم و می‌توانیم به صورت مستقل ارتباطات خودمان را داشته باشیم خاطرنشان کرد: به چشم می‌خورد که جانسون تمایلاتی را به سوی ترامپ نشان می‌دهد و گویا تشابهات شخصیتی هم میان این دو وجود دارد، جانسون امید دارد امریکا به کمکش بیاید، البته تفکرات ترامپ و روند حرکت امریکا به سمت دوران مونروئه است به نحوی‌ای که مونروئه می‌گوید ما و شما قاره جوان و ثروتمندی هستیم کاری به قاره کهن نداشته باشیم.

کاردار سابق ایران در لندن با اشاره به اینکه سیستم تعلیقی که ملکه انگلیس مطرح می‌کند به نوعی تصمیمات دولت است و از خودش چیزی مطرح نمی‌کند، گفت: به نظر می‌رسد تصمیمات دولت فعلی انگلیس در خصوص برگزیت بسیار خام بوده و تبعات سنگینی برای این کشور خواهد داشت.

انتهای پیام /

*س_تحلیل مسئله برگزیت در شبکه دوم سیما_س*