جمعه 7 اردیبهشت 1403

شوخی با دکترین های بایدن در نشریه انگلیسی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
شوخی با دکترین های بایدن در نشریه انگلیسی

تانکرهای سوخت ابران برای لبنان، خطر نابودی محصولات کشاورزی و دکترین های بایدن از جمله مسائل مورد توجه روزنامه های امروز هستند.

به گزارش ایسنا، آلبرت کوچویی، گوینده پیشکسوت رادیو، درباره مهمترین تیترهای روزنامه های امروز _ 27 شهریور ماه _ نوشته است:

دکترین های بایدن 

در هفته نامه انگلیسی اکونومیست، کاریکاتوری است از «کال» طراح شناخته شده. بر سر راهی از کوه‌های سر به فلک کشیده تابلوی راهنمای جاده ها است. البته جای نام مقصد، نوشته شده دکترین بایدن. فلش های سبز، نارنجی، پیچ در پیچ هر یک مقصدی را نشانه رفته‌اند، چپ، راست، بالا، پیچیده درهم. در برابر نشانه‌ها، عموسام کوله بر پشت، با چشم از حدقه درآمده، می‌خواهد از میان اشاره ها و نشانه ها، راه خود را بیابد. حیرت زده مانده است کدامین راه؟ نوشته می‌گوید برای دست یابی به دکترین بایدن، باید در انتظار ظهور نظریه‌ها بود. مراقب نظریه هایی باشید، که از این و آن و جز این ها می‌گوید.

فایننشال تایمز نوشت: این «آندره گرومیکو» از سیاستمداران و دولتمردان کهنه‌کار شوروی سابق است که می‌گوید، در جنگ سرد با آمریکا شاهد دکترین های متفاوت و بسیار بوده است. بی آن که شاهد نظریه ای قاطع و روشن از آن سو باشد. البته آن زمان جنگ سرد بود. اما اکنون در همین هشت ماه ریاست جو بایدن با نظریه های پیچیده تر او در ترسیم سیاست ها و خط مشی ها در سیاست خارجی او، رو در رو شده ایم. گاه به بازگشت به زمانه سردرگم ساز دونالد ترامپ می ماند.

تانکرهای سوخت برای لبنان

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: حزب الله لبنان، نیروی مبارز اسلامی می گوید: تانکرهای سوخت ایرانیان، از راه سوریه، به لبنان بحران‌زده از نبود سوخت، رسیدند. تانکرهای سوخت ایران، بحران دامنگیر لبنان، ناشی از کمبود سوخت را در آن کشور سامان می بخشد. عکسی در رسانه ها و فضای مجازی از تانکرهای نفتکش ها در تنگه هرمز، نشان داده می شود، که راهی بندر سوری اند. آن چه به گمان آمریکا، در تحریم است.

بحران خروج

فایننشال تایمز نوشت: سیگرید کاگ، وزیر خارجه هلند، نخستین مقام رسمی غربی شد که به سبب ضعف در خروج بحرانی از افغانستان، از مقام خود کناره گیری کرد. پارلمان انگلیس هم سخت به وزیر خارجه انگلیس تاخته و خواستار کناره‌گیری او شد. ترمیم دولت از سوی بوریس جانسون، بهانه‌ای است برای کنار گذاشتن دولتمردان نامحبوب. کنگره آمریکا هم وزیر خارجه آنتونی بلینکن را بر سر خروج شتاب زده از افغانستان مورد مواخذه قرار داد. با این همه بلینکن از عملکرد دولت بایدن و به ویژه وزارت خارجه، دفاع کرد.

در حاشیه خبرهای امروز آمده است:

خطر از بین رفتن محصولات کشاورزی روزنانه له رپوبلیکا نوشت: از شش هزار گونه گیاهی که آدم‌ها در طول قرن ها مصرف می کردند، اکنون بیش تر جهان از 9 گونه آن بهره می برد و بیش تر هم برنج و گندم هستند که پنجاه درصد کالری‌ها را تولید می‌کنند. بر این ها سیب زمینی، روغن پالم، سویا و شکر هم بیفزایید. از این میان هزاران گونه مواد غذایی، بیشتر در خطر انقراض اند. آخرین پژوهش می گوید، نه تنها حیوانات در خطر مرگ و انقراض اند، که محصولات کشاورزی هم به سرعت در حال از بین رفتن اند. از این رو، پژوهشگران می گویند، مراقب بشقاب هایمان باشیم. ما داریم، خود را با خوردن خود، به انقراض می کشانیم. حقیقت این است، که برخی از محصولات چون گونه‌هایی از گندم در خطراند. انتهای پیام

شوخی با دکترین های بایدن در نشریه انگلیسی 2
شوخی با دکترین های بایدن در نشریه انگلیسی 3
شوخی با دکترین های بایدن در نشریه انگلیسی 4