دوشنبه 26 شهریور 1403

ضرورت تداوم سختگیری‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ضرورت تداوم سختگیری‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا

تهران - ایرنا - هنگامی که کرونا، این ویروس جدید پایش به جوامع بشری باز شد، پژوهشگران و محققان در سراسر جهان روش‌هایی برای پیشگیری از ابتلا و راه‌هایی برای غلبه بر این ویروس مرموز اعلام کردند اما تنها راه پیروزی بر آن ضرورت تداوم سختگیری‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است.

در حال حاضر شاهد افزایش تعداد بیماران و مبتلایان به کرونا در سطح کشور هستیم و باید با اقدامات مؤثر و اطلاع رسانی گسترده مانع پر شدن بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی شویم زیرا ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه کشور در اشغال بیماران کرونایی قرار دارد و در آینده نیز هر تعداد تخت بستری به ناوگان درمان اضافه شود، به درمان این بیماران تعلق خواهد گرفت. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی شیوع این بیماری پرداخته اند.

رسانه های اصولگرا

کیهان: کرونا سال قبل در شرایطی مدارس را به تعطیلی کشاند که پنج ماه از سال تحصیلی گذشته بود و باقی مانده سال تحصیلی به‌صورت آموزش مجازی و آموزش تلویزیونی از سر گرفته شد.

«شاد» اما نگران!

روزنامه کیهان در یادداشتی به قلم عباس شمسعلی نوشت: با گذشت زمان، شبکه «شاد» برای یک پارچه‌سازی و ساماندهی آموزش مجازی دانش‌آموزان توسط آموزش و پرورش رونمایی شد و مورد استفاده قرار گرفت. در سال تحصیلی جدید نیز که درصد بالایی از دانش‌آموزان با تصمیم خانواده‌ها گزینه آموزش غیرحضوری را انتخاب کرده‌اند، شبکه «شاد» با ارتقای امکانات در کنار آموزش تلویزیونی دروس، به محوری‌ترین ابزار آموزشی دانش‌آموزان تبدیل شده است. تهدید عدالت آموزشی از جمله مواردی بود که از همان ابتدا در مورد آموزش مجازی دانش‌آموزان از سوی کارشناسان و رسانه‌ها مطرح شد، حال آنکه به گفته مسئول شبکه «شاد»، سه میلیون و 200 هزار نفر یعنی 21 درصد دانش‌آموزان به دلایلی همچون نداشتن ابزار هوشمند یا دسترسی به اینترنت از شبکه «شاد» محروم هستند. رهبر معظم انقلاب نیز یازدهم شهریور امسال در ارتباط تصویری با رؤسا و مدیران آموزش و پرورش، ضمن تأکید بر اهمیت تحقق عدالت آموزشی فرمودند:«حالا که مسئله آموزش مجازی و مانند این حرف‌ها پیش آمده، یک مقداری مسئله عدالت حساس‌تر است، برای خاطر اینکه ممکن است همه امکان استفاده از فضای مجازی را نداشته باشند، تمکن مالی نداشته باشند؛ باید برای این فکری کرد.... صدا و سیما به خصوص بایستی کمک کند و آموزش از طریق صدا و سیما می‌تواند بخش مهمی از این را جبران کند. بالاخره عدالت آموزشی بسیار مهم است.»

مهر نامهربان

به گزارش روزنامه وطن امروز، موج جدید کرونا که با افزایش آمار قربانیان و مبتلایان همراه بوده، نیمه دوم شهریور آغاز شده و هم‌اکنون به اوج خود رسیده است. کارشناسان نظام سلامت بارها اعلام کرده‌اند دولت علاوه بر تشویق مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باید محدودیت‌های زیادی برای رفت و آمد در نظر بگیرد و برای قطع زنجیره انتقال کرونا کانون‌های بحران را تعطیل کند. در همین ارتباط استاندار تهران پایتخت را نیمه‌تعطیل کرد اما به گفته کارشناسان تعطیلی نصفه و نیمه هیچ تاثیری بر قطع شدن زنجیره انتقال ندارد. جان‌باختن 235 نفر از هم‌میهنان‌مان و شکسته شدن رکورد آمار روزانه قربانیان زنگ خطر را بیش از پیش به صدا درآورده است. رکورد بیشترین قربانی روزانه کرونا 235 نفر است که 7 مرداد ثبت شده بود و روز گذشته دوباره به ثبت رسید. روزهای 10 و 13 مهرماه نیز آمار روزانه قربانیان 211 نفر و 4 و 8 مهر 207 نفر اعلام شد تا 5 روز از 2 هفته ابتدایی مهرماه این آمار بیش از 200 نفر باشد. در همین حال، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت اعلام کرد اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود آمار وحشتناک مرگ روزانه بیش از 300 نفر را شاهد خواهیم بود.

رکورد مبتلایان به کرونا هم شکسته شد

روزنامه جوان در گزارشی نوشت: روز گذشته با ثبت 3 هزارو 902 مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور، یکبار دیگر ویروس تاجدار رکوردشکنی کرد. آمار جانباختگان این بیماری نیز 235 مورد ثبت شد تا نشان دهد اوضاع از آنچه فکر می‌کنیم، بحرانی‌تر است. در این میان تهرانی‌ها بیشترین سهم را از فوتی‌های کرونایی به خود اختصاص دادند. ماجرا به حدی جدی است که پیشنهاد بسته‌شدن جاده‌های شمال برای جلوگیری از مسافرت‌های آخر هفته تهرانی‌ها به استان‌های شمالی کشور مطرح شده‌است؛ کاری که اگرچه معلوم نیست این هفته هم اجرایی شود یا نه، اما باید از چند ماه پیش اجرایی می‌شد، اما باز بودن جاده‌های کشور و یک طرفه کردن جاده‌های منتهی به استان‌های ساحلی در آخر هفته‌ها برای ارائه خدمت به پولدارهای پایتخت‌نشینی که دوست دارند تعطیلات آخر هفته را در ویلاهای شمالی‌شان بگذرانند، موجب شده‌است تا احساس شود کرونا کم‌کم از کنترل نظام سلامت خارج شده‌است.

پروتکل با مردم بودن

روزنامه صبح نو با درج گزارشی آورده است: در ماه‌های اخیر که کشور درگیر کرونا شده است مردم مشکلات اقتصادی و درمانی بسیاری را تحمل کرده‌اند. کادر درمانی کشور هم با وجود کمبودها اما تا پای جان مقاومت کرده و حتی ده‌ها شهید سلامت را تقدیم کشور کرده‌اند. در چنین شرایطی اما برخی مسوولان و سران دولتی خود را در شرایط قرنطینه قرار داده‌اند و تقریبا در هیچ‌یک از برنامه‌های رسمی و غیررسمی خود حاضر نمی‌شوند. نمونه مهم این موارد مربوط به شخص رییس‌جمهوری است که در تمام هفته‌های گذشته اگر هم برنامه افتتاح پروژه‌های استانی بوده از طریق ویدئو کنفرانس این طرح‌ها را افتتاح کرده است. این در حالی است که روز گذشته آقای محمدباقر قالیباف که در هفته‌های گذشته نیز سفرهای استانی برای رسیدگی به مشکلات معیشتی و اقتصادی داشته است، روز گذشته به صورت سرزده در بیمارستان امام خمینی؟ ره؟ حاضر شد و از نزدیک با مشکلات کادر درمان و روند درمانی برخی بیماران آشنا شد. در این دیدار برخی بیماران نیز درباره سختی‌های بیماری کرونا با دکتر قالیباف صحبت کردند. همچنین کادر درمانی شامل پزشکان و پرستاران هم که برای نخستین‌بار یکی از سران قوای کشور را از نزدیک و برای سرکشی از بیماران کرونایی در کنار خود می‌دیدند مشکلات و موارد موجود را مطرح کردند. رییس مجلس پس از این دیدار در کانال تلگرامی خود نوشت:«ایثارگری، خود به حل بسیاری از مشکلات کمک می‌کند. اینجا کادر درمان از جان خود گذشته‌اند و همین خیر و برکت دارد. این دقیقا شبیه همان روحیه‌ای است که ما در سال‌های دفاع مقدس دیدیم. وقتی ارتباط کادر درمان با بیماران را دیدم فضای ایثارگری را حس کردم. من مسوول هستم ولی بین مردم رفته‌ام و می‌دانم که مردم قدردان کادر درمان هستند و در بیمارستان هم همه از کادر درمان تعریف و تمجید می‌کردند.»

چرا کرونا برای‌مان عادی شد؟

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: اعلام وضعیت قرمز در چندین شهر کشور مثل تهران و قزوین، گزارش‌هایی از بیمارستان‌ها در شهرهای مختلف که ظاهرا دیگر تخت خالی برای پذیرش بیماران کرونایی ندارند و... دیگر توجه مردم را مثل قبل جلب نمی‌کند. کرونا در کشور جولان می‌دهد و هر روز جان افراد زیادی را به خطر می‌اندازد اما به نظر می‌رسد که حساسیت مردم به خبرهای ناگوار در این باره کمتر و کمتر شده است. دو دلیل از بهترین دلایلی که می‌تواند این آسان‌گیری دسته جمعی راجع به کرونا، بی توجهی به آمارهای ترسناک کرونایی در چند روز اخیر و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را در جامعه بعد از گذشت نزدیک به هشت ماه از شیوع این ویروس در کشورمان توجیه کند، مفهوم «سوگیری تایید» و «خستگی ناشی از توجه زیاد به یک مسئله» است که از روان شناسی اجتماعی وام گرفته شده‌اند. احتمالا می‌پرسید که هرکدام از این مفاهیم، چه معنایی دارند و چطور باید کار کنیم تا در دام‌شان نیفتیم؟

با کرونا و محدودیت‌های نیمه‌کاره پایتخت

خبرگزاری فارس در گزارشی آورده است:‌ «تهران قرمز شده؛ اما باز هم هیچکس عین خیالش نیست. این همه می‌گویند آمار فوتی‌ها بالا رفته و در خانه بمانید اما باز هم همه بیرون هستند». صحبت زن تمام نشده، یک نفر از آن طرف می‌گوید: حتما شکمت سیر است! بمانیم در خانه چه کسی می‌خواهد برایمان پول بیاورد؟ مگر می‌آیند دم در خانه برایمان رزق و روزی می‌آورند. آن یکی از آنطرف‌تر می‌گوید: خب؛ منظورش این است که برای کارهای غیرضرور بیرون نیایید... معلوم است که من و شما برای کار بیرون آمده‌ایم وگرنه دلمان که نمی‌خواهد در این اوضاع قرمز کرونایی مریض شویم و خودمان و خانواده‌مان را اسیر دوا و درمان کنیم. صحبت گل انداخته است؛ داخل قطار مترو جای سوزن انداختن نیست. یکی از آن طرف به فروشنده‌ای که رد می‌شود تنه زده و می‌گوید: اینها هم ول کن نیستند؛ با این لباس‌های کرونایی‌شان همه جا می‌روند و همه را آلوده می‌کنند. انگار سطح تحمل افراد پایین آمده؛ بحث بالا می‌گیرد. زنی مسن که دو ماسک روی هم زده و شیلد هم روی صورتش گذاشته، دستکش دستانش را درست می‌کند و می‌گوید: یکی نیست بگوید که فقط اعلام می‌کنید تعطیل است؛ اما در عمل همه جا باز است.

تهران در محاصره کرونا

خبرگزاری مهر با درج گزارشی آورده است:‌ هشدارهای پی در پی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران و پزشکان درگیر بیماران کرونایی در بیمارستان‌های پایتخت، حکایت از این واقعیت دارد که اوضاع تهران اصلا خوب نیست و اگر دیر بجنبیم، فاجعه‌ای ناگوار رخ خواهد داد. روند صعودی بستری‌ها و مرگ‌های کرونایی در دو سه هفته اخیر در تهران و البته چند کلانشهر دیگر کشور، موجی از ترس و نگرانی را در وجود کادر درمانی ایجاد کرده است. اما، واقعیت این است که توصیه‌های بهداشتی، گره گشا نبوده و می‌بایست از اهرم‌های فشار برای برخورد با کسانی استفاده کرد که با سهل انگاری‌های خود، جان دیگران را نیز در معرض خطر مرگ قرار داده‌اند. این در حالی است که هوا رو به سردی می‌رود و کم کم باید منتظر بیمارانی بود که با علائم آنفلوانزا و سرماخوردگی راهی مطب‌ها و کلینیک‌ها می‌شوند. در چنین شرایطی، متأسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

آشنایی با عواقب قانونی رفتارهای انتقال دهنده ویروس کرونا

به گزارش تابناک، فوت ناشی از سرایت ویروس کرونا توسط دیگری (چه بر اثر اقدامات عامدانه یا ناشی از بیاحتیاطی و سهلانگاری یا غیرعامدانه و کاملا اتفاقی) به موجب مواد مختلف قانون مجازات اسلامی، جرم شناخته شده و مرتکب آن در صورت تحقق عناصر مادی و معنوی جرم، قابل مجازات به جرم قتل است. بدیهی است با توجه به شرایط و خصوصیات واقعه، قتل میتواند عمدی، شبهعمدی یا خطائی باشد. چندی است که بسیاری از کشورهای دنیا با بیماری مسری ناشناخته و مهلکی با نام «کوئید 19» یا «ویروس کرونا» دست‌وپنجه نرم می‌کنند. سرعت شیوع این ویروس در ایران و جهان به حدی فزاینده و نگرانکننده است که طی چند ماه گذشته، از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون (11 مهرماه 1399) به بیش از 34 میلیون تن در سطح جهان رسیده و در ایران نیز مطابق با آمارهای رسمی منتشرشده از سوی وزارت بهداشت، قریب به 464 هزار و 596 نفر را مبتلا کرده و بیش از 26 هزار تن را تاکنون به کام مرگ کشیده است. اما آنچه این روزها به یک چالش بزرگ برای کشورهای مختلف و از جمله ایران تبدیل شده، نادیده گرفتن رعایت نکات بهداشتی و پروتکلهای ابلاغی، از سوی برخی افراد در مجامع عمومی و خصوصی و از جمله کسانی است که به نحوی علائم ابتلا به کرونا را دارند و لزوم برخورد سخت با این افراد و لزوم مواجهه قهرآمیز با ناقضان پروتکلهای بهداشتی نیز موضوعی است که از سوی برخی مقامات، بهویژه مقامات مسئول در وزارت بهداشت بیان میشود.

رسانه های اصلاح طلب

روزنامه ایران: آغاز فصل سرد و شیوع بیشتر ویروس کووید 19 (کرونا) که موجب از دست دادن بسیاری از همنوعان و هموطنان یا تحمل درد و رنج شدید ناشی از ابتلای آنان به این بیماری شده است، انگیزه یادآوری دوباره حق اساسی انسان بر سلامت است.

ماسک زدن و حق بر سلامت

روزنامه ایران با درج یادداشتی به قلم لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری، نوشت: حقی که در قانون اساسی (اصول سوم و بیست و نهم و چهل و سوم) و قوانین عادی کشور و نیز پیمان‌های بین‌المللی که ایران عضو آن است مانند میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی 1966 و پیمان حقوق کودک 1989 مورد توجه قرار گرفته و در شمار حقوق بنیادین انسان‌ها و از جمله مهم‌ترین‌آن هاست. این حق ریشه در حق حیات و حق بر زندگی دارد و به همین دلیل در قانون اساسی بازتاب یافته تا از این رهگذر هم در شمار مصادیق «حقوق ملت» جای گیرد و هم جنبه اساسی شده یابد. در واقع، قانونگذار اساسی با پیش‌بینی آن در سطح قانون مذکور و اشاره به آن در چند اصل، این هنجار حقوقی را اساسی ساخته است تا همه سیاستگذاری‌ها و اقدام‌ها در چارچوب این اصل و هنجار برتر صورت پذیرد. جایگاه حق بر سلامت در قانون اساسی موجب شده که در عرصه سیاستگذاری حقوقی نیز موضوع سیاست‌های کلی نظام در سال 1393 قرار گیرد. تضمین حق بر سلامت از سوی نهادهای حاکمیت، توجه به سلامت انسان در فرآیند قانونگذاری، ارتقای سطح آموزش و توسعه فرهنگ و افزایش آگاهی‌های عمومی از جمله این سیاست‌ها هستند؛ بی‌تردید، شناسایی و هنجارگذاری نسبت به این حق تنها یک مرحله از فرآیند دسترسی شهروندان به سلامت و بایدهای آن است. مرحله دیگر توجه و اجرای این حق است. در این زمینه دو دسته دارای تکلیف‌اند، دسته یکم نهادهای حاکمیت هستند. تضمین حق بر سلامت به صورت‌های مختلف در شمار وظیفه دولت‌هاست.

کرونا و تغییر سبک حیات

محمد مهدی مظاهری استاد دانشگاه، در یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت: جهانی شدن فرهنگ و ارتباطات منجر به گسترش، نهادینه شدن و بازتولید ارزش‌های فرهنگی - اجتماعی کشورهایی می‌شود که در این عرصه دست برتر را دارند. یکی از نتایج این امر رسوخ و هنجار شدن مولفه‌های «سبک زندگی» و «زندگی روزمره» براساس اصول و جامعه مطلوب این کشورهاست که دارای مولفه‌های مهمی همچون مصرف‌گرایی، فردگرایی، اصالت سود و لذت، تنوع‌طلبی شدید و... است. جهانی شدن فرهنگ باعث می‌شود فرد به‌جای اینکه از طریق روابط اقتصادی (طبقه) یا پیوندهای سیاسی (ملیت) هویت پیدا کند، با خوردن، آشامیدن، پوشیدن، نحوه گذراندن اوقات فراغت یا بیکاری و «سبک زندگی» هویت یابد. به این ترتیب جریان جهانی سرمایه، کالا، خدمات، فناوری، ارتباطات و اطلاعات به طور فزاینده‌ای سبب هماهنگی و یکدستی سبک زندگی در سراسر جهان شده است؛ امری که می‌تواند دارای ابعاد مثبت و منفی به صورت توأمان باشد. بخش منفی این قضیه تسریع در فرآیند از خودبیگانگی فرهنگی و کاستن از احساس تعلق مردم به سرزمین و آداب و رسوم خویش است. این امر خود باعث کمرنگ شدن خاطرات تاریخی و تاریخ مشترک می‌شود و به دنبال خود تغییر جهان‌بینی و در نهایت استحاله فرهنگ، سنت‌ها، ارزش‌ها و هنر بومی کشورها را در پی خواهد داشت. اما جهانی شدن سبک زندگی در صورت مدیریت منطقی می‌تواند واجد ابعاد مثبتی نیز باشد که ایجاد حس «جهان وطنی» و افزایش همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با معضلات مشترک از جمله نمونه‌های آن است. در دنیایی که میزان پیوستگی و درهم‌تنیدگی جامعه جهانی تا جایی پیش رفته که حتی بیماری‌ها نیز جنبه جهانی یافته‌اند و ویروسی همچون کووید 19 می‌تواند به یک‌باره کل جامعه بشری را درگیر و سبک زندگی مشابهی را به همه مردم جهان تحمیل کند، شاید دیگر سخن گفتن از تفکیک ملت‌ها و نگرش‌های تنگ‌نظرانه ناسیونالیستی فرصتی برای عرض‌اندام نداشته باشند.

بحران در بحران کرونا

جواد رنجه عباس مظاهری‌پور کارشناس مدیریت، در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: بحران کرونا در ایران به موج سوم رسید و هیچ بعید نیست با سرد شدن هوا و اضافه شدن آنفلوآنزا و بیماری‌های تنفسی ناشی از سردی هوا، اوضاع جامعه و اقتصاد، موج‌های چهارم و پنجم کرونا را به یک فاجعه انسانی تمام عیار منتهی سازد. غیر از آسیب‌های مقطعی مربوط به دوران اوج بیماری، معلوم هم نیست بیماری کرونا و اپیدمی‌های مانند آن که ظاهرا بعد از این کم هم نیستند، زندگی بشر را به چه شکلی در بیاورند. علاوه بر آسیب‌های ناشی از بیماری و مرگ ناشی از کرونا، شاید فراگیرترین و سهمگین‌ترین اثر کرونایی مربوط به مسائل شغلی و اقتصادی است. فی‌الجمله در اولین و دومین موج کرونا بر اساس آمار رسمی ایران، درآمد بیش از 5 میلیون شاغل آسیب جدی دیده و یک میلیون و سیصد هزار نفر مطلقا بیکار شده‌اند. اکثریت این موج بیکاری مربوط به بخش خدمات است و تعطیلی‌های پیاپی و ورود غیر قابل برگشت مردم به فضای مجازی در برخی خدمات، هویت بعضی از مشاغل را تهدید یا محو کرده است. کارمندان هم وضع بهتری ندارند. در تهران حدود 700 هزار کارمند باید هر روز برای کسب درآمد به مرکز شهر بروند و خطر را در وسایل حمل و نقل عمومی پر تراکم درک کنند. از طرف دیگر مسئله مشاغل خدماتی و اداری و منابع انسانی آن بخشی از کنترل زنجیره انتقال کرونا نیز به شمار می‌رود. اما نبود ادارات و شرکت‌های خصوصی و دولتی به اختلال همه امور کشورتبدیل خواهد شد.

ماسک اجباری از در منزل

روزنامه شرق در گفت وگو با ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت، نوشت: «دولت‌ها در کشورهای مختلف، برای تعطیلی‌ها از سیاست متفاوتی استفاده کردند؛ بعضی کشورها از تعطیلی تا اطلاع ثانوی استفاده می‌کنند، بعضی از کشورها از تعطیلات کوتاه‌مدت و میان‌مدت استفاده می‌کنند، بعضی از کشورها از تعطیلات شدید مقطعی استفاده می‌کنند. یعنی چهار، پنج روز را کامل تعطیل می‌کنند و هیچ رفت‌وآمدی در شهر اتفاق نمی‌افتد و...؛ به بیان دیگر تعطیلی‌ها متفاوت و نتایج آن هم متفاوت است. قاعدتا هم تصمیمی که توسط ستادها گرفته می‌شود، قابل تمدید است. یعنی این یک هفته می‌تواند مجددا تمدید شود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که این تعطیلی‌ها براساس اختیاراتی که به استاندارها تفویض شده مشخص می‌شوند و این یک هفته را هم اگر لازم باشد خود استان‌ها می‌توانند مجددا تمدید کنند». بالاخره این آیین‌نامه‌ای است که تصویب شده. معمولا با توجه به دوره نهفتگی بیماری، ترجیح روی تعطیلات دوهفته‌ای است. البته باید در نظر گرفت ما سطوح چهارگانه تعطیلی داریم. حتی اگر تعطیلی کامل باشد، یک‌سری اماکن و مشاغل حتما باید کار کنند. برای مثال نانوایی را نمی‌شود تعطیل کرد، بیمارستان، پلیس، آتش‌نشانی، داروخانه، سوپرمارکت باید کار کنند. اینها جزء سطوح یک هستند. درحال‌حاضر در تهران تصمیم گرفته شده که سطح سه تعطیل شوند. البته باید توجه داشت که متأسفانه ما تجربیاتی در دوران قبلی تعطیلات داشتیم که خوب نبود. وقتی می‌گوییم تعطیل، یعنی افراد در خانه بمانند، تردد نکنند تا تماس اجتماعی کم شود. اما با افزایش تعطیلات سفرها و پاساژگردی و میهمانی‌ها افزایش پیدا می‌کند. در واقع گاهی از این تعطیلات نتیجه مناسبی دریافت نمی‌شود.

این ویتامین‌های مبارز...

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محققان معتقدند چند ماده و ویتامین مغذی ممکن است به سیستم ایمنی بدن کمک کرده و به توانایی آن در مبارزه با ویروس کمک کند. این ویتامین‌ها شامل ویتامین‌های D، دوز بالای ویتامین C، روی و پتاسیم در صورت کمبود آهن است. البته رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه و پروتئین بدون چربی، پروبیوتیک‌ها، ورزش منظم و تکنیک‌های کنترل استرس مانند تمرینات تنفسی عمیق یا مدیتیشن نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت‌ها کمک می‌کند. در حالی که پزشکان می‌گویند هیچ غذایی وجود ندارد که از ابتلا به کووید 19 جلوگیری کند، اما همگی یک صدا معتقدند که رژیم غذایی مملو از ویتامین می‌تواند به التهاب و افزایش توان سیستم ایمنی بدن کمک و بدن را در جنگ با کرونا پیروز کند. یافته‌های جدید اثر مکمل‌های ویتامین‌های غذایی از جمله ویتامین C و D در کمک به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با کووید 19 را تأیید کرده است. بر این اساس سازمان بهداشت جهانی نیز در تازه ترین دستورالعمل‌های خود در خصوص بیماری کووید 19، می‌گوید که در حال حاضر هیچ راهنمایی در مورد مصرف مکمل‌های ریز مغذی برای پیشگیری از کووید 19 در افراد سالم یا درمان این بیماری وجود ندارد، اما این سازمان تاکید دارد که ریز مغذی‌ها برای عملکرد سیستم ایمنی بدن حیاتی هستند و نقش کلیدی در ارتقا سلامت بدن ایفا می کنند.

دورکاری ادارات، از شیوع کرونا جلوگیری می‌کند

سید جلیل میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره این که چقدر ضرورت دارد با توجه به تشدید شیوع کرونا در سراسر کشور از جمله در تهران افراد برای استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ترغیب، تشویق شوند، گفت: چند مولفه بسیار مهم در این کار دخیل است، که باید به همه آن‌ها در کنار هم توجه کرد تا بتوانیم موفق شویم. بیماری کرونا شیوع‌اش از انسان به انسان است و هرچه تماسها بیشتر و نزدیکتر باشد میتواند شیوع این بیماری هم افزایش دهد؛ لذا بهترین راهکاری که میتوانیم چه در تهران وچه در هر جای دیگری از کشور و دنیا به کار ببریم این است که پروتکلهای بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت ک و مردم را به استفاده از ماسک که بسیار مهم است ترغیب کنیم. تنبیه و به عبارتی جریمه برای آن دسته از افرادی که علیرغم تذکرها رعایت نمی‌کنند درست است، زیرا در این مسئله بحث حق الناس مطرح است؛ چرا که اگر از ماسک استفاده نکنند و فواصل اجتماعی را که بسیار هم بر آن تاکید می‌شود به طور درست رعایت نکنند، می‌توانند باعث ابتلای دیگران شوند.

جمع بندی:

کرونا، همچنان و همانند روزهای اول شیوع این قربانیان زیادی را می گیرد. بیشترین افراد در معرض خطر و سالمندان هستند اما این موضوع به این معنی نیست که سلامت سایرین و جوان‌ترها تضمین شده است زیرا موارد عدیده ای نیز در موج سوم بدون هیچ بیماری زمینه‌ای و ریسک فاکتوری درگیر ابتلا به این بیماری در فرم‌های شدید تر شده‌اند. بر اساس شاخص‌های سازمان جهانی بهداشت، اگر در 2هفته به ازای هر 100 هزار نفر 25 نفر مبتلا داشته باشیم، وضعیت قرمز است که تهران و چندین استان دیگر در حال حاضر چنین شرایطی را دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*