چهارشنبه 11 مهر 1403

طرح ترافیک پایتخت و طلسمی که شکسته شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح ترافیک پایتخت و طلسمی که شکسته شد

تهران - ایرنا - طرح‌های ترافیکی تهران در پی شیوع ویروس کرونا از 23 فروردین سال جاری به اغما رفت و حالا این طلسم پس از نزدیک به 2ماه شکسته و از امروز، شنبه با کمی تغییر و البته به صورت آزمایشی از سر گرفته می‌شود.

2 طرح «ترافیک» و «کنترل آلودگی هوا» شامل زوج و فرد سابق یا حلقه دوم طرح ترافیک به طور معمول در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شد اما پس از شیوع بیماری کووید 19، ستاد ملی مقابله با این ویروس به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی این طرح ها را لغو کرد تا شهروندان کمتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

این تصمیم البته موافقان و مخالفانی داشت؛ از مسئولان وزارت بهداشت که این تصمیم را موجب کنترل کرونا عنوان می‌کردند تا مدیریت شهری پایتخت شامل مسئولان شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر و البته پلیس که از آلودگی هوا، ترافیک، شلوغی خیابان‌ها و افزایش سفرهای غیرضروری شهری گلایه داشتند.

این وضعیت نزدیک به 2 ماه ادامه داشت تا زمانی که در سایه اقدامات ستاد ملی و کاهش ابتلای شهروندان به ویروس طی چند مقطع، خبر اجرای مجدد طرح ترافیک مخابره و هر دفعه و البته در کشمکش وزارت بهداشت با شهرداری تهران لغو طرح‌های ترافیکی تمدید شد؛ در نهایت شهردار پایتخت روز 12 خردادماه به ایرنا گفت که «طرح ترافیک بدون‌شک از روز 17 خردادماه اجرا می‌شود».

«پیروز حناچی» در خصوص مختصات این طرح می‌گوید: در اجرای مجدد طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا در پایتخت تلاش بر این است تا به گونه‌ای اقدام شود که کارمندان بتوانند پیش از شروع طرح با وسیله شخصی در محل کار خود حاضر شوند.

«همچنین تلاش می‌کنیم ساعت را طوری تنظیم کنیم که اگر افراد خواستند با وسایل نقلیه شخصی سرکار حاضر شوند و بعد از ساعت اداری هم خارج شوند، این همکاری در حوزه طرح ترافیک انجام شود».

اما معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به برخی از آثار لغو طرح ترافیک اشاره دارد و می‌گوید: پس از تصمیم به لغو این طرح‌ها، ترافیک در هسته مرکزی شهر طی برخی از روزها از 42 درصد تا 167 درصد افزایش یافت و معتقدم که این مسئله در شیوع ویروس کرونا در حوزه مرکزی شهر موثر بوده است.

به گفته سیدمناف هاشمی، نقطه‌ی مثبت اجرا نشدن طرح ترافیک، کاهش تقاضای سفر با حمل‌ونقل عمومی به خصوص اتوبوس و مترو بود و این اتفاق موجب شد تا میزان جابجایی مسافر از روزانه چهار میلیون به یک میلیون مسافر کاهش یابد اما در ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شده بود که نتایج لغو اجرای طرح ترافیک پس از 2 هفته بررسی و برای اجرایی شدن یا نشدن آن تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه می‌دهد: در این راستا وزیر کشور در تاریخ 17 اردیبهشت اختیار تصمیم‌گیری در مورد اجرای طرح ترافیک را به شورای ترافیک تهران داد و جلسه‌ای در این خصوص با حضور شهردار تهران، نماینده وزیر کشور، رئیس شورای اسلامی شهر و اعضای کمیسیون حمل‌ونقل و حتی رئیس ستاد کرونای تهران برگزار و موضوع اجرای طرح ترافیک بررسی شد که در نهایت تصمیم جمعی بر این شد که اجرای محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا به نفع شهر تهران است زیرا جلو سفرهای کاذب در محدوده مرکزی شهر گرفته می‌شود.

آخرین تغییرهای طرح‌های ترافیک

«مناف هاشمی» درباره تغییرات طرح ترافیک پیش و پس از کرونا نیز توضیح داد و اظهار داشت: زمان اجرای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا که پیش از این در روزهای عادی از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح تا 19 بود، به ساعت هشت صبح تا 16 کاهش یافته است و در عین حال از ساعت 14 به بعد نیز خروج از محدوده‌های ترافیکی رایگان خواهد بود که با توجه به اینکه اکنون زمان کار ادارات از ساعت هفت صبح تا 14 منظور شده است، سفرهای کاری در این طرح مشمول پرداخت عوارض محدوده‌های ترافیکی نخواهد شد.

به گفته وی طرح‌های ترافیکی تهران همانند گذشته در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی اجرا نمی‌شود و طی روزهای پنج‌شنبه صرفا طرح محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا از ساعت هشت تا 13 اجرا می‌شود.

20 ورود رایگان به محدوده طرح کاهش و کنترل آلودگی هوا با ثبت‌نام در سامانه «تهران من»

او تاکید می‌کند که «مالکان خودروهایی که اطلاعات خود را در سامانه تهران من ثبت کرده‌اند می‌توانند در هر فصل 20 ورود رایگان به محدوده طرح کاهش و کنترل آلودگی هوا داشته باشند و از سوی دیگر نیز رانندگان متقاضی ورود به طرح ترافیک باید مجوز روزانه ورود به طرح را از همین سامانه خریداری کنند تا جریمه نشوند».

معاون شهردار تهران می‌افزاید: برای ساکنان محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا تخفیف‌های 50 تا 70 درصدی در نظر گرفته شده که باید در شورای اسلامی شهر تصویب شود.

هاشمی همچنین می‌گوید: تمام تلاش ما، وزارت بهداشت و دیگر مسئولان این است که بتوانیم جمعیت در اتوبوس و مترو را کنترل کرده و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم؛ هرچند که احتمال می‌دهیم تعداد مسافران در حد پنج درصد افزایش یابد اما بدون‌شک اجرای طرح ترافیک وضعیت مرکز شهر را بهتر می‌کند.

طرح ترافیک و آینده‌ای مبهم

طرح ترافیک از شمال به خیابان مطهری، از جنوب به خیابان شوش، از غرب به خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان‌های شریعتی و 17 شهریور محدود است و از سوی دیگر طرح کنترل آلودگی هوا نیز از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی (ع)، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران محدود می‌شود.

مبنای لغو طرح‌های ترافیک که براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شد، کاهش استفاده از حمل‌ونقل عمومی و در نهایت کم کردن احتمال شیوع کرونا در جامعه بود و مسئولان وزارت بهداشت نیز بارها در این زمینه اعلام کردند که اولویت آنان در مقطع کنونی کنترل و جلوگیری از شیوع کروناست و نه اجرای طرح ترافیک.

در این راستا «سعید نمکی» وزیر بهداشت در حاشیه مراسم اجرای کشوری طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در جمع خبرنگاران تاکید کرد: ما موافق شلوغ شدن سطح شهر در مناطق اجرای طرح ترافیک نیستیم و دوستان ما در شهرداری نیز اعلام کردند که نمی‌خواهند طرح ترافیک به شکل قبل اجرا شود بلکه می‌خواهند در طول روز اجرا گردد.

نمکی: اجرای طرح ترافیک برای وزارت بهداشت اولویت نیست و سلامت مردم مهم است. «نمکی» ادامه داد: بنده به مسئولان شهرداری اعلام کردم که برای وزارت بهداشت اجرای طرح ترافیک اولویت نیست و سلامت مردم مهم است؛ حتی آلودگی هوا نیز اکنون مساله وزارت بهداشت نیست کمااینکه در روزهای اخیر با مساله آلودگی هوا مواجه نیستیم.

او تاکید کرد: با پیشنهاد شهرداری به شرط اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک موافقت کردیم اما ناوگان حمل‌ونقل عمومی همچنان کم و فرسوده است.

وزیر بهداشت افزود: در مورد سلامت مردم با هیچ‌کس شوخی و تعارف نداریم و اگر اجرای پیشنهاد شهرداری حتی 2 درصد به افزایش ازدحام مترو و اتوبوس‌ها منجر شود، بدون رودربایستی اعلام می‌کنم که اجرای طرح ترافیک متوقف شود.

از سوی دیگر نیز «علیرضا زالی» فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران به خبرنگاران گفته است که طرح ترافیک از امروز به صورت آزمایشی اجرا و تحلیل می‌شود.

او تاکید کرد: در صورت ایجاد تغییرهای شگرف در زمینه گسترش بار بیماری و با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، در مورد بازنگری آن تصمیم‌های جدید اتخاذ می‌شود.

به گزارش ایرنا اجرا نشدن طرح ترافیک طی 2 ماه گذشته موجب افزایش بار ترافیکی در محدوده مرکزی شهر، آلودگی هوا و در نهایت شلوغی و پیدانشدن جای پارک برای خودروها شد اما با توجه به صحبت‌های وزیر بهداشت و اینکه وی از احتمال همپوشانی کرونا با آنفلوانزا در پاییز خبر می‌دهد، به نظر می‌رسد که تداوم اجرای طرح ترافیک در روزهای کرونایی پیش‌رو با اماواگرهایی هم روبرو شود و حتی لغو مجدد این طرح‌ها نیز دور از ذهن نیست.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
طرح ترافیک پایتخت و طلسمی که شکسته شد 2