یک‌شنبه 6 آبان 1403

عاملان، مفسد‌فی‌الارض هستند

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع

با دستور مقام معظم رهبری برای پیگیری جدی موضوع مسمومیت دانش‌آموزان، پرونده مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر در مدارس کشور شکل تازه‌ای به خود گرفت. روز گذشته مقام معظم رهبری همزمان با روز درختکاری از مسوولان و دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی خواستند تا با جدیت این موضوع را دنبال کنند. درهمین راستا روز گذشته رئیس قوه‌قضائیه نیز با تاکید بر اینکه، کسانی که دانش‌آموزان را مسموم می‌کنند...

رئیس قوه‌قضائیه گفت: چنانچه عوامل این جریان شناخته شود بدون تردید طبق تعریف قانون مفسد فی‌الارض هستند و اگر این عوامل شناسایی و دستگیر شوند قوه‌قضائیه به‌صورت کاملا ویژه و خارج از وقت به آن رسیدگی می‌کند و عناصری که دخیل هستند به اشد مجازات خواهند رسید. اژه‌ای ادامه داد: بر اساس قانون با مباشر، شریک، مسبب و... هرکسی به نحوی از انحا در این مورد دخیل باشد به‌صورت قاطع برخورد خواهد شد و هیچ اغماضی نخواهد شد. وی همچنین گفت: در هر استانی حداقل یک شعبه در مرکز استان به صورت اختصاصی کسانی که دروغ، شایعه و التهاب‌آفرینی می‌کنند را احضار می‌کند.

از دو حالت خارج نیست، این افراد یا همراه با دشمن هستند و با سوءنیت دست به این اقدامات می‌زنند یا غفلت کرده و سوءنیت ندارند، اما باز هم به جهت اهمیت مطلب نمی‌شود از غفلت آنها گذشت و حتما برخورد خواهد شد. اما اگر بعد از این برخورد، دوباره دروغ و مطلب بدون استناد منتشر کنند و بر این اضطراب و دلهره بیفزایند نمی‌شود از آن گذشت. اژه‌ای که به استان اصفهان سفر کرده است از رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان خواست شعبه خاصی به این موضوع اختصاص داده و افراد احراز شوند و بر اساس مقداری که احراز می‌شود، حتما با آنها برخورد شود.

درکنار دستور جدی مقام معظم رهبری و رئیس قوه‌قضائیه برای پیگیری جدی ماجرای مسمومیت‌های دانش‌آموزان و تاکید بر برخورد بدون اغماض با عاملان این ماجرا، به دستور رئیس‌جمهور کارگروه تحقیق، بررسی و ارزیابی وقایع مربوط به سلامت دانش‌آموزان تشکیل شد. به گزارش «ایسنا»، در این کارگروه علاوه بر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای شناسایی عوامل احتمالی، وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آزمایشگاه‌های تخصصی منتخب کشور عضویت دارند و مامور بررسی دقیق موضوع شده‌اند.

از سوی دیگر مرکز اطلاع‌رسانی پلیس با بیان اینکه شناسایی و دستگیری عوامل مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در دستور کار فوری پلیس قرار گرفته است، اعلام کرد که پلیس برای حفاظت و حراست از دانش‌آموزان در برابر اقدامات اخلال‌گران امنیت عمومی، تعداد گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار را در اطراف مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی افزایش داده است. هم‌راستا با دستور مقامات ارشد کشور برای پیگیری ماجرا، مسمومیت‌های دانش‌آموزان در شهرهای مختلف کشور همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌های «ایسنا» به نقل از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرهای مختلف و فرمانداری‌ها، روز گذشته نیز دانش‌آموزان مدارسی در یاسوج و سی‌سخت، همدان، قوچان، سنندج، لرستان، اصفهان، لارستان، نیشابور، گچساران، سمنان و آمل دچار مسمومیت شدند.

در کنار اخبار منتشرشده از ادامه مسمومیت‌ها در کشور، روز گذشته محمدحسن آصفری، عضو کمیته حقیقت‌یاب بررسی علت مسمومیت دانش‌آموزان با اشاره به جلسه این کمیته با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور، بهداشت، آموزش‌وپرورش، سازمان اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی گفت: آمار ارائه شده تا روز یکشنبه از درگیری 25 استان کشور شامل تقریبا 230 مدرسه و مسمومیت بیش از 5هزار دانش‌آموز دختر و پسر است که از این آمار بیشترین مسمومیت مربوط به دختران و کمترین مربوط به پسران بوده است. به گزارش «ایسنا»، این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه تاکنون اطلاعات خاصی به‌دست نیامده که براساس آن مشخص شود که نوع سم چه بوده است یا اینکه این اقدامات از چه ناحیه‌ای صورت گرفته است، گفت: طبق اطلاعات به دست آمده که البته هنوز هم 100 درصد تایید‌نشده، مسمومیت در برخی موارد به دلیل انتشار گاز خاصی بوده که در جاهای مختلف متفاوت است، بنابراین باید منتظر نتایج سم‌شناسی وزارت بهداشت بود.

--> اخبار مرتبط